Diy doseringspumpe - til under 100 lappen

Se vedlagte bilder.

Funker som en drøm.

Som du sikkert ser på bildene så er jo prinsippet veldig enkelt, timeren roterer 360 grader i løpet av 24 timer. Fester man en spøyte i denne, vil den lade opp sprøyten i løpet av 12 timer og sprøyte ut innholdet i løpet av det neste 12 timene.

For å få dette til, så trenger du to stk. enveis ventiler. Se den fantastisk pene skissen jeg tegnet som viser hvor disse er.

For å ha dette skikkelig DIY og kostnadseffektivt, brukte jeg her en enveis ventil fra en tom nesespray boks. Disse er nok gode på så små gjennomstrømninger. Siden jeg ikke hadde to tomme nesespraybokser liggende, så brukte jeg en luft enveis ventil fra dyrebutikken (29 kr) på utløpet. Denne ser ut til å jobben, selv med så små strømninger.

Eneste endringen jeg kommer til å gjøre, er å benytte en skrue inn på tidsuret og feste sprøyta i denne framfor den tynne herda metallpinnen som du ser på bildet. Jeg vil kanskje også heller ha laget et bedre opplegg for å feste sprøyta, og evt bytte. denne enklere.

Jeg tok også ut unødig 230VAC innmat fra timeren, mekaniske brytere etc, og kuttet av støpslet samt erstattet denne med en 230VAC kabel slik at jeg kan plassere "pumpen" hvor jeg vil.

Ellers går det sikkert an å montere sprøyta på litt bedre måter, men det ble nå slik hos meg pga litt materialmangler (brukte det jeg hadde liggende) og litt dårlige "mekaniske" egenskaper

Kostnader jeg hadde:
- mekanisk timer - 59 kr Clas Ohlson
- enveis ventil - 29 kr dyrebutikk (siden jeg ikke hadde flere tomme nesespray bokser)
- ellers hadde jeg resten liggende og improviserte litt der.
Fantastisk

Perfekt for den daglige dosen med EasyCarbo.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap