Hjemmelagde kokosnøtt-huler

Tips til hvordan man får ut kokosen uten å skade kokosnøtten fullstendig?
Heng den opp et sted som er lett tilgjengelig for småfuglene. De er veldig glade for å få hakke ut kokkosmassen.
Limbeck
Heng den opp et sted som er lett tilgjengelig for småfuglene. De er veldig glade for å få hakke ut kokkosmassen. :)


Ah. Takk =) Selv med liten liten åpning..?
Tja.

Denne gikk ihvertfall bra. Jo mindre hull, jo lengre tid vil det ta før kokkosmassen er ute.

Limbeck
Tja. Denne gikk ihvertfall bra. Jo mindre hull, jo lengre tid vil det ta før kokkosmassen er ute.


Ok =)

Vet du/dere om andre metoder? Feks koke ut kokosmassen?
Du kan dele nøtten i to ved hjelp av baksiden på en stor kniv, fks. Etter innmaten er fjernet, lim den sammen med akvarie silicon. Lurt å helle ut melken først, da stikker du hull på den der som de "hullene" er og heller ut melken først. Masse videoer som viser hvordan man åpner nøtten på nettet.
Bor et lite 6 mm hull oppe og nede. Så renner det ut.
To hull i hver ende, sikrer at det blir ikke vakum som holder væsken igjen.
Jeg har brukt kokosnøtt i akvariet mitt, vi har aldri noen problemer med å få ut innholdet. En spiseskje du ikke er redd for, eller vanlig smørekniv. Det er da litt tykkelse og hardhet i de skallene?
Her er tips

1.Bor et(1)(eller 2) hull slik at kokosmelka renner ut.

2.Del kokosnøtta i to på midten, slik du får to halve nøtter.

3.kok kokosnøtta i 2-3 timer og skift vann ofte. Da unngår du at den farger av i akvariet.

4. Du kan nå brekke løs store flak av kokos.(dersom den er varm, kan du vente til den er kald)

5. Dersom du vil ha en hel nøtt kan du lime den sammen med akvarie silikon/lim

6. La hull slik at fisk kan svømme inn og ut.

7.lykke til

[IMG]http://akvaforum.no/text.cfm?id=1984[/IMG]
Hvis du er heldig så kan det gjøres enda enklere.
Sjekk på butikken om noen av nøttene er gamle/inntørket. Rist på nøtta så hører du om "innmaten" har løsnet fra skallet. Hvis du spør så får du den gjerne gratis også, siden den ikke er egnet som mat lenger. Når du deler nøtta ramler det inntørkede kjøttet ut uten noe griseri
UnderCover. Hvordan hulen skal utformes kommer litt ann på hvilke arter du skal ha hulene til. Noen foretrkker hull nede andre oppe. Driver selv kun med apistogramma som er dverg ciklider og de foretrkker små hull nede. Har laget en liten artikkel for min apistogramma gruppe på FB og om du ønsker kan du få denne ved å sende meg en mail til leifejohansen@gmail.com
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap