Hvor for jeg kjøpt aluminiumsplater ?

Som overskriften sier er jeg på jakt etter aluminumsplater. Skal bruke de til og lage lystopper med LED dioder. Bor i Risør så det hadde vært fint om det var noe ikke så veldig langt vekk.
Du kan høre med en blikkenslager.
Jeg kjøpte aluminium til lys toppen min hos blikkenslager.
Tok med målene og fikk platene ferdig til skjært og knekt i riktige vinkler
Plussmedlem
Blikkenslager, nærmeste tynnplatebedrift.. Alle som driver med metallarbeid. Kan hende de har kapp liggende som du kan bruke.
Ja det høres jo fornuftig ut. Håper jeg kan få litt kvantumsrabatt siden jeg skal ha til 21 akvarier. Husker du hvor mye disse platene kostet ?
Roy Fredrik Pedersen
Ja det høres jo fornuftig ut. Håper jeg kan få litt kvantumsrabatt siden jeg skal ha til 21 akvarier. Husker du hvor mye disse platene kostet ?

Jeg betalte 350,- for platene med jobben til min 530
Aluminium selges i kg., og egenvekten er 2,8. Prisen på platene er derfor avhengig av tykkelse. Vanligste formater er 1000x2000 og 1250x2500mm.
Bruker noen titalls tonn i året på jobben, så de prisene man da får hos grossistene er ganske forskjellige fra de som gjelder for småsalg.
Forslaget om å sjekke hos lokale bedrifter som driver med tynnplate er nok bra, da det ikke hjelper å gå til grossist før man skal ha flere tonn. De selger også bare hele plater.
Ser av en katalog her at grossistpris på kjøp i området 50-149 kg, er en drøy hundrelapp/kg., men du kommer sansynligvis under dette dersom du finner en hyggelig bedrift i nærområdet. De kjøper nok inn såpass mye at de har fornuftige priser, og er du heldig kan du få noe kapp billig.
Inaktiv bruker
BIS, Rukki, Yara, Blikkinslager. mulig bilopprettere kan skaffe.
Best av alt er om du finner en blikkenslagerverksted. Har du målene på akvarie så knekker de til, lager det til som du ønsker. Blir fint tillaget, så slipper du la det se ut som en hjemmelaget versjon) Selv ble jeg imonert når jeg fikk laget til en innkassing for markise som vi har fremfor karnappet på boligen vår. Lengde, vinkling, så la de det inn på en maskin, vips så var det ferdig laget. Hjørnene var brettet, hvor de ble sammenføyd.
Ja nå har jeg funnet en lokal blikkenslager. Hadde tenkt og gjøre det selv, men ettersom det dere sier høres det veldig lettvint ut og la en blikkenslager gjøre det. Skal kontakte dem og høre på priser.
Inaktiv bruker
Hadde du bodd nermere kunne jeg gjort det, siden jeg er platearbeider/sveiser og kan lage det på noen min.
Ja det hadde vært greit, men jeg har ingen aning hvor Gildeskål er.
Du trenger ikke den store tykkelsen på platene, tynnere plater, rimeligere er det.
Med knekking på platene så er de godt avstivet, i tilegg kan du få de i sort om du ønsker.
Send meg en pm hvis du ikke finner noen i nærheten, jeg jobber som cnc operatør, og jeg knekker bla.a. endel alu plater i løpet av uka.

Mvh Glenn
Skriv gjerne litt mer om LED prosjektet, snuser en del på det selv for tiden
Den opprinnelige planen var og kutte disse platene opp til og passe de forskjellige akvariene. Kun metal på toppen av kassa. På sidene tenkte jeg tre eller kryssfiner og bunn plata som fungerer som vann sprut beskyttelse i plexiglass. Plexiglasset kjøpte jeg på Biltema.

Har kjøpt inn en vanlig metall plate og på Biltema, men den er både tung og full av olje. Derfor vil jeg heller ha aluminium.

På toppen av aluminiumsplata setter jeg fast kjøleribbene med varmebestandig lim, som jeg har kjøpt inn. Under plata skal LED diodene festes med termisk tape som jeg og har kjøpt. Det for at det i ettertid skal bli lettere og bytte.

Jeg har kjøpt inn 110 stykk 3 watts high power LEDs, har og kjøpt inn like mange kjøleribber og linser. Har og 10 stykk 1 watts pærer jeg fikk tilsendt ved en feil.

Kommer nok til og trenge flere LED, kjøleribber osv. hvis jeg skal ha til alle 21 akvariene mine, men får starte med dette.

Jeg skal kontakte blikkenslager om en uke siden jeg er opptatt for øyeblikket. Jeg får høre hva han sier, om det er greit og billig og knekke til kasser. Kanskje jeg kan sende han en mail.

Ellers så takker jeg får tilbud dere har kommet med. Det er fullt mulig jeg slår på tråden en dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap