Bygge om biopeis til akvarie

Etter mykje skremselspropaganda i media om biopeisene har eg no bestemt att den skal bygges om til akvarie. desse ovnene er vist meget skumle med tanke på brannfare, da bioetanolen kan ekspodere om brennkammeret ikkje blir godt nok avkjølt før ein fyller på nytt brensel.

Eg tenker att eg skal skjere hull i toppen på brennkammeret, men la det vere igjen 3cm langs kanten. tette alle skruehull og ventilasjon med Akvarie silikon. (CO)
og lime fast glassplata på innsida av kammeret.

MÅL:
Vinduet inn i karet. 48*37
Invendig mål i karet 50*50*18cm

Sjekk liste:
1 Stk Biopeis
1 glassplate
1 tube med akvarie silikon http://www.clasohlson.com/no/Glassilikon,-Casco/Pr349335000
1 led lyslist 12v IP65 http://www.clasohlson.com/no/LED-lyslist-12-V/Pr365066000

Utstyr:
vinkelsliper, Hyler til å pusse ujamnheter etter vinkelsliperen. vekt til å legge på glassplata etter att den er limt

god tolmodighet

Budsjett:
biopeis: 1599,-
Glassplate 110,-
Silikon 65,-

Fremgansmåte:

1. Demontere alt som kan demonteres.
2. Grundig vask av peisen. uten bruk av annet en eddik.
3. Kutte av toppen av brennkammeret.
4. Fjerne innvendige hyller og knekter som brenneren sto montert på.
5. Ny grundig vask.
6. Lokalisere alle hull og ventiler i brennkammeret og få desse tette.
7. Silikonere alle hjørna i kammeret.
8. Montere den "vanntette" ledlista.
9. lime fast glassplata i brennkammeret.

Ha god tid og la det herde ordentlig.

10. fylle i vann og se etter vann som lekker ut av akvarie


Ka dere trur dette, er det noe som lar seg gjøre? og ka med å beholde den pulverlakken som er invendig i brennkammeret/Akvarie?

Om det er innteresse skal eg ta bilder og dokumentere under veis
Hørtes ut som et spennende prosjekt
Jeg følger ivrig med videre om du fortsetter.
Del 2, kutte toppen, tette hull og silikonere rundt kantene
i dag ringte glassmesteren og fortalte att glasse mitt var ferdig, men kunne fortelle att det var blitt dyrere en anntatt, han sa han måtte ha heile 125 kroner og ikkje dei 110 han hadde sagt først helt greit det CO sendte og ein sms som fortalte att silikonen var komt til butikken.

så i dag var det bare å komme seg i boda og finne fram multikutteren sette meg godt til rette og gjorde meg klar for noko eg viste skulle ta laaang tid, men hadde ikkje trudd eg skulle måtte sitte i 3 timer og skjere i mettallet. tenkte att det skulle holde med 5 mini kappskiver. men fant fort ut att dette var ein påstand eg måtte ete i meg. godt biltema hadde ein stor pakning med slike, eg brukte 30-40stk. litt plagsomt når en må skru dei av og på med skurjarn. men men alt kan jo ikkje gå helt som planlagt

derretter støvsuga eg hele ovnen, og vaska det med vann og svamp, og derretter med aceton alle stedene eg skulle fuge eller lime. la på ett godt lag med silikon i hjørna og strauk det fint ut med våt finger. lot det stå ei stund slik att overflaten fekk stivne. og gjekk på nytt til med aceton rundt hulla som er til ventilasjon og limte fast glassplater på 5*5cm. dette gjekk smertefritt når eg la på eit godt lag med silikon.
Del 3, lime glasset
etter og sett an att glassplatene som skal tette hulla holder seg fint på plass, klare eg ikkje å vente med å montere glasset lenger.

går igjen igang med aceton og rensa forsiktig området som glasset skal limes fast til,
legger på eit godt lag med silikon, dette gjør eg i ei vende med ein sammanhengande fuge. slik att det er minst mulig risiko for att det oppstår bobler og svakheter i liminga. (eit godt tips fra glassmesteren) etter ei vurdering av fugen legger eg ovnen ned slik att tyngdekrafta skal hjelpe meg å holde glassplata på plass,. eg vurderte å og bruke balonger for å presse glassplata mot fugen, men blei advart av glassmesteren å gjøre dette fordi eg ga ville lage stress i glasset som kunne gjøre det mykje lettare å knuse, og att det i verste tilfelle kunne knuse av seg selv.



vaska glassplata med aceton og la inn glassplata og starter å trykke den forsiktig ned mot fugen. det var på dette tidspungt godt å se att eg hadde brukt passlig mengde med silikon og att det ikkje oppstod noen bobler eller steder der det ikkje var nok silikon.

satt lenge og bare såg på plata og var meget godt fornøgd.
Må si jeg er imponert, som har fått gjort så mye i dag.
Et utrolig spennende prosjekt og følge med på.

Er alltid hyggelig med folk som sier i fra på forhånd at det kan bli litt dyrere, enn at man plutselig står der og det er mye dyrere enn forventet. Det kaller jeg service.

Gleder meg til og følge med videre
Jeg elsker kreative personer ! Dette er jo helt sinnsykt bra prosjekt! Så flink du er
Hvordan går dette prosjektet? Kommet noe lenger? Update!!!!!
Veldig spennende prosjekt, håper på oppdatering snart
Denne hadde jeg glemt, spennende og se oppdatering!?
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap