Eheim 2026 krise! vann over alt!

Hei! som topic sier, så har jeg trøbbel med min eheim 2026 pro II

Filteret har stått lagret i to år, tørt og fint.
Nå når jeg skulle starte opp igjen akvariet, koblet jeg til denne pumpen igjen. Det gikk fint i et par dager, før det plutselig flyter vann utover stuegulvet mitt.

Det er ikke pakningen mellom filtertopp og bøtte som er synderen. Vannet kommer ut høyere oppe på filtertoppen. Har hatt ute alle pakninger og smurt dem inn med vaselin. Det holdt tett i en times tid før alt gikk galt igjen.

Jeg finner ikke den pakninen som står rundt selve pumpa på noen butikker. Det er en feit rød O-Ring som sitter rundt den "knappen" man trykker ned for å pumpe vann inn i filteret. Jeg tror dette er synderen, men er ikke helt sikker. Kan jo også være slangekoblingene som lekker.

Noen som har tips til hvor jeg får tak i dette? Gjerne i Kristiansands regionen, da dette haster litt kan man si!

Tips til hva det kan være som lekker mottas også med store takk!
Biltema selger o- ringer,hvis du har det i nærheten
Prøv å sett inn den oransje o-ringen med eheim spesial fett. Hadde akkurat en service på min 2028 nå som er lik, bare større. Demoterte alt og satte allt inn med fett, min lakk dog ikke, men promeren gikk sykt tregt. Men er den oransje o-ringen ødelagt så er det værre.

har nå demontert alt som kan demonteres her. Det var utrolige mengder avleiringer på den oransje O-ringen. Jeg fikk vasket denne, og kunne ikke se noen sprekker i den.

Alle pakningene er smurt inn med Eheim akvarievaselin i store mengder.
Var mye mer jobb enn jeg hadde trodd å få ned igjen den delen med den oransje O-ringen. Pakningen virker som den er for stor... fikk fiklet den på plass, og det holder tett nå ser det ut som. Litt vanskelig å stole på filteret mitt nå etter dette.

Jeg kan ikke finne delenummer på den store O-Ringen noen plass.. noen som vet?

Nå blir det handlet inn et greit lite lager med reservedeler til Eheim filtrene mine!
Den som kunne huske alle tråder en har lest

Jeg mener bestemt at i en eller annen tråd her på AF så var det en henvisning til hvordan skifte denne o-ringen. Trikset var dette med å få på plass igjen tingene uten å lande i problem med å holde o-ringen på plass. Det var bilder og det hele slik at man nesten ikke kunne trå feil.

Eheim
Hadde akkurat samme problem med mitt, feilen var akkurat som de andre har skrevet her, tror kostet meg rundt et hundre lapp. Prøv.
Sjekk også slageadapteret ditt, sprekk i denne kan også føre til mindre trykk i bøtta og den vil lekke andre steder.

Se helt innerst der slangene stopper, dette er en svakhet på disse pumpene og jeg har bytta ut mange sånne.
Geir Kristiansen
Den som kunne huske alle tråder en har lest :-( Jeg mener bestemt at i en eller annen tråd her på AF så var det en henvisning til hvordan skifte denne o-ringen. Trikset var dette med å få på plass igjen tingene uten å lande i problem med å holde o-ringen på plass. Det var bilder og det hele slik at man nesten ikke kunne trå feil.


Var det denne Geir?

Eheim selger desverre ikke o-ringen løst, så da må man kjøpe et nytt pumpehus. I i artikkelen jeg linker til, er det en henvisning til noen som selger slike o-ringer. Men vet ikke noe om hvordan de er.

Som sagt så glemmer folk ofte å vedlikeholde filtrene sine og de går år etter år for så plutselig å begynne å lekke, og da som oftest bare litt. Men om man tar sine forholdsregler med å sette inn pakninger med spesial fett og evt bruke eheim silikon spray på primere fra tid til annen så slipper man dette :P

Jeg hadde akkurat en stor service på min 2028 for et par uker siden, nye oringer på slangeadapteren og mellom pumpehus og bøtta blei bytta. Primeren fungerte så og si ikke, gikk veldig tregt så derfor begynte jeg å google dette. Hos meg så var også den oransje oringen full av avleiringer etter mange års drift. Demonterte alt iht artikkel og vaska den godt, samt gjorde veggene der primeren beveger seg ren. Satte den godt inn med eheim fett, da den ikke var dårlig og monterte alt. Nå fungerer den som den var ny

Lekkajse
Tom K
Prøv å sett inn den oransje o-ringen med eheim spesial fett. Hadde akkurat en service på min 2028 nå som er lik, bare større. Demoterte alt og satte allt inn med fett, min lakk dog ikke, men promeren gikk sykt tregt. Men er den oransje o-ringen ødelagt så er det værre.


Jeg har denne pumpen og etter å ha skyllt filtermassen i dag beynnte det å lekke vann. Ikke langs pakningen. Den er smørt inn med vaselin som vanlig. Nå lekker det lenger opp og hele lokket fylles med vann.
Prøvd å skru opp for å se om det var noen feil. Hvor finner jeg den oransje oringen. Finner ikke den kommer ikke inn i det"pumpehust" annet enn fra oversiden. hvordan tas den fra hverandre da?
Hva kan problemet være ?
Hva fant dere ut?
NÅ STÅR AKVARIET UTEN PUMPE
Har for ikke så lenge siden vært gjennom pumper og deler.

Fant disse :

Dette er Eheim sin side :

Kan noen av disse sidene være til hjelp??
Ja..... ser at tråden er "gammel" og tatt opp på ny. Håper Raven fikk kontroll på vannet sitt =)

Kan ikke hjelpe deg Malla2. Håper noen hjelpe deg å få fart på pumpa. Den kan strengt tatt ikke stå så lenge uten sirkulasjon.

^Raven^
Har hatt ute alle pakninger og smurt dem inn med vaselin. Det holdt tett i en times tid før alt gikk galt igjen.


Jeg mener å ha lest et sted at man ikke skal bruke vaselin som smøring på gummipakninger, da dette tærer på gummien?
Dersom det viser seg at du trenger en o-ring, og ikke finner andre steder er et tips i hvert fall Otto Olsen på Lillestrøm. Har du invendig diameter og tykkelse på selve ringen vil jeg kalle det et lite mirakel hvis de ikke har det du leter etter.
Min eldste Eheim-pumpe er mellom 15 og 20 år gamel. En gang i blant (med års mellomrom) rengjør jeg alle deler og smører gummidetaljer med vanlig Chesebrough vaselin. Har aldri skiftet deler, og pumpen fungerer prikkfritt.

Når man skal skifte gummiimpeller på en båtmotor, anbefales det å smøre gummien med vaselin.

Vaselin brukes også i flyindustrien til å smøre gummidetaljer.


Stephan
Jeg har alltid benyttet vaselin, tørker godt reint på pakninger, så tynt lag med vaselin.
Aldri hatt noen form for problem med pakninger, som garantert medfører lekkasje.

Tar man i bruk noe som har stått en stund uten bruk, så er det gå over alt av pakninger på ny, smørre de opp. Lagring av pumper som ikke benyttes, er det gjøre de godt rein, smørre godt på pakninger.
*grøss*

Og jeg som har en 2026 og en 2028 stående her, og har aldri smurt noe som helst på de... Hvor kan man evt. levere inn Eheim pumper på service, uten å måte betale det gule ut av øye for det ?

Vedlikehold av utvendige filtre hadde vært GENIALT som tema på et klubbmøte, forresten !
Takk for at dere bryr dere å svare . Alle mine pakninger har holdt seg fint med vaselin, men har ike fått ut den inne i pumpehuset ennå . Mulig det er noe avleiringer der på den oransje som skal være inni der.
Skal gå igang nå snart, bare mann og barn har fått servert middagen
. Så får vi se.
Man kan jo bare spraye på Eheims eget produkt for dette på gummipakningene og alle bevegelige deler, om man er usikker på om vanlig vaselin er det rette.



Den oransje O ringen var fin. Skiftet de på slangefestet nå. Venter spent på resultatet....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap