Diy-co2 som lekker

Noen som har bra tips på hvordan man får korken på flaska tett
på et DIY co2 med brusflaske og vanlig sånn transparent luftpumpeslange?

Hullet i korken er såklart litt mindre en slangen
og jeg har brukt Karlsons Lim rundt slangen på inn og utsiden
men det lekker fremdeles ut co2...

Det finnes egene slanger til CO2, vanlige luftslange kan lekke opptil 35% av CO2 gassen. Det er vell det eneste forslaget jeg kan komme på.
Skikkelig CO2 slange er nødvendig for vellykket DIY kit, en diffusor framfor luftestein er også viktig. CO2 slange får du kjøpt billig her og her.
Takk for alle tips så langt!

Til dette fluval 88 grams co2-kitet så var det med en "melkehvit"
veldi myk slange og jeg antar at dette er silikon og ikke en EKTE co2-slange?

Jeg har også erfart at det er lurt å lage hullet ganske mye mindre enn slangen, men akkurat så stort at slangen ikke bukter seg. Da bør det bli helt tett uten bruk av lim/silikon. Silikon hefter dessuten svært dårlig på plastkorker og gir ikke skikkelig forsegling. Pass også på at korken har gummipakning. Mange av flaskene i dag har ikke pakning og forsegler ikke 100% etter åpning.

Jeg visste ikke at luftslangene lakk opp til 30% av co2en...?!
Må si jeg også ble overassket over den informasjonen om lekking av co2..

Har lest og prøvd utallige DIY-oppskrifter og varianter både her fra forumet
og andre sider på nett.. men ingen har nevnt noe om en spesiell co2-slange.

Det blir bare vanskligere å vanskligere å avgjøre hva som er fakta, myter,
produktinformasjon, folks egne meninger eller butikkenes salgstriks.
Er stor forskjell på luftslangene som selges, noen er myke mens andre mer faste i fisken. Vil nok tro at noen av dem lekker mer enn andre. Har blitt fortalt dette av en bekjent som driver med plantekar som sier han har testet begge deler og det var merkbart mindre CO2 i beholderen som var koblet opp med luftslange etter 1 mnd enn da det ble brukt slange egnet for CO2. Har ikke testet dette selv, enklere å bare bruke CO2 slange enn å finne frem vekten osv bare for å bruke luftslange som koster 1kr eller 2 mindre per meter.

I JBL kittet mitt fulgte det med CO2 slange så jeg vil tro at den slangen du har fått med ditt kit er egnet for CO2, men hvem vet.
Etter å ha brukt silikon, sluttet denne å takle presset når jeg brukte diffusor som trengte at gjær-reaktoren måtte bygge opp et temmelig høyere trykk. silikonen hadde en liten tendens til å løsne. Etter utallige lekkasjer (som bare kom når det hadde klart å bygge seg opp et høyere trykk) ble jeg drita lei og hoppa heller over til mere hardcore to-komponentlim som jeg hadde liggende, framfor fjompe silikon. Det sitter som en stein og har ingen lekkasje i tuten!
Gjentar meg selv nå, men har prøvd maaange løsninger på co2 nå, og vinneren er definitivt:

1,5liter brusflaske med gummipakning i korken
Slange (luft eller co2, jeg bruker vanlig luftslange)
Diffusor

Drill et perfekt hull i korken og pakningen, så lite at du må trekke slangen gjennom med makt, da sitter den og tåler godt med trykk. Skru korken godt igjen, og du har ett tett system uten behov for silikon, lim, eller andre tettningsmasser. Enkelt, raskt, billig, og driftsikkert. En vinner etter min mening. Det enkleste er noen få ganger det beste
Jeg limte med locktight, og det er helt 100% tett, kan finst skru av korken uten at slangen løsner. Bare pass på at det ikke drypper med i flasken.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap