Krise... det øverste glasset i bånd av akvariet har sprekt :o

Heihei... Ja, Dette var egentlig veldig ubeleilig men sånn er det..

Jeg har et 60l kar som har stått på samme plasset siden jeg fikk det. og når jeg skulle tømme det helt så har det sprekt i bånd. ( se bilde ) Jeg kjøpte det i fjord sommer altså 2012. Så syns det var litt merkelig at det bare skulle sprekke på den måten.
Så hadde vært fint å kunne få brukt det igjen. Håper det er noen der ute som har noen tips til hva jeg kan få gjort uten å måtte kjøpe nytt!
Det øverste glasset i bunn ? Har du 2 glass i bunnen ? Hvis bunnen er skrukket, så lekker vel karet ? Eller er det et glass som ligger nedi som har sprukket ?

Uansett, ødelagte glass må byttes.
StineMari
Det øverste glasset i bunn ? Har du 2 glass i bunnen ? Hvis bunnen er skrukket, så lekker vel karet ? Eller er det et glass som ligger nedi som har sprukket ? Uansett, ødelagte glass må byttes.


Det er ett glass helt i bånd. så et tynt lag med noe greier som jeg ikke vet hva er. ligner litt på isopor : P og så et glass til. det er det øverste glasset det er sprekk i. Men jeg vet at jeg må bytte det. men hvordan og med hva?
Vanskelig å gi et allmenngyldig svar. Det kan være et omfattende arbeid. Er det rammeakvarie? Noen av dem er konstruert slik at de loddrette rutene står oppå bunnglasset. Da må disse fjernes før man får ut bunnglasset. Er det ikke ramme, eller bare en pynteramme, er det enklere.

Bruk tapetkniv med bryteblad til å skjære løs silikon. Eventuelt også barberblad. Når all silikon er borte og den sprukne ruta er fjernet, tørker du rent med aceton så du får god heft med ny silikon etter at du har lagt i det nye glasset. Glassilikon herder på et par døgn. Bruk ikke silikon fra byggvarehus, den inneholder giftstoffer. Clas Ohlson har billig og god silikon til akvariebruk.

Stephan
Begynne med jobben bytte glass i et så lite akvarie, kostnad med nytt glass å silikon, jobben i tillegg, hvor man kan hende ikke har de rette kunnskap. Det er bare kjøpe deg nytt akvarie, blir ikke stort du gir for det.
ok, da får jeg heller bare kjøpe nytt. Takk for svar synd det der altså siden akvariet ikke er så gammelt
Hei kjøpte du det nytt i 2012 eller brukt?
Har aldri sett et kar med dobbel bunn med isoporplate i mellom glassene orginalt!
Vilket merke er det?
Jeg vet at mange bruker isopor oppe på bunnglasset før dem fyller sand vis dem skal ha litt tunge steiner i karet, det er for og beskytte bunnglasset.
Vis du har kjøpt det brukt kan det jo tenkes at han/hun har også lagt en glassplate over isoporen?
Ser det proft ut den silikoner rundt det spekte glasset eller ser det ut som det er gjort på hobbybasis?
Evnt prøv og ta en skrutrekker eller kniv og fjern silikonen rundt glasset og sett akvariet forsiktig på hodet så det ødlagte glasset og isoporen detter ut.
Vis det lykkes kan du tappe i vann og se om det er tett.
Ja, det var nytt når jeg kjøpte det Merke heter Resun.
Da har du vel 1 års garanti på det.
Tilfeldig bekjentskap
© Loffa 2015
Reklame for plussmedlemskap