Gjør det selv co2

Hei.

Skal til å fylle opp karet med planter, og i den grunn, ønsker eg å lage CO2 selv, da med flaske,slange sukker og gjer.

Har letet litt rundt på google og youtube.

Det eg finner ut, er att selve lagingen er ikke noe stort problem.
men det dukker så klart opp ett par soørsmål.

Hvordan fordele CO2 ut i karet til alle?
Eg har sett på tre løsninger: 1 - sette slangen rett i inntaket til filteret
2- kjøpe en difusjon kopp
3- bruke en brusestein

Ved alle desse bør eg sette opp en dråpeteller, slik att eg får fylgt godt med.

Noen som har erfaring med desse tre mulighetene?
og andre alternativer?
Hvis det er et utvendig filter du benytter skal du være forsiktig slik at det ikke dannes en stor CO2-lomme øverst slik at impelleren går i stå. Er filteret innvendig er problemet mindre/borte.

Husk også på at DIY-CO2 ikke er kontrollerbar slik at satsmengden er det som regulerer CO2-mengden. Jeg har god erfaring med et slikt oppsett i en 180 liter

Takker for svar.
Det med luftlomme var noe eg og har tenkt over, og da hjelper det jo ikke mye

Drypp teller må settes opp, av to grunner. den viktigeste å kunne regulere strømmen av CO2 og ikke minst. hvem vil vel ha sats i karet sitt.

Noen med erfaring angående brusestein, til å bryte opp boblene?
Geir Kristiansen
Husk også på at DIY-CO2 ikke er kontrollerbar slik at satsmengden er det som regulerer CO2-mengden. Jeg har god erfaring med [URLBLOCK1] i en 180 liter

Her er det vel best med mindre, enn formye.
Jeg prøvde en slags DIY oppsett, men uten den flasken "i midten" som, ehh.. lufter ut noe var det så? Jeg er helt elendig på dette - og jeg ristet heller ikke annet enn sukkeret. Bobler ble det litt av, men det var lite og etter en uke ca så var det ikke noe effekt uansett og satsen virker ikke så "aktiv" heller. Så jeg ga opp. Kanskje jeg en dag får råd til å satse på et kjøpe-diy, haha.
Eg har vel forstått det slik att den lille flasken brukes som dråpeteller, og til å fange opp satsen som kan dampe opp i røret fra storebeholderen.
Gjær og sukker må blandes godt, spesielt med tørrgjær. og ikke minst rett tempratur. for lav temp, lite liv i gjæret. Og for høg temp, vil den dø.


I det lille glasset er da da viktigt, att slangen fra storeflasken, går ned i vannet ( da kan du telle bobler) og att slangen som går ut, og til akvariumet ditt. er over vannet i beholderen.
Hvordan får du regulert f.eks med en dråpe per sekund med dette systemet ?

Det hjelper vel lite å telle dråper så lenge du ikke får begrensa det eller ?
Det finnes en del billige hjelpemidler selv for DYI, denne har jeg selv og den fungerer kjempebra.


For å redusere mengden CO2 om natten trengs en magnetventil. Feks denne:



Den sørger for automatisk stegning når du skrur av strømmen med en timer.

En ting jeg pleier å gjøre i tillegg på de karene jeg ikke har noe annet enn en colaflaske på er å balansere ph med en luftestein,dvs jeg sjekker(etter at co2 satsen er stabilisert seg) at ph ligger litt under det jeg vil og setter på kjempesvak lufting av vannet gjennom luftpumpe.Justerer styrken på denne til CO2 ligger der jeg ønsker.
Diffuser
For å løse opp co2 letter i vannet er det folk som har brukt spisepinner av bambus. Man stikker en liten bit av spisepinnen inn i slangen til co2 (standard luftslange), det vil da dannes mindre bobler som lettere løses opp

Sikkert ikke det mest effektive, men man trenger ikke så høyt trykk som det an gjør med glass/keramiske diffusere
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap