Blågrønnalger skal saltes, hjelp!

Hei, jeg har et 280 liters akvarium som har blitt bombandert av blågrønnalger. Jeg har lest at disse algene kan drepes ved at man har oppi havsalt i akvariumet. Hvordan går jeg frem, hvor mye salt må jeg ha oppi, og hvor lang tid tar det før jeg må bytte vann etter behandlingen? Jeg har normale fisker oppi, som Scalarer, guramier og tetraer. Takker for alle svar
Jeg sliter veldig med cyano selv. Jeg har ikke prøvd salt enda, men jeg er skeptisk til at det vil ta livet av dem siden de finnes overalt både i sjøen, ferskvann og på land. Også tviler jeg på at det er bra for fiskene.
Si ifra hvis du har knekt koden. lykke til
Plussmedlem
Jeg har også hørt dette med at salt kan ta livet av BGA. Vil anbefale at du søker litt her på forumet. Et søk i søkefunksjonen på "BGA salt" ga en god del treff. Ta en titt her...

Det står i et innlegg skrevet at "direkte kontakt med saltkorn får den til å daue momentant". Det betyr at saltet skal strøes rett på BGA'en, og den dør straks... fant dette på innlegg 9 i DENNE tråden (første treff på søket mitt). Her står mye relevant skrevet, og "oppskrift" på hvordan du gjør det.


Håper du blir kvitt problemet! Og med denne metoden slipper man jo å få store mengder salt i akvariet og bekymre seg for fiskene, fordi saltet bare skal strøs direkte på BGA'en og tas vekk (ved hjelp av slamsuging) etterpå.
Det jeg ville gjort, er følgende: Først lager du en konsentrert saltløsning (salt i vann), og så slår du av filteret i akvariet og venter til alt vannet har sluttet å bevege seg. Deretter suger du opp litt av saltløsningen med en pipette (du får kjøpt engangspipetter på apoteket for noen kroner) og tar hånden forsiktid ned i akvariet, og så spruter du saltløsningen over BGA. Etter at du har gjort dette med så mye BGA som mulig, tar du en slange (type hevert etc) og suger ut det du klarer av BGA og saltløsningen, pluss at du kan bytte mye vann, gjerne 50% eller mer. Og så slår du på filteret, slår av lyset og dekker til akvariet helt og lar det stå i en ukes tid uten lys eller fôring av fisk. Dette vil drepe så og si alt av cyanobakterier, og det skal mye til før det kommer tilbake.
Saltet på strøs direkte på bga for at det skal ha effekt.

Fjern alt du klarer først (slamsuger funker bra), og salt resten.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap