- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Akvarie som lekker
Akvarie som lekker
Ja, da har jeg vært og hentet et akvarie på 320L som ikke er i orden.
Selger opplyste selvfølgelig ikke om at karet lekker flere steder og at armaturet er ødelagt. :/
Hvordan fikse lekkingen? Må man skrape bort silikon og gjøre alt på nytt, eller kan man "lappe"?
Ser at denne delen av forumet heter "vi som liker å gjøre ting selv".
Jeg liker ikke å gjøre det selv, men med uærlige selgere så har man ikke noe valg.
Så forbanna irriterende!
Selger opplyste selvfølgelig ikke om at karet lekker flere steder og at armaturet er ødelagt. :/
Hvordan fikse lekkingen? Må man skrape bort silikon og gjøre alt på nytt, eller kan man "lappe"?
Ser at denne delen av forumet heter "vi som liker å gjøre ting selv".
Jeg liker ikke å gjøre det selv, men med uærlige selgere så har man ikke noe valg.
Så forbanna irriterende!
Postet 21.10.12 kl 21:32
Postet 21.10.12 kl 21:42
Hei.
Fjern all silikon innvendig i akvariet. Du behøver ikke ta akvariet fra hverandre. Skarpes grundig med en vindusskrape. Vaskes grundig med isopropanol på et tørkepapir, minst to ganger.. Ny silikon, såpevann og pekefingeren Hele prosessen er gjort på et par timer, og akvariet blir som nytt.
Hvis du trenger mer utfyllende info så søk litt på nettet.
Slik det sies i forrige innlegg, så må du ikke prøve på å lappe på karet. Det funker ikke.
Fjern all silikon innvendig i akvariet. Du behøver ikke ta akvariet fra hverandre. Skarpes grundig med en vindusskrape. Vaskes grundig med isopropanol på et tørkepapir, minst to ganger.. Ny silikon, såpevann og pekefingeren Hele prosessen er gjort på et par timer, og akvariet blir som nytt.
Hvis du trenger mer utfyllende info så søk litt på nettet.
Slik det sies i forrige innlegg, så må du ikke prøve på å lappe på karet. Det funker ikke.
Postet 21.10.12 kl 21:51
Nå kontaktet jeg selger som tilbød pengene tilbake, så skulle han kaste karet..
Så da slipper jeg å reparere noe. Heldigvis! Håper bare alt går bra, tror ikke noe på det før jeg har pengene i hånda.
Det hørtes jo veldig lettvint ut å reparere da... men jeg har aldri gjort noe sånt før.
Er det like enkelt å lage kar selv? Tenkte en gang i fremtiden å lage et etter spesielle mål.
(I fremtiden altså.. )
Så da slipper jeg å reparere noe. Heldigvis! Håper bare alt går bra, tror ikke noe på det før jeg har pengene i hånda.
Det hørtes jo veldig lettvint ut å reparere da... men jeg har aldri gjort noe sånt før.
Er det like enkelt å lage kar selv? Tenkte en gang i fremtiden å lage et etter spesielle mål.
(I fremtiden altså.. )
Postet 21.10.12 kl 21:59
Postet 21.10.12 kl 22:01
Lime med silikon er enkelt.
His du får noen til å skjære glasset for deg, så er det veldig enkelt å lime det opp. Masse info på nettet.
Det er mer arbeid for deg å frakte karet tilbake enn å lime det om...
Alle kar må limes om etter en 10+ år allikevel.
Det er mer arbeid for deg å frakte karet tilbake enn å lime det om...
Alle kar må limes om etter en 10+ år allikevel.
Postet 21.10.12 kl 22:03
Postet 21.10.12 kl 23:46
TanganyikaHis du får noen til å skjære glasset for deg, så er det veldig enkelt å lime det opp. Masse info på nettet. Det er mer arbeid for deg å frakte karet tilbake enn å lime det om...;-) Alle kar må limes om etter en 10+ år allikevel.
Alt er enkelt for den som kan det...
Mulig jeg da bare er sær og/eller jobber sakte, men jeg bruker atskillig mer enn et par timer på å silikonere om et 320liter...
Hvis du aldri har gjort noe slikt før, så hadde jeg levert tilbake karet og fått igjen pengene. Vel, det hadde jeg faktisk gjort selv om jeg kunne silikonert det selv...
Postet 21.10.12 kl 23:59
Synes det var realt av selger å tilby deg å heve kjøpet. Har etterhvert blitt mange kar jeg har re silikonert og husker mitt aller første. Ikke mindre enn et 720L kar. Fulgte råd her inne og vasket veldig nøye med isopropanol etter skrapingen av gammel silikon var borte. Kan også bruke aceton for å vaske, bare ikke noe som inneholder fett.
Jeg brukte en ettermiddag på 720L og har vel like mange tommel totter som andre. Det er bare to ting å huske ved slikt arbeid, vær nøye og bruk god tid. Silikon får du rimelig på clas olsson. Jeg ville om det ikke er for langt unna selger, fått noe av beløpet igjen og brukt det beløpet på bl annet silikon, knivblader og aceton.
Om du har et arbeidsbord, med et teppe eller lignende gjør dette jobben letter. Velger du å ta jobben, bør karet stå minimum ett døgn til tørk, før testing igjen
Lykke til med valget du tar
Jeg brukte en ettermiddag på 720L og har vel like mange tommel totter som andre. Det er bare to ting å huske ved slikt arbeid, vær nøye og bruk god tid. Silikon får du rimelig på clas olsson. Jeg ville om det ikke er for langt unna selger, fått noe av beløpet igjen og brukt det beløpet på bl annet silikon, knivblader og aceton.
Om du har et arbeidsbord, med et teppe eller lignende gjør dette jobben letter. Velger du å ta jobben, bør karet stå minimum ett døgn til tørk, før testing igjen
Lykke til med valget du tar
Postet 22.10.12 kl 05:48
Postet 22.10.12 kl 14:25
Postet 22.10.12 kl 14:55
Postet 22.10.12 kl 15:00
Postet 22.10.12 kl 15:01
Endret: 22.10.12 kl 15:01
Postet 22.10.12 kl 16:59
I følge: http://10fastfingers.com/typing-test/norwegian skriver jeg faktisk 77 ord i minuttet Som jeg skrev i posten: glemte å trykkepost innlegg.
Postet 22.10.12 kl 20:31
Endret: 22.10.12 kl 20:34
Postet 22.10.12 kl 21:33