Hvordan bli kvitt mugg?

Hei, jeg har samlet røtter fra oretrær langs en elvebredde som har ligget å trukket vann i hagedammen i sommer. Så har de ligget over vann og soltørket og blitt regna på om hverandre i noen uker ute. Jeg har senket dem i sjøen i ca et døgn for at de skal desinfiseres for all mugg og drit. I tillegg har jeg spylt dem med hageslangen og helt gjentatte ganger kokende vann over dem. Så har de ligget i tre-fire timer i frysern, blitt tint opp og spylt med osmose vann for å fjerne så mye salt som mulig. Så la jeg to av dem oppi et 300l akvarie med tre crenicichla for å teste om alt gik bra. To dager gikk uten at jeg fikk se noe mugg eller garvesyre i akvariet. så jeg begynte å lime bakgrunn av røtter fra kl 8 i går til kl 5 i morges
Når lyset skrudde seg på i akvariet i dag var de to røttene plutselig fulle av mugg!

Hva gjør jeg med akvariet og hva kan jeg gjøre med den nye bakgrunnen før jeg setter den ned i akvariet?
Jeg har lest andre steder på forumet at det går bort av seg selv etter at næringen har sivi ut fra røttene, hvor lang tid vil dette kunne ta, og hva kan jeg gjøre for å fremskynde prosessen? Og hvilke fisk og snegler beiter disse? Jeg har prøvd eplesnegler i samme kar for å spise cyanobakterier, men de døde etter en uke.
Dette skulle jo bare mangle, først blir hele karet gjengrodd av cb uten at noe hjelper mot det. Så kommer det et lass med mugg over der igjen

Trenger noen veldig gode råd. Og værsåsnill ikke si at jeg må kaste hele bakgrunnen som jeg har brukt så mye tid på, for da er jeg redd jeg blir den første i landet som faktisk må legges inn på grunn av litersyken

Jeg kan jo nevne at jeg har minst 6,0 mg/l sillikat i akvariet og bortimot det dobbelte i krana. Jeg vet ikke om det kan ha noe å si for cyanoen eller soppen.
Ellers så er PH-7,7
Fosfor 0,2mg/l eller mindre
Nitrat 0,6mg/l
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap