Diy-reol av tre - hvordan beregne tykkelse/styrke

Vurderer å lage en reol til 2 stk 160Litere og ser at flere har lagd slikt med meget pent resultat.
Men det jeg da lurer på, hvordan beregneer man tykkelsen på treet/planken/stender/lektene/whatever.

Hvis vi sier at hver hylle bør tåle ~250kg og til sammen må reolen greie 400kg (for å ha litt sikkerhetsmargin, regner med at det er litt sikkerhetsmargin i tallene oppgitt fra trevarefabrikken og).

Dette burde jo være ganske enkel beregning på styrke, hvis noen kan noen formler og vet (brudd)styrken til lektene, eller?
Sjekk tråden til Loffa eller send ham en e-post. Han har bygget flere reoler, bl.a. til 160 litere.

Tre er veldig trykksterkt i vekstretningen, så stenderne er ikke noe problem i så måte. Det er nedbøying som kan ta knekken, bokstavelig talt, på karene dine. Derfor må "bjelkelaget" med hyller være svært stive. Tror Loffa bruker 2"x2" rund baut, men siden jeg er en sikkerhetsfreak på trematerialer, ville jeg valgt 2"x3" på høykant.

Mener å huske at bjelkene i reolene i kjelleren til aquamanias er laget av 2"x4", men ikke lagt på høykant, underlig nok.
Plussmedlem
Jeg kan ingenting teoretisk om bruddstyrker og slikt, men du har jo selv sett min som er laget for 6x105+2x325 (selv om det står 6x105+325 i den). Jeg overdimensjonerer godt ifølge snekkere jeg har snakket med, og selve måten jeg bygger den på stiver også ekstra av.

Til 2x160 (eller 3x160) ville jeg brukt 1,5x3" rundt hele.....
Problemet er egentlig ikke stivheten til lektene karene står på. men hvordan de er innfestet i stenderne. Ser du på noen av bildene fra rommen LOFFA har bygget opp ser du at de hviler på lekter som er festet til stenderne. Samme teknikk som når du veksler inn til vinduer og andre åpninger i bindingsverk i bygninger. Å spikre/skru i enden av en lekt gir ikke særlig hold, og lektene vil sprekke av lasten. Er åpningene til karene bare noen mm lenger enn lengden på karet virker all kraft nedover, og det blir ikke nedbøying fordi kantglassene på akvariene ikke lar seg bøy den veien. Stabiliteten sideveis er det største problemet. I en porsareol er det helstøpte metallknuter med relativt spinkle rør der stolpene får all belastning i lengderetningen, og de horisontale rørene bare er for å holde avstandene. All vekt ligger på knutene og blir overført til stenderne derfra. I en trereol er utfordringen å finne en stiv nok måte å sette sammen reolen på. Hel bakplate og sideplate er selvfølgelig den sterkeste løsningen. Kombinasjon av liming og skruing er nok den sterkeste metoden å sammenføye delene på.
Torbjørn Jørgensen
Vurderer å lage en reol til 2 stk 160Litere og ser at flere har lagd slikt med meget pent resultat. Men det jeg da lurer på, hvordan beregneer man tykkelsen på treet/planken/stender/lektene/whatever. Hvis vi sier at hver hylle bør tåle ~250kg og til sammen må reolen greie 400kg (for å ha litt sikkerhetsmargin, regner med at det er litt sikkerhetsmargin i tallene oppgitt fra trevarefabrikken og). Dette burde jo være ganske enkel beregning på styrke, hvis noen kan noen formler og vet (brudd)styrken til lektene, eller?



Hei,

Det finnes både formler, tabeller og programvare, men det er faktisk litt mer komplisert enn det virker som. Når det gjelder bæreevne til treverk så er den minimum 18 Newton per kvadratmillimeter. Det vil si du kan sette ca 4 tonn oppå en 48x48 mm (kort) søyle uten at den knuses. Så kort sagt vil alle reoler av tre ha nok bæreevne så lenge man sørger for at vekten ligger på treet, ikke skruer ol. Det som er litt verre er bøying. Ifm, akvarier er det veldig komplisert å beregne. Det vil også variere fra akvarium til akvarium. De fleste sørger bare for at det ikke blir noe problem ved å ha relativt korte horisontale spenn, f.eks 0.5 meter. Til slutt må man sørge for avstiving. Det er også svært vanskelig å beregne, men hvis man skrur på plater, fester til veggen, bruker skråstag eller stålvinkler så går det bra.


Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap