Hvor bør jeg bore hull i akvariumet for aut. vannbytte?

Skal sette opp ett Akvastabil 360 liter med automatisk vannbytte. Og planen er å bore hull i sidevegg til gjennomføringen eller i bunn på baksiden.

Har kjøpt denne [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=190410+*+190411+*+190412+*+190413+*+190414+*+190415&t=temartic_e&userid=bjuvqzz8lHvLMwociSR1Jlg9OWX7d4Msl3n]gjennomføringen[/URL]

Ser den bygger nesten 10 cm ut fra glasset, så det vil ikke se så pent ut å ha den på sideveggen.

Spørsmålet er om det er trygt å ha den i bunn? Eller er det stor risiko for lekkasje på denne gjennomføringen? Flott om noen har erfaring eller kunnskap på dette de vil dele med meg

Ser en fordel med å ha det i bunne er det blir enkelt å justere vannstanden da røret kan justeres i gjennomføringen.
Legger du pakningen korrekt blir denne helt vanntett. Ønsker du å ha overrenning i bunnen eller bakveggen er en smakssak og et praktisk spørsmål om hva som er enklest med tanke på videre røropplegg.

Skal du bare bruke denne som overrenning ved vannbytte, eller planlegger du også en sumpløsning?
Takker

Skal ikke ha sump. Kun til automatisk vannbytte. Legger inn Gardena Drip System som skal fylle på 48 liter i døgnet.

Så får jeg håpe like mye vann går ut gjennom rørene om jeg fyller i
hadde båret hullet i bak veggen 5cm fra topp eller ønsket plass, da renner bare øveflødikt vann rett ut.
Har overløp på baksiden, noen cm fra overkant glass på 9 kar, bunnutløp i to. Foretrekker absolutt å ha det på bakveggen, dels av sikkerhetshensyn, dels for å slippe et kanskje vaklende rør stikkende opp fra bunngjennomføringen (opp til ønsket vannivå) og fordi det passet fint med det røropplegget for avrenning jeg laget.
Takker for svar

Fordelen med å ha den i bunn ved den gjennomføringen er at jeg kan regulere høyden på røret enklere uten å måtte kappe rør. For det er bare å løsne litt på skruklemmen og justere røret.

Bekymringen var om jeg kunne stole på at den holder tett.. Men det skal den tydeligvis gjøre

Problemet mitt nå er jeg har kjøpt feil glass bor. har kjøpt 45 mm og skulle ha 55 mm. Så om det er noen som har en 55 mm glass bor de kan låne meg i Bergen hadde det vært fint

Vi har levert mange kar med boring i bakvegg. Vi benytter en litt annen gjennomføring og setter et bend på innsiden som vender oppover. I dette bendet setter vi en rørbit som enkelt justeres opp og ned for fininnstilling av avrenning. Dette systemet fungerer 100%. Vi bruker å plassere gjennomføringen mot et av hjørnene, og kombinerer med et hjørnefilter. Vi har bilder av denne løsningen om du er interessert i bilder.

Mvh
Akvarie Hobby Norge
Det høres ut som en god løsning. Fint om du har bilder.

Har sendt mail til deg
Den beskrevne løsningen er den samme som jeg har i 7 av karene. Fungerer utmerket.
Tilfeldig bekjentskap
© Ivan Syversen
Reklame for plussmedlemskap