- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Styrofoam - giftfritt?
Styrofoam - giftfritt?
Inaktiv bruker
Jeg tenkte å lage et "fjell" til en hagedam og lurer på om jeg skal lage det i styrofoam. Det skal flyte på toppen av dammen. I den forbindelsen lurte jeg på om styrofoam er ok å bruke? Er det helt giftfritt når det ligger stille? Det vil bli oppvarmet når sola skinner på det. Jeg leste at det kan avgi giftige gasser når det brenner/varmes opp.
Hva slags maling kan man bruke på styrofoam som er værbestandig og giftfritt?
Hva slags maling kan man bruke på styrofoam som er værbestandig og giftfritt?
Postet 15.04.12 kl 11:11
Hei.
Syns denne gir en god beskrivelse av skjæring og type maling som kan brukes.
Lykke til med projektet.
Syns denne gir en god beskrivelse av skjæring og type maling som kan brukes.
Lykke til med projektet.
Postet 15.04.12 kl 11:50
Inaktiv bruker
Takk.
Er isopor og styrofoam laget av samme materiale?
Er isopor og styrofoam laget av samme materiale?
Postet 16.04.12 kl 11:12
Inaktiv bruker
Nei, Foam er mer kompakt og i en hel del mens isopor er små kuler som er varmet og klemt sammen. De kulene vil løsne og flyte rundt i akvariet.
Postet 16.04.12 kl 12:34
Inaktiv bruker
Ok. Må nok legge på noen gode lag med epoxy for å unngå at isoporkulene faller av og blir spist av koien. Er fortsatt usikker på om jeg skal gå for isopor eller styrofoam. Styrofoam er vel litt dyrere.
Postet 16.04.12 kl 12:52
Postet 16.04.12 kl 12:53
Inaktiv bruker
Ok. Takk for svar.
Postet 17.04.12 kl 22:12
Postet 18.04.12 kl 08:07
Inaktiv bruker
Per LodeVarmer du isoporen med varmluftpistol vil ikke kulene dette av, overflaten blir hard.
Det kan jeg gjøre. Lurer på om jeg kan bruke butanbrenner siden jeg ikke har varmluftspistol?
Men siden jeg må male denne greia så må jeg vel uansett ha epoxy utenpå for å få malingen til å sitte. Den vil bli ganske røft behandlet av vind, vann og sol.
Postet 18.04.12 kl 11:01
Postet 18.04.12 kl 11:31
Inaktiv bruker
Ok. Takker
Postet 20.04.12 kl 10:52