Enda et forsøk på hjemmelaget bakgrunn

Legger opp noen bilder av en bakgrunn jeg jobber med nå. Jeg har laget noen modeller til Halloweenfering i isopor tidligere, men ikke akvariebakgrunn. Ser at det er en del som har prøvd før, men det virker som om det ikke slår helt an?

Fant et fotografi av en bakgrunn jeg likte på nett og prøver nå å kopiere deler av denne og blande inn mitt eget. Den orginale har en veldig fin rot, men en steinbakgrunn jeg ikke vil ha med.

Jeg bruker vanlig isopor, skjært ut med kjøkkenkniv, for så å forsegles med varmluftpistol.

Har nå fått på det første laget med husfix. Lot dette være ganske vått da jeg har hørt at dette hindrer husfixen å falle av når den er tørr. Tenker på to lag til med økende tykkningsgrad. Jeg kommer videre til å male med acryl, kanskje legge inn litt ekte materialer (planterester, elvegrus mold og liknende), for så å forsegle det hele med klar polyester...

Kom gjerne med innspill og råd
Ser veldig bra ut ,venter spent på fortsettelsen

Har du et forventet prisoverslag? Har også lyst å gjøre noe slikt men ser for meg at det koster en del :s
Tror mange dropper slike prosjekter siden klar epoxy som er drikketanks-godkjent er så dyrt...

Men morro er det
Sissimor
Tror mange dropper slike prosjekter siden klar epoxy som er drikketanks-godkjent er så dyrt... Men morro er det :D

Jeg jobber med fiskeoppdrett og håper å få en skvett fra jobben

Skal prøve å gjøre et prisoverslag i morgen, men tror ikke det blir spesielt billig. Det kjekkeste er vel å kunne lage noe selv som ikke er masseprodusert. Jeg vil innrede karet selv.
Da var resten av husfixen på plass og malingen startet....
Da har jeg malt nok for en dag. Ble ikke helt som jeg hadde tenkt. Den store roten er jeg ganske fornøyd med, men de andre ble rare. Prøvde å bruke litt oker gul i starten på de, men det så fryktelig ille ut. Skal prøve å flikke litt på disse i morgen.
Det blei veldig kult Åssen maling bruker du? Og hva er malemetoden for å få det til å se så ekte ut?
KimRJ
Det blei veldig kult :) Åssen maling bruker du? Og hva er malemetoden for å få det til å se så ekte ut? :)

Takk, Jeg har benyttet meg av acryl maling fra Chlas Olson. Mest Ivory Black (sort) og Burnt sienna (Brunt). På den store roten har jeg brukt først et lag med veldig utvannet sort, slik at den lyse fargen fra husfixen skinner igjennom. Noen steder på den gjorde jeg så det samme med brunt. Så la jeg til de vannrette strekene med litt mørkere (tykkere blanding) svart for å få til en slags imitasjon av bark. Jeg har også fylt mørkere farge i furer som var planlagt og laget i husix. Så bedre ut i dag også når det hadde tørket.

Nå har jeg dessverre funnet ut at den epoxyen jeg hadde tenkt å låne fra jobb neppe er godkjent for drikkevann, så nå blir jeg nødt til å se på alternativ... Har lest om dette som kalles Mapecoat DV. Er det noen som vet om dette er å få tak i i Bergen?

Tror kanskje dette sprenger budsjettet mitt i denne omgang, så jeg må kanskje ta en pause og sette opp akvariet opp uten bakgrunn for øyeblikket.

Flott flott Gleder meg til å se den helt ferdig Takk for kjapt og greit svar

Sliter med epoxy delen selv, så må rett og slett bare forhøre meg litt, men er det sånn at hvis den er godkjent for drikkevannstanker så fungerer den?

Da var bakgrunnen helt ferdig malt.

Fikk tak i litt hvit Acryl maling, noe som gjorde at jeg kunne eksperimentere mye mer med nyanser og detaljer.

Legger ved tre bilder tatt med forskjellige kamera innstillinger. Det er nok det i midten som viser best hvordan den egentlig ser ut.

Are
Kjempeflott ,tror nesten denne er den flotteste hjemmelagete bakgrunnen jeg har sett
Tusen takk.

Dette var min første, men blir neppe den siste. Det er jo kjekt også og selv om det ikke blir så mye billigere enn å kjøpe ferdig bakgrunn, så får du i alle fall noe unikt.

Are
Imponerende!
Det var ikke bare den fineste hjemmelagde bakgrunnen, men den fineste bakgrunnen jeg noen gang har sett! gleder meg til å se akvariumet helt ferdig med planter og fisk! jeg ble skikkelik inspirert av dette til å lage noe lignene selv. planlegger nemlig et 96 liters akvarium som skal bli skikkelik bra
Ps
Det var forresten helt genial måte å skjule pumpa på bak den rota med huller i!
Det der ble kjempebra! Veldig naturtro!
Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

Etter en lengre periode med studier av hva folk har gjordt tidligere her på forumet har jeg kommet frem til at jeg vil prøve meg på Aeropoxy fra trebåten.no. Bare så synd siden deres er nede for øyeblikket. Er jo giret på å få dette på stell. Ser de har den samme på faanessen også, men den er jo litt dyrere der. Nesten fristende og kjøpe 7 liter og selge videre? Det blir jo mye billigere per liter da...

Dette ble kjempefint !!! har en liten kunstner inni meg, og kjenner at nå klør det skikkelig i fingrene her !. Utrolig fin og naturtro bakgrunn '!!!
Da har det skjedd litt siden sist. Jeg har gjordt ferdig bakgrunnen med tre lag aeropoxy og akvariet er mer eller mindre i gang. Fem Corydoras sterbai har flyttet inn og litt planter er kjøpt inn.

Karet ser ikke noe serlig ut enda, men har store planer for det. Det første som kommer til å bli skiftet ut er min midlertidige CO2 difusor (nå i form av en boblende stor og malplassert musling). Plantene skal reorganiseres. Videre vil lysene bli oppdatert til noe DIY LED lys, som er på planleggingsstadiet.

PS. Jeg kommer nå til å selge det jeg har igjen av aeropoxy under rubrikk/annet om noen er interessert.
Kjempe fint, dette kan du være stolt av!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap