Mulig diy sump prosjekt

Jeg har brukt noen timer "hele dagen " på og tegne en sump i Sketchup Make
Den er tegnet med målene 40x40x75 == 120l

I utgangspunktet hadde tenkte jeg en 112l med målene 35x40x80 og 35x40x5 cm fin og grov blåfiltermatte og da var prisen på materialer inkludert filtermateriale, pumpe og DIY overflytsrør ca 2500,- "nypris i norge" Siden jeg muligens tar en tur til sverige snart så fant jeg et avarie på 120l og sirkulasjonspumpe som jeg kunne bestilt til en butikk der og kjørt hjem selv. Er ikke 100% sikker på prisen, men tror det blir billigere. Da blir det også 40x40x10 blåfiltermater i steden for .x.x5.

Er dette noe som ville være vært prisen? Er litt usikker på hvor mye man får igjenn for det? En fabrikslagd sump på samme størrelsen er uaktuelt. Koster vel en 10 000,- men så klar bedre testet og mer "teknologi"

Har uansett blitt lit hekta på DIY. Hvis det er intersant så kan de andre prosjktene mine sees her Ikke alt som er lag til fisk, men en del som kan brukes.

Forklaring til tegningen:

Overflytsrøret kommer inn i hull som borres i siden av 120 literen
Vannet kommet in i det første kammeret hvor man kan legge keramiske "rør" for å spre vannstrømmen
Vannet går undenifra opp gjennom grov blåfiltermatte
Dereter over i 3. kammer hvor det er en luftsten/pute og kaldnes moving bed filtermedie
Vannet går undenifra og opp gjennom fin blåfiltermatte og over i det siste kammeret hvor det er fylt med statisk biomedie og en sirkulasjonspumpe på 1800 - 2000 l/t
Sumpen ville blit toppet av en løs glasstopp for å minke fordamping.

Overflytsrøret ville blit lagd av 32mm plastrør.

Gi gjerne tilbakemelding på hva du syns om konseptet / tegningen. Har tenkt og søkt mye på overflytssystemer og ganske sikker på at det ikke skal være noe fare for lekasje.

Edit: Noen som vet hvordan man poster bilder uten at de blir små? er egentlig 1920?×?893
Først må jeg si at det er genialt med sump og jeg synes det er rart at ikke fler bruker det. Når jeg ser på skissen din så er det første som slår meg at skilleveggene mellom kammerene kan være for høye. Du må tenke på at hvis/når pumpa stopper så må du ha plass til overflatevannet fra hovedakvariet i sumpen uten at den renner over. Jeg har en sump på ca 70 liter til et 240 liters kar og sirkulasjonen er ca 1200 l/t. Jeg fyller ikke sumpen med mer en ca 40 liter, da er det plass till overflatevannet når jeg stopper pumpa. Ta en titt på mitt oppsett her:
Hei. Du har rett i at pumpa mest sansynelig stopper en eller annen gang.

Det planen min var er et jeg installerer sumpen og overflytsrøret.

Så primer jeg overflytsrøre og lar det renne ned i sumpen til nivået i akvareiet er sån at det akkurat ikke drypper.
Så tenkte jeg at jeg fylle sumpen opp så 50 % av hullene i skilleveggene er dekt, så starte pumpen.

Hvis man regner med at området med huller er 8 cm høyt så vil 50% bli 4x40x75 bli 12 liter. Når jeg da setter i gang pumpen så vil det vel bli brukt ca 10 liter til å fylle opp pumpen og røret som går tilbake til akvariet. "10 liter er 1.2m 32mm PVC rør", men kommer nok til å bruke en slange på halvparten av den dimensjonen tror jeg. Så jeg ender vel på en 7 liter i pumpa og slangen

Siden overflytsrøret er primet vil vannet som kommer inn gå rett i sumpen.

Når det da har kommet seg i gang og sirkulerer så blir nok vannet ca opp til hullene i skilleveggen, så kan jeg klistre en rød teip for maksimum nivå. Så kan jeg forsatt etterfylle for fordampning og liknende.

Har jobbet litt vidre med tegningen, så jeg legger ved bilder.

Hvordan var det i praksis å feste skillevegger med silikon. Gikk det greit å gjøre det selv og få det tett?
Høres ut som en god plan, så du må bare prøve deg fram slik at det ikke blir noe søl. Et tips er å ha ein kuleventil på nedløpsrøret slik at du kan strupe det ned slik at vannet renner akuratt gjennom for å unngå støy. Hvis vannet renner fritt så bråker det som en foss.
Gikk veldig fint å feste med silikon, ingen prolemer med det.
Hei.

Takk for tips. Skal regne litt mer på det når jeg vet hva jeg skal bruke av rørsystemer.
Bllir det sånn at man fester kuleventilen så langt ned mot sumpen som mulig, så overflytsrøret er så fullt som mulig? Er vel kanskje da det blir mins lyd.
Mag830
Hei. Takk for tips. Skal regne litt mer på det når jeg vet hva jeg skal bruke av rørsystemer. Bllir det sånn at man fester kuleventilen så langt ned mot sumpen som mulig, så overflytsrøret er så fullt som mulig? Er vel kanskje da det blir mins lyd.


Ja, stemmer. Hvis ikke du har kuleventil så blir systemet fullt av luft og det bråker noe fryktelig, så plasser den så langt ned som mulig.
Hei. Dette ser jo bra ut!! Har du no peiling hvordan man gjør det med sikring i forhold til tilbakeslag ved Evt strømstans når man har karr som er borra?
Er ikke sikker på hva man gjør da. Jeg har tenkt til å bygge et overflytsrør på de samme prinsippene som vist på denne youtube videoen

I stedenfor å ha to rør på innsiden av akvariet med en u i bunnen så kommer jeg til å lage den med to rør inne i verandre, f.eks 32mm innerst og 64mm ytterst.

Jeg fant også supert tilbud på pumpe i dag. EHEIM 1260 universalpumpe, Jeg har bestilt den, men lurer litt på hva jeg skal gjøre hvis jeg må justere flyten. Mener jeg har sett andre bruke kuleventil eller liknende for å justere pumper med fast volum?
Are
Hei. Dette ser jo bra ut!! Har du no peiling hvordan man gjør det med sikring i forhold til tilbakeslag ved Evt strømstans når man har karr som er borra?


Man må ha en overrenningsboks i karet slik at det blir bare en begrenset mengde vann som renner ned i sumpen ved strømstans.
Mag830
Er ikke sikker på hva man gjør da. Jeg har tenkt til å bygge et overflytsrør på de samme prinsippene som vist på [URLBLOCK1] I stedenfor å ha to rør på innsiden av akvariet med en u i bunnen så kommer jeg til å lage den med to rør inne i verandre, f.eks 32mm innerst og 64mm ytterst. Jeg fant også supert tilbud på pumpe i dag. [URLBLOCK2], Jeg har bestilt den, men lurer litt på hva jeg skal gjøre hvis jeg må justere flyten. Mener jeg har sett andre bruke kuleventil eller liknende for å justere pumper med fast volum?


Jeg bruker kuleventil på pumpa, det fungerer veldig greit.
Jeg tenker på karr som er borra i bunnen. Utblåsen er jo ikke noe problem. For der kan man jo ha en tilbakeslagsventil. Klør meg i huet på innsugs sida derimot.
Are
Jeg tenker på karr som er borra i bunnen. Utblåsen er jo ikke noe problem. For der kan man jo ha en tilbakeslagsventil. Klør meg i huet på innsugs sida derimot.


Prøvde å lage en skisse. Til venstre ser du akvariumet i vanlig drift, til høyre når pumpa har stoppet. Du bygger altså inne hullet i en boks slik at det er bare vannet i overrenningsboksen som renner ut og ikke hele karet. For. eks hvis hullet er i et hjørne så tak du 2 glassplater å limer inne hullet i bunnen, og så har du en kam på toppen slik at ikke fisk blir dradd med ned i avløpet.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap