- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Hvir tykt glass trenger jeg til dette prosjektet?
Hvir tykt glass trenger jeg til dette prosjektet?
Inaktiv bruker
Hei!
Det gamle akvariet mitt trengte ny silikon (grunnet det har stått tørt i 3-4 år nå), og når jeg startet å lime sammen akvariet, sto det oppreist, noe som startet en kjedereaksjon av inspirasjon.
Hadde en gang i tiden et akvarie med et "tre" i vannet, og resten av akvariet var en "slette". Slik at "Motivet" bare var et tre og en slette dekket av gress under vann.
Ettersom jeg nå bor på et lite rom, og ikke mye plass, tenkte jeg det hadde vært fett og hatt et akvarie "stående opp", isteden for å ligge ned som det normalt gjør. På grunn av vekt og utførelse, tenkte jeg plexiglass ble det beste alternativet.
Verste fall, er ikke glass umulig.
Lagde fort en skisse på sketchup, som ser slik ut:
1: Lysarmatur som sitter "oppi skåla" til 2
2: "skål" som er skrudd fast i plexiglasset (5cm, festes 2,5cm ned på glasset).
3: Selve akvariet, på 50x50x80 (~200liter)
4: 2,5 cm ramme for å gi akvariet noe støtte/lettere å plassere det rett på møblet.
5: 5cm tykk plate (60x60x5) som ligger oppå de fire platene som utgjør beina til møblet
6: 4 plater med en tykkelse på 10cm, med en høyde på 95cm.
Selve møblet har da mål på 60x60x100 og blir malt i svart og etterpå lakkert for å tåle en del vann.
Spørsmålet blir da, hvor tykt plexiglass burde jeg ha her? har en levrandør som kan levere både 4mm og 8mm. Ifølge http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium burde jeg ha 8mm dersom det var glass (sikkerhets faktoren ligger da på 2,5). Med 4mm plexiglass kommer prisen på en overkommelig sum: 2532kr, ellers blir det over 5000 kr. Likevell føler jeg 4mm blir veldig tynt?
http://www.skiltproffen.no/products/plexiglass-plater her er leverandøren forresten.
Noen som eventuelt har en kalkulator for plexiglass?
Alle tips tas imot med smil,
Takk på forhånd!
Det gamle akvariet mitt trengte ny silikon (grunnet det har stått tørt i 3-4 år nå), og når jeg startet å lime sammen akvariet, sto det oppreist, noe som startet en kjedereaksjon av inspirasjon.
Hadde en gang i tiden et akvarie med et "tre" i vannet, og resten av akvariet var en "slette". Slik at "Motivet" bare var et tre og en slette dekket av gress under vann.
Ettersom jeg nå bor på et lite rom, og ikke mye plass, tenkte jeg det hadde vært fett og hatt et akvarie "stående opp", isteden for å ligge ned som det normalt gjør. På grunn av vekt og utførelse, tenkte jeg plexiglass ble det beste alternativet.
Verste fall, er ikke glass umulig.
Lagde fort en skisse på sketchup, som ser slik ut:
1: Lysarmatur som sitter "oppi skåla" til 2
2: "skål" som er skrudd fast i plexiglasset (5cm, festes 2,5cm ned på glasset).
3: Selve akvariet, på 50x50x80 (~200liter)
4: 2,5 cm ramme for å gi akvariet noe støtte/lettere å plassere det rett på møblet.
5: 5cm tykk plate (60x60x5) som ligger oppå de fire platene som utgjør beina til møblet
6: 4 plater med en tykkelse på 10cm, med en høyde på 95cm.
Selve møblet har da mål på 60x60x100 og blir malt i svart og etterpå lakkert for å tåle en del vann.
Spørsmålet blir da, hvor tykt plexiglass burde jeg ha her? har en levrandør som kan levere både 4mm og 8mm. Ifølge http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium burde jeg ha 8mm dersom det var glass (sikkerhets faktoren ligger da på 2,5). Med 4mm plexiglass kommer prisen på en overkommelig sum: 2532kr, ellers blir det over 5000 kr. Likevell føler jeg 4mm blir veldig tynt?
http://www.skiltproffen.no/products/plexiglass-plater her er leverandøren forresten.
Noen som eventuelt har en kalkulator for plexiglass?
Alle tips tas imot med smil,
Takk på forhånd!
Postet 17.06.13 kl 21:17
Endret: 17.06.13 kl 21:23
Inaktiv bruker
Fikk svar fra en annen glassmester som kunne gi:
800x484 (x2)
800x500 (x2)
500x500 (x1)
(alt i mm) med 8mm tykkelse på glasset for 2400, så prisen er mer eller mindre den samme.
Men de leverte dette kun upolert.... :/ Hvordan vil dette virke inn på resultatet? (Regner med at glasset ikke blir så klart dersom det ikke er polert?).
800x484 (x2)
800x500 (x2)
500x500 (x1)
(alt i mm) med 8mm tykkelse på glasset for 2400, så prisen er mer eller mindre den samme.
Men de leverte dette kun upolert.... :/ Hvordan vil dette virke inn på resultatet? (Regner med at glasset ikke blir så klart dersom det ikke er polert?).
Postet 18.06.13 kl 14:26
Postet 18.06.13 kl 14:34
Håper du har tenkt over ulempene med en slik form på akvariet. På stående fot kommer jeg på noen:
- Det blir vanskelig å nå bunnen hvis du ikke har veldig lange armer.
- Overflaten blir liten, noe som er dårlig for gassutvekslingen.
- Trykket ved bunnen blir høyt, noe som betyr at du trenger tykkere glass enn om karet hadde vært lavere.
- Karet blir ustabilt og kan velte hvis noen f.eks. snubler og faller mot det.
- Territorielle fisk trenger vanligvis bunnareal, høyden på karet er mindre viktig. Fra en territoriell fisks ståsted er derfor et høyt kar et lite kar.
Men hvor mye hver av disse ulempene betyr i din situasjon er det jo bare du som kan vite. Eller om det er noen andre ulemper som jeg ikke engang har tenkt på.
- Det blir vanskelig å nå bunnen hvis du ikke har veldig lange armer.
- Overflaten blir liten, noe som er dårlig for gassutvekslingen.
- Trykket ved bunnen blir høyt, noe som betyr at du trenger tykkere glass enn om karet hadde vært lavere.
- Karet blir ustabilt og kan velte hvis noen f.eks. snubler og faller mot det.
- Territorielle fisk trenger vanligvis bunnareal, høyden på karet er mindre viktig. Fra en territoriell fisks ståsted er derfor et høyt kar et lite kar.
Men hvor mye hver av disse ulempene betyr i din situasjon er det jo bare du som kan vite. Eller om det er noen andre ulemper som jeg ikke engang har tenkt på.
Postet 18.06.13 kl 15:21
Endret: 18.06.13 kl 15:22
Inaktiv bruker
KampfiskHåper du har tenkt over ulempene med en slik form på akvariet. På stående fot kommer jeg på noen: - Det blir vanskelig å nå bunnen hvis du ikke har veldig lange armer. - Overflaten blir liten, noe som er dårlig for gassutvekslingen. - Trykket ved bunnen blir høyt, noe som betyr at du trenger tykkere glass enn om karet hadde vært lavere. - Karet blir ustabilt og kan velte hvis noen f.eks. snubler og faller mot det. - Territorielle fisk trenger vanligvis bunnareal, høyden på karet er mindre viktig. Fra en territoriell fisks ståsted er derfor et høyt kar et lite kar. Men hvor mye hver av disse ulempene betyr i din situasjon er det jo bare du som kan vite. Eller om det er noen andre ulemper som jeg ikke engang har tenkt på.
Dette er hva jeg kaller et bra innlegg. Har tenkt på ustabilitet, og har tenkt noen løsninger, som jeg ennå ikke er fornøyd med. (Det første, å lage "møblet" bredere i bunnen enn på toppen, som en kjegle... Hvor lett dette blir, eller om resultatet overhode blir noe bra - gjennblir å bli et spørsmål). Nå skal akvariet stå i hyblen min, hvor det ikke er småbarn/dyr som kommer i nærheten av, men om noen snubler i det, kan det jo velte uansett hvordan det er formet (Men selvsakt, skal MYE mindre til å velte et slikt akvarie).
Høyden på akvariet, med tanke på å "Komme ned i bunnen" er ikke et problem. Har testa med et det akvariet jeg har nå (som for øyeblikket er i mange deler og full av riper), det står (tomt) på siden og er 80cm "høyt". Rekker ned uten problem. Får bare ha en stol eller noe å stå på om jeg absolutt må ned i bunnen av det.
Av fisk, tenkte jeg stimfisk. Planen er å ha "innholdet" ganske simpelt, en (MAKS to) stimfisk arter, og to typer planter ("gress" og "blader på trærne", tenkte noen form for mose til treet).
Gassutveksling derimot blir en utfordring. Har luftpumpe forløbig, og kan enten lage/invistere i en CO2 løsning - Dette vil vel påvirke gassutviklingen?
Tykkelsen på glasset er hele grunnen til at jeg startet denne tråden - Fordi jeg er klar over problemet, og derfor søker hjelp. Regnet med at "glasstykkelse kalkulator" beregnet akvarier som er "normalt" stilt opp, og ikke beregnet et akvarie av denne natur.
Men serriøst, setter pris på innlegget, har faktisk ikke tenkt på gassutvekslingen overhode O.O
Postet 18.06.13 kl 15:35
Endret: 18.06.13 kl 15:40
Veldig enig med Lars her, jeg kan heller ikke se noen fordeler ved å konstruere et akvarium med slike mål. Bortsett fra at "det tar mindre plass". Bunnlevende fisker behøver bunnareal...stimfisk behøver svømmelengde. Det er få fisker (om noen ?) som beveger seg hovedsaklig i høydeplanet.
En slik konstruksjon halverer tankens "footprint" i forhold til en mer normal 200-liter på 100x50x40. Da har man kun halve overflaten som vannet kan ta opp oksygen fra.
En slik konstruksjon halverer tankens "footprint" i forhold til en mer normal 200-liter på 100x50x40. Da har man kun halve overflaten som vannet kan ta opp oksygen fra.
Postet 18.06.13 kl 16:20
Inaktiv bruker
Jaja, det var lov å drømme.
Tenkte slik, at dersom en stim med fisk klarer seg i et mindre akvarie med samme bredde/dybde, men lavere høyde, burde det gå bra med "hevet høyde".
Men det er greit - Ser poenget.
Tenkte slik, at dersom en stim med fisk klarer seg i et mindre akvarie med samme bredde/dybde, men lavere høyde, burde det gå bra med "hevet høyde".
Men det er greit - Ser poenget.
Postet 18.06.13 kl 16:32
Endret: 18.06.13 kl 16:35
Du har jo forsåvidt rett i det: Et 80 cm høyt akvarium er ikke dårligere enn et 40 cm høyt akvarium med ellers samme mål, for fisken.
Med mindre du har f.eks. pansermaller som gjerne vil være på bunnen men ikke trives på for stort dyp.
Men vi må jo tenke litt på akvaristen også.
Håper du finner en løsning, uansett hvordan du velger å gjøre det. Som du sikkert vet er det jo veldig greit med akvarium, så lenge man får til noe som fungerer.
Med mindre du har f.eks. pansermaller som gjerne vil være på bunnen men ikke trives på for stort dyp.
Men vi må jo tenke litt på akvaristen også.
Håper du finner en løsning, uansett hvordan du velger å gjøre det. Som du sikkert vet er det jo veldig greit med akvarium, så lenge man får til noe som fungerer.
Postet 18.06.13 kl 16:44
Endret: 18.06.13 kl 16:44
God ide :)
Synes ikke dette trenger og være negativt, så lenge en gjør det riktig og har fisk som ikke krever så stor plass. Poenget må vell være at akvaristen koser seg, og fisken har det bra
Postet 18.06.13 kl 17:37
Morgan Hägg...en slette dekket av gress under vann.
Lysstoffrør, 80 cm høyde, gress = en dårlig kombinasjon.
En høyde på 60 cm kan derimot bli en suksess.
Slike kar kan være virkelig lekre, men da må man gjerne tenke enkelt. Guppier vil oppholde seg i alle vannlag, og det er et skikkelig blikkfang.
En gruppe på rundt 8 Corydoras passer fint sammen med noen Ancistrus. Velg gjerne de litt mindre artene (for eksempel C. pygmaeus og A. claro).
Hovedproblemet med ditt tenkte kar er sirkulasjon/oksygen. En luftestein ved bunn er forskjellen mellom fiasko og nytelse
Når det gjelder glasstykkelse ville eg gått for 10 mm, selv med en høyde på 60 cm.
Postet 19.06.13 kl 08:24