Skjema for glasstykkelse ved langt akvarie

Noen som har et skjema for glasstykkelse på kar over 2 meter?
Skal lage et på 3 meter og lurer på hvor tykt glass som må til på 80 høyde og sikkerhetsfaktor på 4 (yupp, har noia for lekkasje
Plussmedlem
Kjapp bruk av "søk" funksjonen vil nok gi deg flere kalkulatorer. Det ligger også kalkulator under "lenker" på linjen oppe...
Takk! Så da blir det 19mm + 22mm bunn. Skrekk, blir kostbart ja.
Hehe...dyrt, og ikke minst tungt ! Bare akvariet blir jo nærmere et halvt tonn, og med vann rundt 2 tonn...
Vekta går bra. Og setter karret inntil bærevegg i ny blokk, der kan det stå noen tonn.

Det er lommeboka som er flaskehalsen. Så det blir nok 70 høyde og 15mm glass ja..
Plussmedlem
Men hvorfor skal du ha sikkerhetsfaktor på 4 da, er ikke det litt i overkant?
Bor oppe i en blokk i en liten leilighet. Så ønsker høy sikkerhet. Både fordi karrene står slik til at man kan slå borti de med diverse..har ikke plass til et eget "rolig" akvarierom, og fordi jeg ikke ønsker 2000 liter sildrende nedover i etasjene :p
Plussmedlem
Joda, jeg skjønner alt det der.... Men når da "alle andre" klarer seg med lavere faktor....
Jeg bor selv i blokk. Her er det totalt 30+ kar, fra 25 - 325liter.
Og "minste" bikkja her veier 33kilo mens største veier 60+ når den er på det tyngste. Aldri vært bekymret av den grunn...
Har en følelse av at man bør gå litt opp i skalaen på sånne kalkulatorer når man begynner å lage veldig lange kar.. ? Enig?
Plussmedlem

Her har du eksempel på et 3meters kar, fra fabrikant. 15mm glass. Nå er vel dette litt lavere enn det du snakker om, men...
Ja på 60 høyde holder 15mm i massevis. Jeg tenker å bruke 15mm på 70 høyde..men kan hende at selv det blir for høyt, akk, spørs om det blir 65
Dyrt
Har du fått pris på disse glassene ? Det koster flesk. Jeg fikk pris på frontglass i størrelse 155x65 med 15 mm tykkelse til det rimeligste på 2500.- og det dyreste på 4500 .- og det var bare 1 glass, da jeg skal bygge karet i 18 mm kryssfinner og bare ha glass i fronten. Glass er steidyrt og i den tykkelsen du nevner.
Mitt er laget i 15mm men 25mm glass bunn
Tony Kristoffersen
Hvor stort er karet ditt da ?

I følge profilen: Lengde 3m og bredde 75cm høyde 80cm
Hadde jeg rigget opp et i det kaliberet så hadde kona kastet meg på dør
Hvis det er noen som er ute etter akvarium i standard størrelse (og har muligheten for å hente på vestlandet) så selger Midtun zoo alle wromak akvarier i standard størrelse til halv pris: http://midtunzoo.no/?mapping=73
Simen Sørnes
Mitt er laget i 15mm men 25mm glass bunn

Hva slags møbel er det du har det på? Perfekt størrelse du har
Jeg er nok pukka nødt å stoppe på 70 dybde. Ikke pga kjærringa men pga rommet. Men på høyde frister 75 eller 80 ja.. Om man er nøye på hva akvariet står på og at det holder seg dønn i vater så kan man vel gå for 15 i den høyden kanskje..uvææ..hehe
Og hva gjorde at du valgte så mye tykkere bunn enn sider?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap