Styrofoam - giftfritt?

Inaktiv bruker
Jeg tenkte å lage et "fjell" til en hagedam og lurer på om jeg skal lage det i styrofoam. Det skal flyte på toppen av dammen. I den forbindelsen lurte jeg på om styrofoam er ok å bruke? Er det helt giftfritt når det ligger stille? Det vil bli oppvarmet når sola skinner på det. Jeg leste at det kan avgi giftige gasser når det brenner/varmes opp.

Hva slags maling kan man bruke på styrofoam som er værbestandig og giftfritt?
Hei.

Syns denne gir en god beskrivelse av skjæring og type maling som kan brukes.

Lykke til med projektet.
Inaktiv bruker
Takk.
Er isopor og styrofoam laget av samme materiale?
Inaktiv bruker
Nei, Foam er mer kompakt og i en hel del mens isopor er små kuler som er varmet og klemt sammen. De kulene vil løsne og flyte rundt i akvariet.
Inaktiv bruker
Ok. Må nok legge på noen gode lag med epoxy for å unngå at isoporkulene faller av og blir spist av koien. Er fortsatt usikker på om jeg skal gå for isopor eller styrofoam. Styrofoam er vel litt dyrere.
Vanlig styrofoam er ikke giftig. Jeg bruker styrfoam plater innvendig i bunnen av alle akvariene mine, for og forhindre skade hvis stein skulle falle over osv. Bruker det og under endel av akvariene til og utligne ujevnheter.
Inaktiv bruker
Ok. Takk for svar.
titanica
Ok. Må nok legge på noen gode lag med epoxy for å unngå at isoporkulene faller av og blir spist av koien. Er fortsatt usikker på om jeg skal gå for isopor eller styrofoam. Styrofoam er vel litt dyrere.

Varmer du isoporen med varmluftpistol vil ikke kulene dette av, overflaten blir hard.
Inaktiv bruker
Per Lode
Varmer du isoporen med varmluftpistol vil ikke kulene dette av, overflaten blir hard.

Det kan jeg gjøre. Lurer på om jeg kan bruke butanbrenner siden jeg ikke har varmluftspistol?

Men siden jeg må male denne greia så må jeg vel uansett ha epoxy utenpå for å få malingen til å sitte. Den vil bli ganske røft behandlet av vind, vann og sol.
Det går nok bra med butanbrenner, men pass på at du ikke setter fyr på materialet. Da blir det giftige gasser, da.

Best med epoxy utenpå malingen ja. Epoxy er både dyrt og tungvint, men hvis det er en trøst så beskytter det i hvert fall bra.
Inaktiv bruker
Ok. Takker
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap