Behandling av eikegreiner for bruk i akvarium

Jeg starter denne tråden i håp om å få tips/råd/erfaringer/linker om behandling av eikegreiner for bruk i akvarier. Jeg har så langt funnet AFs artikkel om "trevirke, røtter og blader i akvariet", og andre relevante tråder som f.eks denne, denne og denne. I min søken etter perfekte framgangsmåten har jeg kommet over små avsnitt både her og der om koking, tørking, legge dem/finne dem i myr/ferskvann, bløtlegging, fjerning av bark, la det ligge i vær og vind - med forskjellige tidsperspektiver. Men få av dem er komplette eller så blir det ofte henvist til hva man gjør med ei rot. I alle fall, min favoritt så langt er denne fra U.S.A.: Knekk av greinen, og gi den en runde i oppvaskmaskin uten såpe. Så putter du den rett i karet!


[External Image]
Her er mitt et bilde fra mitt pågående prosjekt. Eikekvister lagt i bløt i en 160liter.

Så hvorfor nettopp eikegreiner eller greiner i karet? Som det står i artikkelen og i trådene er eik en perfekt tresort til akvariebruk. Treets høye innhold av garvesyre som er med på å forhindre eller redusere forråtnelsesprosessen. Ut i fra et aquascape-perspektiv synes jeg bruken av greiner gir en flott effekt, der man også kan få utnyttet litt mer av høyden i karet. Kombinasjonen med tynne greiner og blad synes jeg blir særdeles funksjonelt. Bladene legger seg mer i etasjer, og det skaper mer struktur – uten å ta opp mye plass. At det kan gjøres selv (DIY) legger bare en ekstra dimensjon i det. Og at det kan gjøres gratis, er rein bonus.

Så må man fjerne all bark på kvisten (kirurgi), må det ligge i vannbad i et helt år, er det gjennomtørka når kvisten gir fra seg en lys f# når den knekkes eller kan det gå rett oppi tanken etter å ha gitt den et oppkok!?!! Målet mitt er å bli klokere rundt dette temaet, og videre finne ulike behandlingsmetoder som jeg kan benytte i tiden som kommer. Håper noen vil hjelpe meg ut av denne filosofiske tilstanden.


[External Image].
"Hjelp oss å bli akvarie-dyktige! Vi er villige til å bli vasket i vaskemaskin, ligge i vannbad og til og med bli kokt... "
Ser allerede jeg har bommet på "link-trådene" jeg har lagt ut... Skal se om ikke jeg finner igjen de rette linkene. Jeg kommer også til å følge opp med prosjektet jeg allerede jeg har sagt i gang videre i denne tråden.

S
Det har nå gått 14 dager siden jeg la eikegreinene i bløt. Allerede etter ca ei uke begynte små hvite tråder, beskrevet som sopp i en av trådene, å skyte ut både her og der av greinene. Etter 14 dager, har det blitt er det større ansamlinger av det hvite belegget. Det er definitivt en bra ting, når det er organisk materiale som skal ut av disse greinene.

[External Image]
14 dager etter de ble lagt i bløt...
Fin tråd simen, jeg har ingen peiling på hva som er rett prosedyre men er greinene tørre (ikke noe sevje eller lignende i dem) bør det vel gå an å ha dem i akvariet.

Barken må vel ikke tas av? jeg har tørre vrihassel i et av akvariene mine og de putta jeg oppi med barken på.
Jeg la 5 knusktørre greiner av vrihassel med bark i et 160liters kar i fjor. Trodde jeg. De hadde fram til da stått flere år innendørs. Det siste vinter-halvåret stod de faktisk over peisen i stua. Etter en lengre stund i akvariet fikk de det hvite belegget over seg. Ere mulig tenkte jeg! Men det hvite belegget forsvant sakte men sikkert. Et par mnd etterpå, så det ut som et lite område var angrepet med sopp. Dette fikk jeg fjernet, og det har vært borte siden. Husker jeg tenkte at hvis jeg noen gang skulle prøve med eikegreiner, så må jeg vite litt mer om dette - før jeg hiver det oppi til mine fisker. Det skal sies at jeg merket ingen atferdsendring på fisken, og det ynglet oppi der også. Men når jeg nå endelig fikk rota meg til å samle inn litt eikekvist, tenkte jeg skulle være litt mindre bråsikker - og gå litt roligere fram. Forhåpentligvis ikke et helt år roligere

Hvis jeg har skjønt det riktig, er ca et år i vannbad trygt. Da er det bare å stappe de våte greinene med bark og alt, rett i karet.

Et annet alternativ jeg tror er mulig er vannbad til det hvite belegget er i full blomst. Så blir det full vask/skylling og nytt vann i tanken. Evt gjenta prosessen til det hvite belegget har tatt natta. Deretter skal kvistene tørkes. Med min vrihassel-erfaring, bør vel det ta rimelig lang tid. Det er vel noe slikt jeg er igang med nå.

Å fjerne bark har jeg helst ikke lyst til, da kvistene mister sitt naturlige preg. Så det alternativet er foreløpig uaktuelt. Selv om det hadde vært artig å høre om erfaringer rundt dette. Det er vel først ved litt større grener at dette blir aktuelt. Det kommer jeg sikkert til å prøve litt senere.

Jeg vil også iløpet kort tid koke noen små greiner, og legge direkte i et kar - for å ha testet det også.

Oppvaskmaskinen er foreløpig fredet 8)




Jeg puttet tørket trollhassel i par av karene mine, men disse fikk gjennomsiktig slim etter en mnd eller no og ikke noe hvitt. Jeg fikk beskjed at dette ikke var noe farlig for fiskene å spise og at det ble borte av seg selv etter en stund. Noe det gjorde.

Det er jo ikke alle som har mulighet for å vanne noen kvister i ett år, men syns det er ett spennende prosjekt du holder på med Simen
Flott tråd Simen Hvordan er det å plukke kvist som ligger i vann og dammer ute da, de har jo muligens ihvertfall ligget lenge nok i bløt?
Takk Cathy og Rita! Jo det var nok litt annerledes enn soppfibrene jeg ser på eikegreinene nå Cathy! Men uten maller å ta til seg stoffet, var jeg usikker på om det var greit eller ikke. Har forøvrig kommet over kvist i dam og bekk noen ganger Rita. Men vet jo aldri hva slags tresort det er. Så da er det den samme tanken som slår meg hver gang. "Nå må komme i gang med eikegreiner"
Her oppe i lia hvor jeg bor finnes det ikke eik, ikke i Dokkaområdet heller så vidt jeg vet, så hva kan jeg bruke da, bjørk? Det er litt fristende å ta en tur ned til Dokkadeltaet å se etter kvist og kvast, og prøve seg litt frem
Plussmedlem
FB, CSG, 26mars startet jeg en tråd om dette. En del gode svar der. Eller Planetcatfish, tråden Woodwork in the tank...
Oi, takk Milo! Gleder meg til å sjekke ut det. Vet at bøk og einer har blitt nevnt flere steder i forumet før. Bøk som en hard tresort nær beslektet til eik. Og einekvister og røtter som flere har benyttet i akvariene sine.
Da har greinene ligget i bløt i 3 uker og et par dager. Det er nå hvitt belegg mer eller mindre over hele greinene. Skulle egentlig ha målt ph etter tre uker. Men med svært mye nedbør i to dager, droppet jeg det.
Ser ut som det går som forventet Simen. Skulle du ta av barken før du puttet de i akvariet?
Nei, ønsker å beholde barken på greinene. Hvis jeg prøver ut med røtter, blir det kanskje annerledes mtp bark. Det vet jeg for lite om nå. Skal uansett bli artig å sluttproduktet 8)
Gleder meg til å se de ferdige grenene i akvariet. Har lest på nett at mange bruker grener fra div frukt trær også.
Naboen hadde pæretre og morelltre fram til jeg leste om det hahaha! Neida. Kommer nok til å se etter einer framover. Det trur jeg kan bli ordentlig kult...
Etter 5 uker i bløt, har kvistene blitt tatt opp og spyla reine for hvitt belegg og lav. Vannet i 160litern begynte å bli vel grønt. Så da blir det vannskifte før de går oppi igjen...
Noe så enkelt som en hyggelig kar, en malingsspøyte, flau vind, feil tidspunkt, mine "prosjekterte" eikegreiner og 160-literen ble plutselig komplisert. En ny innsamling av greiner måtte til. Eikegreiner (og noen greiner av einer) gikk nå i rett opp i en 1000liters tank. Siden juni har de nå ligget i bløt. Eller på is, som det heter i disse dager. Det betyr at prosjektet endret seg mtp de opprinnelige planene. Jeg vil likevel skrive litt om erfaringene jeg gjør meg med disse endrede betingelser her på tråden. Utviklingen ligger foreløpig på is...
I juni 2014 ble eikegreinene lagt i bløt. Og vips, så gikk eikegreinene ut av tanken i april 2016. Pga ombygging og reduksjon av kar på akvarierommet, er det nå nesten 2 år siden de ble lagt i tanken. Unødvendig lenge, men ikke desto mer gledelig å vite at det nå bør være trygt å benytte dem med mine fisker. Det gjenstår å se.

Så det er det vel på tide å pensjonere tanken med dafnie-drift. Deilig grønt vann ligger klart å venter på dem. Og sannsynligvis antageligvis muligens kanskje et par eikegreiner til...
Mere eikegreiner skal i tanken. men klarer jeg å kultivere en real dafnie-kultur der i tillegg???
Grønt solmodent vann til dafnier er gull, på plass! Gjær som f?r til dafnier er også suverent, men dette vil jo marinere eikegreiner til noe utenomakvarisk. Et alternativ er å la dem nyte livet side om side, uten for mye innblanding. Men er det noe dafnie-f?r man kan ha i tanken, uten at det marinerer eikekvister tro??? Hadde vært artig om noen hadde kunnskaper om dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap