Silikonlim til plexi-akvarium med ramme?

Inaktiv bruker
Jeg har tenkt å legge en ny innvendig fuge på et Akvastabil 85 liters akvarium. Må skjære bort den gamle. Det har en sølv aluramme, og plexi-plast plater.

Noen som har noe tips om hva som er egnet for å bruke?
Har tenkt å ha fisk i akvariet.
Inaktiv bruker
Clasohlson har akvariesilikon.
Inaktiv bruker
Ja, kanskje greiest med akvariesilikon.

Jeg vurderer å legge på litt nytt silikon utenpå den gamle orginale fugen som ligger der. Kanskje sort akvariesilikon fra Akvastabil. Det vil bli skjult av den utvendige aluramma da. Virker som at silikon ikke fester spesielt bra på akryl egentlig.

Blir nok greit noen år da. Er bare 85 liter, er tett slik som det er også, men det har lagt seg endel alge på fugen. Tar imot god tips da.
mosekula
Jeg har tenkt å legge en ny innvendig fuge på et Akvastabil 85 liters akvarium. Må skjære bort den gamle. Det har en sølv aluramme, og plexi-plast plater. Noen som har noe tips om hva som er egnet for å bruke? Har tenkt å ha fisk i akvariet.

Pleixi er et salgsnavn på akryl plater. Akryl kan du ikke lime med silikon, men du kan lime den med ulike typer lim som er beregnet for denne type akrylplater. Du kan også løse opp biter av akrylplater i aceton og bruke dette som lim.
Inaktiv bruker
Det kan hende alu-ramma tar endel av trykket, og at silikonet tetter og limer litt bare. Vet ikke jeg. Virker egentlig som at det er silikon som er brukt fra før også. Kan hende jeg tar bort det gamle som liksom ligger inni akvariet, og legger på en ny fuge, uten å demontere platene. Har Casco silikon, for glass og akvarier. Aluramma vil skjule fugen endel da, litt av planen på en måte.

Mener du jeg heller bør kjøre på med to komponent Araldit eller noe?

Litt masete spørsmål kanskje. Jeg tipper selv det vil holde med en ny silikonfuge egentlig, og tror jeg bruker det.
Silikonen holder en stund, men så slipper den etterhvert. Det betyr at på et eller annet tidspunkt vil du få lekasje og med de problemer dette medfører. Jeg ville heller ikke ha brukt araldit eller noe slik.

Ser f eks her hvordan du limer akryl.
mosekula
Jeg har tenkt å legge en ny innvendig fuge på et Akvastabil 85 liters akvarium. Må skjære bort den gamle. Det har en sølv aluramme, og plexi-plast plater.

For meg er det noe som skurrer her. Dersom det er Akvastabil er det vel glass i karet, og da er akvariesilikon det rette midlet. Ny silikon biter imidlertid ikke på gammel, så innvendig fuge må fjernes (ikke den som limer sammen platene) og det må renses godt før man legger ny fuge. All gammel silikon må vekk fra platene, så skraping og vask med aceton eller tilsvarende er nødvendig. Er det akryl har Nils kommet med det som jeg tror bør sies. I så fall er det vel ikke et Akvastabil kar. Aceton vil løse opp akryl, så der kan den ikke brukes til å vaske med. Et alternativ er å lage lim som Nils beskriver, da løsemidlet også vil løse opp overflaten på platene slik at det fester seg.
Inaktiv bruker
Det er et litt eldre Akvastabil, platene minner meg helt klart om akryl, når jeg kakker litt på de. Jeg tenkte å sette opp akvariet etterhvert iallefall. Liker det selv ganske bra. Antar det blir så jeg fjerner gammel silikon og legger på ny, det vil holde tett noen år, og se pent ut. Antar det er lurt å være forsiktig, og ikke gnikke for mye på fugene med svamp når jeg rengjør det.

Weld-On 16 i tube virka litt interressant da, men jeg lurer litt på om det kanskje avgir giftstoffer, som fisken ikke liker. Det står at Weld-On 16 er sement, slik at det kanskje er mulig å lage en liten fuge på innsiden da.
Er de orginale glassene skiftet en gang i historien da? For aquastabil 85 liters rammekar er jo bygget med glass.. Men uansett, du bør ikke bruke noe annet enn edikk basert akvarie silikon dersom du har ønsker om å ha det i drift, giftstoffene vil forrurense vannet ditt i laaaaang tid. Kan du ta et bilde av akvariet? Om det er et sånn jeg ser for meg inni hodet mitt nå så er det glass så fremt ingen har byttet ut glasset med akryl av en eller annen snodig årsak..
Hvis du ser på filmen som jeg linket til, ser du at limet til acryl er helt tynnflytende og dermed ikke mulig å bygge en fuge med slik som du kan gjøre med silikon.

Akryl "limet" inneholder løsemidler som fordamper fort, og når løsemidlet er fordampet er fugen egentlig bare kjemisk sammensmeltet akryl. Det er dermed ikke noe løse kjemikalier som kan avgies til akvarievannet.

Inaktiv bruker
Kan egentlig virke som at det er glass i akvariet, en 85 liter Akvastabil. Størrelsen på akvariet passa meg bra iallefall, men ble kanskje ikke så imponert over tykkelsen på glasset. Det var kanskje tykkelsen som gjorde at jeg trodde det var plexi. Lyden er litt dempa når jeg kakker på det, også har det kommet noen riper. Det vil nok gjøre nytten en stund. Jeg har tenkt å legge en kryssfinerplate under akvariet innafor aluramma, da aluramma lager litt belastning på bunnplata, hvis dere skjønner. Bunnen virker litt tykkere enn sideflatene. Det er tett slik som det er nå også.

På den Casco Glas Silikon jeg har, så står det at den kan brukes til akvarier, og at den er eddiksyreherdende. Det er faktisk bilde av et akvarie på tuben.

Jeg lurer litt på topp-plata som er i glass. Den har en liten trekant skjært bort i det ene hjørnet. Jeg har lyst til å ha en åpen liten trekant i begge hjørnene i fronten, og en veldig liten åpning til kabler, i bak-kant på ene siden. Det vil gi lufting, også blir det ikke klem på kablene, som kan gå ut på baksiden. Jeg har halvdekkende lysarmatur, fra Akvastabil det også, for ett lysrør. Synes selv det er lettere å vippe opp glasset når begge fronthjørnene er kutta av litt, hvis dere skjønner

Høres det fornuftig ut?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap