- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Led armatur design
Led armatur design
Postet 23.07.12 kl 17:03
Postet 23.07.12 kl 23:15
Postet 24.07.12 kl 09:08
Postet 24.07.12 kl 10:48
Burde nok ikke bare ha sent et spørsmål for så forsvinne en stund på ferie uten mulighet for å følge opp.
I mitt tilfelle så er det gamle armaturet så dårlig at jeg ikke har tenkt å bruke det videre. (for mye sprø plast) Så her er det snakk om å lage alt fra bunnen av.
Jeg har ikke bestemt meg om det bør bli heldekkende eller om det skal bare dekke deler av toppen. Foretrekker heldekkende så jeg ender nok der.
Å henge det fra taket ser jeg som lite aktuelt i mitt tilfelle.
Ofte så er det andre som har tenkt gjennom dette fra før og har gode løsninger som jeg kan bygge videre på. Greit å eksperimentere litt, men det kan godt tenke meg å slippe de værste flausene.
I mitt tilfelle så er det gamle armaturet så dårlig at jeg ikke har tenkt å bruke det videre. (for mye sprø plast) Så her er det snakk om å lage alt fra bunnen av.
Jeg har ikke bestemt meg om det bør bli heldekkende eller om det skal bare dekke deler av toppen. Foretrekker heldekkende så jeg ender nok der.
Å henge det fra taket ser jeg som lite aktuelt i mitt tilfelle.
Ofte så er det andre som har tenkt gjennom dette fra før og har gode løsninger som jeg kan bygge videre på. Greit å eksperimentere litt, men det kan godt tenke meg å slippe de værste flausene.
Postet 02.08.12 kl 02:08
Postet 02.08.12 kl 08:51
Det går sikkert greit å sette bort jobben med å lage kassa, men for å få tilbake noe som kan brukes så må det beskrives/tegnes og jeg er tilbake til design jobben hvor jeg håpet at noen hadde linker til praktiske eksempler på hvordan dette kan gjøres.
Jeg har riktig nok noen ideer og krav til boksen, men ofte så har andre kommet med gode løsninger slik at man slipper å finne opp kruttet.
Det blir tross alt en del ting å ta hensyn til.
1. Det skal være enklelt å jopbbe nedi akvariet.
2. Kondens skal ikke få ødelegge LED og annen elektronikk.
3. Mulighet for fôrautomat.
4. Luft inn for kjøling av LED/kjøleribber
5. Fuktig luft skal helst ikke slippes ut av akvariet.
6. Planen er at det skal stå i en stue, så det bør se pent ut.
Jeg har riktig nok noen ideer og krav til boksen, men ofte så har andre kommet med gode løsninger slik at man slipper å finne opp kruttet.
Det blir tross alt en del ting å ta hensyn til.
1. Det skal være enklelt å jopbbe nedi akvariet.
2. Kondens skal ikke få ødelegge LED og annen elektronikk.
3. Mulighet for fôrautomat.
4. Luft inn for kjøling av LED/kjøleribber
5. Fuktig luft skal helst ikke slippes ut av akvariet.
6. Planen er at det skal stå i en stue, så det bør se pent ut.
Postet 02.08.12 kl 23:37
Postet 06.08.12 kl 12:00
Rusle: Jeg jobber som cnc operatør og har tatt flere slike jobber, det vi gjør blir som regel dobbelt så pent som ett vanlig armatur kjøpt i akvarie butikk.
Bare tegn opp for hånd og klipp gjerne ut en papp mal(skriv gjerne ut ett bilde/ta med deg ett gammelt armatur) og be operatøren/blikkenslageren lage dette i syrefast stål/aluminium.
Rustfritt stål er ikke bra nok, hvis det er salt i nærheten!
Det er rimelig simpelt for en som har litt peiling innen faget sitt å få laget.
Bare tegn opp for hånd og klipp gjerne ut en papp mal(skriv gjerne ut ett bilde/ta med deg ett gammelt armatur) og be operatøren/blikkenslageren lage dette i syrefast stål/aluminium.
Rustfritt stål er ikke bra nok, hvis det er salt i nærheten!
Det er rimelig simpelt for en som har litt peiling innen faget sitt å få laget.
Postet 12.08.12 kl 15:34
Jeg ser klare fordeler med å få det lagd i aluminium da kassa kan bli en del av kjølinga som kreves.
Mulig jeg ender opp med å lage deler av innmaten ferdig først slik at jeg ser hvor stor toppen må bli.
Er også inne på tanken om å dele det i to slik at jeg kan plukke bort halve toppen av gangen, men er noe usikker på om det er så lurt da det blant annet drar med seg mer elektronikk til slikt som dimming, timer og gradvis påslag(soloppgang).
Ikke at den delen betyr så veldig mye.
Mulig jeg ender opp med å lage deler av innmaten ferdig først slik at jeg ser hvor stor toppen må bli.
Er også inne på tanken om å dele det i to slik at jeg kan plukke bort halve toppen av gangen, men er noe usikker på om det er så lurt da det blant annet drar med seg mer elektronikk til slikt som dimming, timer og gradvis påslag(soloppgang).
Ikke at den delen betyr så veldig mye.
Postet 12.08.12 kl 20:18