Bygge enkelt "akvariebord"

Av mangel på noe å gjøre tenkte jeg at jeg kan legge ut mitt nyeste mini-prosjekt
Jeg har et 54L akvarium (vil ha større men har ikke plass) som for tiden står på en kommode på "roterommet", og kommoden ser ut som den skal knekke sammen når som helst. Jeg vil derfor flytte det inn på stue/kjøkkenet, men det er vanskelig å finne et billig akvariebord som dama godkjenner (alt skal være sånn og sånn). Derfor tenkte jeg at jeg skulle lage et selv!

Jeg startet med en modell i sketchup, der jeg brukte ca-mål, slik at jeg fikk testet ut et par "design". Kom frem til dette:

[External Image]

Målene er ca 90cm høyt, 70cm bredt og 40cm dyp (akvariet er 60x30x30).

Etter å såvidt få det godkjent hos "sjefen" kjøpte jeg inn materiale. Føttene og kanten rundt er 1,5" x 2.7" (ca) og platene er 20mm hobbyplater. Kappet hos trevarehandleren så det var fort gjort. Så var det bare å skru sammen kanten under topplaten, og så ble føttene vatret og skrudd fast.

Jeg gikk bort i fra det som egentlig var planen med hyllen under og bestemte meg for å sage ut til beina slik at platen passe perfekt, og samtidig gjøre hele bordet stabilt. Når alt var vatret og skrudd sammen pusset jeg kantene slik at de ble fine, og så fuget jeg alle skruehull og mellomrommet som kom mellom hyllen og beina (ble ikke helt perfekt siden jeg brukte stikksag). I dag pusset jeg ned fugene, så nå trenger jeg bare å male den! Her er bildet etter at jeg tok den inn og testet en mulig plassering:

[External Image]

Ser litt stusselig ut, men holder lett 80kg
Skal legge ut nye bilder etter jeg har fått malt det!
Ser greit ut det. Du vil ikke ha på vegger og en dør da, så har du en plass og gjemme utstyr osv. ?
Hadde det vært opp til meg hadd jeg nok hatt dører og sidevegger, men dama vil ha noen korger eller noe på hyllen så da ble det slik Absolut ikke vakkert, men stabilt og billig !
Takker Ble ikke kjøpt maling i dag, så da blir det ikke før torsdag.. Må få gjort det ferdig og flyttet akvariet slik at det har blitt stabilt igjen til jeg skal kjøpe en liten gruppe sterbai
Kontorstol
Hadde det vært opp til meg hadd jeg nok hatt dører og sidevegger, men dama vil ha noen korger eller noe på hyllen så da ble det slik :-) Absolut ikke vakkert, men stabilt og billig !


Ja det er best og gjøre som sjefen sier, hehe...
Kunne jo nesten hatt en hylle til da, som hun kunne hatt kurv i.

Veldig enkelt og fint, blir nok bra med en sånn flettet kurv under og ikke minst akvarie oppå. ;D
En hylle til hadde ikke vært så dumt, men dama ville bare ha èn..
Ja må selvfølgelig høre på sjefa, ellers blir det bare bråk. ;D
Legg ut bilde når kurven og karret er på plass da.
Skal legge ut bilder så snart jeg har fått gjort noe mer
Må gjerne komme med en genial måte og snekre reol til to 30 litere.
Målene er 60*25*25.
Nå har jeg fått malt det første strøket. Var litt mer pirk enn jeg trodde, men det blir nok bra med to strøk til
Da var det andre strøket på. Hadde glemt en flekk i går, men tror det går greit!
Da var det siste strøket på plass! Skal ta det inn i morgen, men skal la det tørke til søndag før jeg setter opp akvariet.
Nå har jeg tatt det inn, så da kan jeg legge ut et nytt bilde!

Håper noen gidder å svare!
Takker Gleder med til å flytte akvariet i morgen, men skal få stå fremfor varmepumpen i natt slik at jeg er sikker på at det er helt tørt.
Litt of topic, men

Er det kun dama, samboern eller kona di som skal ta avgjørelser om hvordan ting og tang skal være i deres felles hjem? Hos meg har jeg okkupert hele kjellern til egen DIY reol samt et av soverommene oppe (røykerom for tiden med reol). Skulle bare mangle at du får ta del i ting og si hvordan DU vil ha det.

Jeg ville aldri latt min kone bruke meg som en "tøffel" og rule hele vårt hjem. Vi må faktisk innfinne oss i det at vi har forskjellige inetresser og at det skal respekteres av den andre halvdelen av forholdet.

Jeg for min del hadde byttet ut tøfflene med boots eller vernetresko.......
Hehehe jeg stiller meg litt ved siden av LOFFA her, og nikker enig.
Men det skal du ha, bordet ble flott. All skryt for det
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap