Trenger svar fort. forseglingsmasse

skal lime en bakgrunn i plast (ser ut som fjellvegg)

så har jeg en uåpnet tube med forseglingsmasse, men er usikker på om den kan brukes. det står dette på tuben:

merket er würth.

multiklæber og forseglingsmasse MS 40 klar.

fugemasse for bruk på de fleste underlag:

Bruksområder: auto, metall- og trearbeiding. kan anvendes på overlater av tre, glass, stein, betong, hardplast, gips, metall, isopor osv.

egenskaper: overmalbar, inneholder ikke silikon, isocyanider og løsemidler. kan brukes både innendørs og utendørs. saltvannsbestandig, sopp og mugg-DEMPENDE.

skal kun lime fast øverste del, som ikke er i kontakt med vann. Er dette farlig for fisk?
Vet ikke noe om forseglingsmassen, men så og si alle bruker akvasilikon i akvarier.
Ville ikke brukt noe som er mugg- og soppdempende...
Tenkte kanskje det var slikt som er drepende man må holde seg unna.
noen fler som har tanker om dette? noen som har en liste/link over de stoffer som man må unngå å ha i akvariet?
Alt som er "mugg- og soppdempende" ville jeg holdt langt unna mine kar, i hvert fall.
Kan slike midler gjøre noe annet en å drepe fiskeegg? skader det fiskene, og bakteriekulturen og?
regner med det er flere som lurer på samme greia, synes ikke det var så lett å finne noe om nøyaktig hva som er skadelig
Jeg ville nesten dratt det så langt som å si at du ikke skal bruke noe som ikke er beregnet på akvarium.
Det skjønner jeg at jeg ikke burde gjøre, men vil vite hvilke stoffer som er skadelig, og gjerne hva dem gjør noen som har linker, eller vet noe om slikt? Det er så lettere å styre unna ting da, når man vet litt om virkningene på stoffer og slikt
Maja Morling
Det skjønner jeg at jeg ikke burde gjøre, men vil vite hvilke stoffer som er skadelig, og gjerne hva dem gjør :) noen som har linker, eller vet noe om slikt? Det er så lettere å styre unna ting da, når man vet litt om virkningene på stoffer og slikt :)

Det finnes nok ikke noen sånn liste. "Alle" stoffer kan væe skadelige, giftige, dødelige. Det er et spørsmål om mengde. Vanlig kjøkkensalt kan være dødelig - i store nok doser. Å spise salt var en gammel kinesisk selvmordsmetode. Klebemassen du nevner har ikke noe å gjøre i et akvarium. At den er "soppdempende" betyr at den er tilsatt giftstoff, altså et stoff som er giftig i svært små doser. Det sier seg nesten selv at slikt ikke har noe i et akvarium å gjøre. Bruk silikon (uten soppdempende/drepende tilsetning). Den er helt nøytral - når den er gjennomherdet.

Stephan
Bruk akvarie silikon. Det kan du få kjøpt på Clas Ohlson og koster 65 kroner for en tube. Men husk at det må være den som er for akvarier, se her:

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap