Diy reflektor

Tips

20,- spenn eller noe for en sølvtape på biltema, funker knall som reflektor og jeg antar at jeg har rundt 40-50% mer lys nå en før. Har tapet alle plastflater på armatur og lokk. En rull holder leeeenge på en 180 liter.
Funker knall helt til sølvtapen oksiderer og blir sort.
Gjorde det selv på min 70l Juwel - det fungerer glimrende - mye mer lys.

[External Image]

Gjorde det for 3 år siden og det fungerer fremdeles veldig bra, litt matt er metallet blitt.
Hos meg ble nesten all tapen sort etter hvert, så når jeg oppgraderte til nytt akvarium kjøpte jeg også skikkelige reflektorer. Som en billig og enkel løsning fungerer dog tapen greit.
Kjøpte reflektor til den 70 literen først - men etter et par år sprakk plastklipsene som holdt reflektoren - ikke fungerte den særlig bra heller. Den ble også matt.

Er mer fornøyd med aluminiumsteipen.
Her er toppen i dag - etter 3 års bruk av aluminiumsteip:

[External Image]

Ser at det begynner å bli matt - men all aluminium som er i direkte synslinje fra lysrøret er enda 100%. Vil nok legge på et nytt "strøk" om et par år.

Husker jeg leste mye om Juwel lystopper når jeg skaffet karet for noen år siden. Karene er jo veldig sparsommelig utstyrt med lysmengde fra begynnelsen av - og i tillegg har de valgt sort plast som reflektor. Leste om en del som lakket hele toppen innvendig i hvitt eller sølv metallic.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap