Prosjekt: akvastue

Etter lang behandlingstid har endelig søknad om Omdannelse av loftstue til akvariestuen fått gjennomslag.

Så hva venter vi på, da er det bare å sette i gang.

.: Planen

Sette opp en 375L som hoved karet med tilhørende 180L sump, bygge et bord/skap seksjon, fylle karet, plassere godstolen i senter og done!
Høres da enkelt nokk ut det da.
[External Image]

Dag 1

Da har jeg anskaffet et brukt 375L som ikke var ferdig silikonert, dette karet var gratis takket være en hyggelig kar her inne på akvarium som ikke hadde tid til karet lengre. Så da det var hentet, bar det rett til glassmesteren for hull boring.

*/ Jeg valgte 55mm hull for 40mm gjennomføring, 2 stk et i hvert hjørne bak på kortsidene
Det ene er plassert 1 cm høyere enn det andre som et sikkerhets hull.
Dette ble valgt pga. sump pumpen leverer 3700l/t .
/*

Dag 2

Meldingen tikka inn på morgenkvisten i fra glassmesteren om at mitt nye kar var ferdig boret og klar for avhenting.
Tok ikke lange tiden før jeg sto på døren til glassmesteren for å få presset karet inn igjen i bilen, har dessverre ikke bilde av dette men klaringen var på utrolige 4mm ?
da bar det rett hjem for rengjøring.
På kveldingen var det klart for silikonering først rubdown av helekaret med teknisk sprit for så maskere opp fugene med teip om vaske over enda en gang med sprit. Så var det bare å presse på med silikonen og dra over fugene med Casco fuge retter (hendig liten sak for å få perfekte fuger) og der etter fjerne maskering teipen.
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]

Dag 3

Nå er det godt 24+ timer så nå er jeg spent som en liten unge på julaften. Skaffer litt hjelp av naboen til å bære karet inn på badet og starter fyllingen, wooohoo karet er fylt opp til hullene uten tegn til lekkasjer, dette var da ca 21:00 på kvelden og ved leggetid rund midnatt var det ikke tegn til fukt eller lekkasjer.
For sikkerhets skyl markerer jeg vannlinjen med en teip bit.

[External Image]
[External Image]
[External Image]

Dag 4

Har drømt om vannlekkasje!
Jeg hopper rett ut av sengen 0600 og stimet inn på badet og til min store lykke var vannlinje dønn der jeg satt teipen.
Jeg velger å la karet så i noen dager til med vann for sikkerhets skyld, skal jo trossalt stå i 2 etg. og ønsker ikke lekkasje der ifra.

Dag 5

Plank er kommen til gards, og byggingen av reolen/bordet har startet.
Jeg velger å bygge bordet til eksakt samme størrelse som akvariet siden det har aluminiums ramme,
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Sumpen passer perfekt inn

det eneste som mangler nå er topp-plate og plate der sumpen skal stå, så er den bærende konstruksjonen ferdig

[External Image]

Nysgjerrige fisk i nabokaret
Spennende! *Følge tråden*
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Ebeltoft
Reklame for plussmedlemskap