Nødløsning, men kan det bli en langvarig løsning? led-arbeidslys.

For de som har fulgt med har jeg i dette forumet hatt en DIY byggeblogg, der jeg har bygget en LED-lyslist. Dette ble en kortvarig glede, da strømforsyningen har gått varm og LED-lista er ødelagt for andre gang. Slik går det når en sjiraff legger ut på en litt for lang svømmetur.

Med et nylig fullplantet moseakvarium, ønsker jeg selvsagt ikke at mosen skal dø som følge av mangel på lys. Den har alledere begynt å vokse bra. Nødløsningen har blitt en 20W LED-arbeidslampe fra biltema til 399,-. Hvordan denne vil påvirke vekst er jeg usikker på. Den leverer et lys jeg vil gjette ligger rundt 5000k et sted. Den gir 1400lm. Mulig lysfargen er litt for varm, men det vil vise seg.

Den lyser hvertfall akvariet opp svært bra. Dersom denne også gir god plantevekst, vil jeg la dette bli en permanent løsning. Om nødvendig , supplere med en lampe til.

Jeg tenke jeg skulle poste oppdateringer i denne tråden og følge utviklingen for de som måtte være interesserte. Jeg syns det hadde vært artig dersom dette er en velegnet lyskilde for et planteakvarium. Lampa er festet til noen aluminiumsprofiler, svært improvisert.

Link til lampa fra biltema HER
prøver få bildene riktig vei, men det er en utfordring, noen som vet hvorfor dette skjer/hvordan få bildene riktig vei?
Dette så da ut til å kunne være et bra tiltak selv prøver jeg å lyse opp akvariet med 4 stk lange lysrør fra Biltema, er på nippet til å være noe dårlig, ønsker bedre lys, men de store lysrørene med tilbehør er så utrolig dyre! Hvertfall til 2m lengde..så ja!! Syntes prosjektet ditt virket spennendes
Ja, denne må jeg følge med på au. Har vert på tanken lenge, men ikke somla meg til å prøve. Håper du kan oppdatere oss jevnlig på utviklingen i planteveksten/alger.

Hvor stort er karret? Høyde, bredde og dybde?

Mvh. Are
Veronica Birkeland
Dette så da ut til å kunne være et bra tiltak:-) selv prøver jeg å lyse opp akvariet med 4 stk lange lysrør fra Biltema, er på nippet til å være noe dårlig, ønsker bedre lys, men de store lysrørene med tilbehør er så utrolig dyre! Hvertfall til 2m lengde..så ja!! Syntes prosjektet ditt virket spennendes :-D

Jeg har også hatt lysrør fra biltema. Vurderte å kjøpe det da jeg var der, men syns armaturene er utrolig stygge. Prisen blir dessuten også omtrent det samme. Dersom dette funker er det et svært prisgunstig alternativ ift. lysstyrke.


Akvariet er ca. 50liter, 60x30x30 Skal følge nøye med på plantevekst og algevekst. Tilsetter CO2.
Sissimor
Min løsning har blitt [URLBLOCK1] fra ebay...


Hvor lenge har du hatt denne løsningen? Hvordan fungerer det for deg? Del dine erfaringer så langt, gjerne bilder!

Jeg har blitt litt skeptisk til å bestille fra kina, da jeg erfarer at kvaliteten ofte kan være svak, hvertfall fra noen av selgerne. Men billig er det jo!
Har hatt den første ca halvår. Plantene vokser som bare det, og det er lite alger...
Sissimor: Hvordan strekker lyset seg til bunnen? Hvor dypt vann har du?

Mvh. Are
Sissimor, det hadde vært skikkelig kult med noen bilder av tanken din med dette lyset.

Jeg har gjort omfattende research på nettet de siste dagene, og det virker som erfaringene blant de som bruker disse flom/arbeidslysene for det meste er positive. Det viktigste er å finne et fargespekter som fungerer på planter, dersom plantevekst er ønskelig da.

Jeg har nå selv bestilt 2x 10w 6500k som jeg skal ha på min 50L. Har en 20w der nå, men denne har nok litt for gult lys, og den klarer ikke spre lyset til hele tanken alene. Jeg har ikke noe PAR-meter, men virker som lyset er kraftig på bunnen i de områdene den dekker (nå er jo tanken min kun 30cm høy da).

I fare for å selge skinnet før bjørnen er skutt, jeg må jo vente til jeg får de nye lysene og se hvordan de virker over tid, tror jeg det er mange penger å spare på å prøve alternative metoder. Det er jo en kjentsak at akvarierekvisitta er sterkt overpriset, dette gjelder også LED. LED begynner å bli en stadig mer utbredt teknologi og både produksjonskostnader og priser er på vei ned. Det er faktisk slik at LED-belysning med samme komponenter og effekt kan selges til enormt ulike priser. 1500kr i en akvarie- eller interiørbutikk, eller 400kr i en hage/bilrekvisittabutikk. Der er i min oppfatning at med en gang et produkt får prefikset "akvarium-" stiger prisen med 100-300%.
Hvorfor er det ikke flere som prøver alternative løsninger? Eller er det det, men de holder tett om det? Hvorfor skal alt være så irriterende overpriset i dyrebutikken. Aaargh!!!

Ble en "liten" digresjon der...
Anders Høglund
Hvorfor skal alt være så irriterende overpriset i dyrebutikken.

Handler nok ganske enkelt om økonomi. En dyrebutikk har ikke like stor kundegruppe som en bilrekvisittabutikk f.eks.
Da må de tjene mer per kunde for å kunne overleve.

Personlig synes jeg det er merkelig hvordan dyrebutikkene på kjøpesenter overlever. Her jeg bor ser jeg sjeldent mer en maks 1 person innom når jeg trasker forbi..
Joda, jeg ser den. Men det som er synd er at mange får inntrykket av at produktene som selges i dyrebutikken er de eneste som kan brukes i hobbyen, når realiteten er at mange av de lysproduktene som selges i en standard dyrebutikk ofte er dårligere og langt dyrere en det man kan få andre steder. Menfor mange er det selvsagt svært praktisk å ha alt på et sted. Ikke alle har tid eller ork til å gjennomsøke nettet og løpe fra byggvarekjede til bilrekvisitta for å finne den beste og billigste løsningen slik som meg :P
Har selv en arb lampe me led lys, samt tre fungerende lysrør fra Biltema, begynner å bli fornøyd, ønsker meg en led arb lampe til.. Så blir det perfekt
Er så enig at armaturene er stygge!! Hehe.. Men vårt er 60cm h,50cm B, 2m l, så måtte kanskje 5stk, for å få skikkelig lys.. Men er stadig på leit etter bedre alternativ du ga meg idè om arb lampen genialt
Har nå hatt belysningen i 10 dager og kan rapportere om svært god vekst. Dette er et 60l akvarium med 1stk. LED-arbeidsbelysning fra biltema. Litt mer alger på glasset enn vanlig, men det kan også skyldes at jeg har hatt noe varmere vann pga sommervarmen. Ingen beydelig algevekst.
Vekst
Bildet viser hvordan mosen som var festet til steiner med netting, har grodd gjennom nettingen og er i ferd meg å dekke steinene. Lyset er mye sterkere enn bildet gir inntrykk av, tatt med dårlig mobilkamera.

(sammenlign med bildet i første innlegg i tråden)
Det ser jo kjempebra ut

Mvh. Are
Anders Høglund
Joda, jeg ser den. Men det som er synd er at mange får inntrykket av at produktene som selges i dyrebutikken er de eneste som kan brukes i hobbyen, når realiteten er at mange av de lysproduktene som selges i en standard dyrebutikk ofte er [B]dårligere[/B] og langt [B]dyrere[/B] en det man kan få andre steder. Menfor mange er det selvsagt svært praktisk å ha alt på et sted. Ikke alle har tid eller ork til å gjennomsøke nettet og løpe fra byggvarekjede til bilrekvisitta for å finne den beste og billigste løsningen slik som meg :P


Respons til pris i dyrebutikk :
Jeg jobber i en butikk i Oslo, og vi ligger litt billigere på flere ting enn de andre. Grunnen til dette er pga lager. Vi har et stort lager og mulighet til å ta inn enorme mengder varer. Dette reduserer kostnadene våre på frakt + kvantum's rabatter. Ikke alt blir lagret på lagret men større ting blir som kommer fra andre land. Ting fra imazo er dyrt, derfor bestiller vi fra danmark. Men igjen så er vi avhengig av imazo, fordi dem leverer innen en uke. Når kunder kommer og sier de vil ha "x", så kan ikke vi si 2 mnder leveringstid fra Danmark. Fordi vi må ha en grense på hva vi bestiller. Typ min, 10,000,- i varer. Så Imazo er stort sett der vi får mat, lys etc.
Pumper og dyrere ting fra danmark hvor de er billige (Skulle ønske tyskland var et alternativ :P)

Jeg vet at mange andre ikke har tilgang til lager enn et bakrom, og da blir det værre og ta inn 20 paller med 1 ting. For å få 40% på varene.

Samme gjelder fisk. Fisk fra sverige, blir fort dyrt pga frakt. Thailand, signapor, brasil osv får vi superbillig og kan legge oss billigere på markedet.

Spørsmål! =) :

Noen som vet om noen led strips som jeg kan sette inni et lyslokk til en 30 liter ? Er et gammelt 30 liter jeg fikk, og det ar en lyspære. Skulle gjerne hatt litt sterkere lys så ser på muligheter for å sette noe inni armaturet. Ideer?
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap