Skillevegg, filtreringsspørsmål.

Jeg har lyst til å dele opp 110-literen så vi kan ha 2 kampfisker.
Alternativ 1: Blåfiltermatte.
Alternativ 2: svart plexi med huller i.
Må man ha filter på begge sider, eller vil det være gjennomstrømning nok til å beholde kun ett filter?

Avhenger av hva slags filter du har nå.

Jeg har delt en 250 liter i to med en kombinasjon av glassvegg limt med akvariesilikon og blåsvamp. Glasset går fra fronten (så jeg slipper å se enden på en bred blåsvamp) til ca 7 ca fra bakveggen. Blåsvampen dekker resten, med en skåret spalte slik at den går 3 cm inn på glassveggens begge sider. Filterinntak på den ene halvdelen og utblås på den andre. Blir rikelig sirkulasjon og selvsagt mye større filterkapasitet. Det siste trenger du jo ikke med to kampfisk, men slik er det i alle fall.

Jeg ser nå at jeg burde limt glasset godt også mot bunnen av karet, et sted hvirvler sanda sakte fra den ene siden med strømmen under deleveggen til den andre siden av karet.


Takk for svar!
Høres ut som en god løsning.
Uansett hvordan jeg ender med å utføre selve oppdelingen, har jeg kommet til at jeg nok vil sette inn et lite innvendig filter på hver side.
Slike her: BOYU SP-601F
Dritbillige, og akkurat passe for en halv 110-liter med en kampisk og muligens en liten snegle eller tre.
Tenker det vil bli lettere å kontrollere bevegelsen i overflaten i begge avdelingene på den måten enn om man har utblås/ innsug på hver sin side, et poeng når det jo er kampfisk som skal bo der.

Noen som har tips om hvor man får kjøpt svart/ mørk plexi?
Trenger ikke være så stor, 30x40 holder.


Oi, ser at filteret jeg linket til blir anbefalt for opp til 80 liter hos Dahls, men kun opp til 28 liter hos Akvariekjelleren
Kanskje revurdere valget, da.
Merkelig med såpass variasjon i anbefalinger, men heller mot at Akvariegutta muligens er mer realistiske her.
Andre tips om filtre som passer til ca. 60 liter, som har gode muligheter for justering av utblås?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap