Co2 fra brannslukkerapperat

Kan en ta et brannslukkerapperat med co2, koble på en regulator og så en luftestein i bunnen av akvariet, vil dette øke planteveksten?
Ja, du kan bruke et brannslokningsapparat med en regulator, men jeg vil ikke anbefale en luftstein for å løse CO2 opp i vannet. Bruk heller en reaktor. Her finnes det en mengde typer og utførelser basert på størrelse på akvariet, pris osv..
Som Vollstad sier, bør du bruke en reaktor. Kobler du Co2 til en luftestein, går praktisk talt alt sammen rett opp til overflaten og forsvinner uten at du ser noen bedret plantevekst. I en reaktor forsinkes uslippet av gass kraftig samtidig som boblene hvirvles rundt til de er oppløst.

En annen ting - på et brannslokningsapparat må stigerøret fjernes, men det har du kanskje allerede sørget for? Ellers får du ut co2-gass i flytende form. Alternativt kan flasken stilles opp-ned, men det er ingen god løsning.

Stephan
Nå er det vel slik at for å få CO2 flytende må du vel enten komprimere gassen eller kjøle den ned. I ei CO2 flaske er det flyten CO2 pga av trykk.

Så selv om du får flytende CO2 opp i regulatoren går CO2 fra veskeform til gassform i det øyeblikk gasstrykke reduseres fra ca 50 bar til ca 1,5 -2 bar. Du kan selvfølgelig fjerne stigerøret hvis du åpner flaska og trykktester den. Har du ei gammel CO2 flaske du bare skal tømme for CO2 er det ikke noe problem, selv med stigerør.
Opplysningen om at stigerør må fjernes har jeg fra et firma som driver med brannslokningsutstyr, og også selger ombygde Co2flasker til akvariebruk. Der fikk jeg beskjed om at dersom stigerøret ikke fjernes, ville jeg få en overraskelse jeg ikke kom til å like.

Selv er jeg ikke fagmann på området, så jeg har forholdt meg til råd fra folk som driver med dette til daglig.

(Det er lovpålagt at co2 flasker trykktestes minst hver tiende år).

Stephan
Jeg er klar over at hevdes at stigerøret "må" fjernes, men både praktisk erfaring og kunnskap om gass under trykk tilseir at dette ikke bygger fakta. Har selv brukt flere to kg flasker med stigerør uten noen som helst overraskelser. Spør gjerne dine fagfolk om hva de mener konkret skulle skje om du slipper ut CO2 med et trykk på ca 2 bar fra ei flaske med stigerør.
Hei igjen,
Som nevnt er jeg ikke fagmann på området, men antok at folk som har hatt dette feltet som yrke i 30 år eller mer hadde holdbare kunnskaper. Mine opplysninger kommer fra et brannslokningsfirma i Drammen og folk hos AGA-Norgas og går ut på at reguleringsmekanismen som reduserer arbeidstrykket kan bryte sammen dersom den utsettes for flytende co2 med trykk på 50-60 bar. Selv har jeg ingen prestisje i saken, jeg gjega bare utsagn fra presumptivt sakkyndige. Om du har andre erfaringer, har jeg ingen grunn til å betvile det. Selv bruker jeg 6 kilos flasker med fjernet stigerør og regulator som gir 1,6 bar arbeidstrykk.

Stephan
Tusen takk for svar

Jeg kjenner en som drive med brannvernservice, så skal høre om jeg kan få en flaske fra han.
Regner med han har regulator til flasken, men dette med reaktor er jeg ikke kjent med.

Noen flere tips rundt reaktor? Hvor man monterer den, altså på bunnen, midt i eller hvor er best?

Jeg har et Juwel 300 med 3D bakgrunn, da jeg monterte denne la jeg inn slanger til senere bruk som går ned bak og kommer frem under

Har merket på bildet hvor slangene kommer ut (i gult) på bildet er ikke slangene montert enda. Det er vanlige tynne hvite slanger som man bruker i akvarium
Jeg hadde Co2 gjør det selv opplegg, men ble lei av det

Hadde det slik som vist på bildet, er det lignende måte man bruker en brannslukker?
En Co2-flaske til akvariebruk utstyres med en regulator som er koblet sammen med to manometre. Det ene viser flasketrykk (typisk 50-60 bar). Det andre viser fast, lavt arbeidstrykk (typisk 1,6-2 bar) som er trykk ut i akvariet. Med en nålventil kan du regulere mengden av co2 til akvariet. Jeg har ikke vært borti brannvernleverandører som har slike dobbeltmanometre. Ved brannvern er det full guffe som gjelder. Slike dobbeltmanometre med nålventil selges i dyrebutikker og f eks på Ebay. Desuten er det bra å ha en bobleteller på utløpsslangen slik at du ser hvor mye co2 som tilføres. Denne kan monteres i eller utenfor akvariet.

Co2-gass som slippes ut i akvariet stiger rett opp til overflaten og forsvinner. Derfor trenger man en reaktor. Gassen tilføres reaktoren og treffer en vannstrøm fra filteret. Derved hvirvles den rundt i reaktoren og oppløses før den slipper ut sammen med filtervannet. Reaktoren monteres inne i akvariet.

Stephan
Takk Stephan. Dette hjelper meg godt på vei

Veit at reaktoren monteres i, men hvor?

Oppløses før den slipper ut sammen med filtervannet.?
Jeg har som sakt Juwel 300, med innebygget filterhus, jeg har ikke planer om og kjøre co2 igjennom dette filterhuset, for meg blir den mest naturlige plassen å slippe ut "boblene" i bunnen og i nærheten av hvor jeg har mest planter i tanken

Det er vel ingen hensikt å la oss si jeg har planter bare på høyre side og da slippe ut gassen på venstre side, er vel en fordel å slippe den ut i bunnen hvor plantene står?

Jeg har aldri brukt slik flaske så jeg bare synser her, rett meg på det jeg har feil Tror ikke jeg tar feil når det gjelder å kjøre vannet igjennom det innebyggde filterhuset, at det er en dårlig løsning.
Dette kan gjøres på flere måter. Kommer an på komponentenes konstruksjon og dine ønsker. Siden jeg ikke har sett forholdene hos deg, kan jeg bare beskrive hvordan jeg har ordnet det. Prinsippet blir uansett det samme.

Hos meg er reaktor festet med sugekopper i et hjørne av akvariet. Utløpsvann fra mitt Eheim eksterne filter går til inntaksstuss på reaktoren. En tynn slange fra nålventilen på regulatorenheten fører Co2 til egen inntaksstuss på reaktoren hvor vann og Co2 blandes under heftig bevegelse. Fra utløpet på reaktoren går deretter filtrert og Co2-holdig vann til en spreder som er festet med sugekopper på den ene kortveggen.

Man bør sette en enveisventil på Co2-slangen (utenfor akvariet) for å forhindre tilbakeløp av vann når Co2 er avstengt.

Opplegget må kanskje modifiseeres etter dine lokale forholdene hos deh, men ette beskriver prinsippet.

Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© asbjørn s
Reklame for plussmedlemskap