Stort kube kar.

Hei.
Jeg har 5stk 10/11mm herdet glass plater(måler 11mm, men det er med limet som er i mellom de 2 glass platene) på jobben som er 985*915mm, som jeg lurte på å lime meg ett kube kar av.
Spørsmålet er hvor høyt karet kan være, før det begynner å bli stor risiko for at det kan knuse?
Hadde tenkt til å lage det i helglass og stive det i bunn og i toppen med en ramme rundt, eller eventuelt lime på noen av stivere. Hva hjelper mest?
Har limt en del små kar opp igjennom, men kun opp til 200liter, dette kan i teorien bli på nærmere 900liter, men jeg hadde tenkt å gå ned til 700mm i høyde(630l), helst vil jeg ha det så høyt som mulig.

Grunnen til at bunnglasset bør være tykkere enn side veggene, er det pga. at vanntrykket er størst der? eller kommer det av vekt på sand og stein som ligger opp på bunnglasset?
I går så jeg ett ripete og fælt 960l helglass med 10mm glass, eieren hadde hatt det i 15år uten problemer, da begynte ideene å komme..

Takk for alle svar!
Glasset er laminert, ikke herdet.
Har tittet rundt og sett hva andre bruker av glass tykkelser, også på glass kalkulatorer og alle mener forskjellige ting så det er ikke lett å bli klok på det.
Tilfeldig bekjentskap
© eddiedahl
Reklame for plussmedlemskap