Lysarmatur som kan festes i lite akvariearmatur?

Hei! Jeg har et sånt lite gammeldags armatur til en 54 liter. Det er vel ca 60 cm langt. En sånn liten kasse som skal stå på glasslokket.

Armaturet et tomt, så jeg vil lime inn et lite armatur inni der selv, slik at jeg får et høvelig OK lys. Skal være til et lite "restkar" med planter. Så det må helst være et OK dagslys. (6500k?)

Jeg prøver å finne lysarmatur på Biltema sine nettsider, men alle er så store. Jeg tror dette må være ca 57 cm eller mindre for å få plass inni kassen.

Er det noen som har noen tips? Jeg finner slike veldig små armaturer på biltema og jula, men de er for slike små lysrør som ikke gir nok lys. Jeg kan kanskje også sette inn to slike vanlige armatur for vanlige lyspærer (slike: http://biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/Belysning-innendors/Armatur-359452/), men finnes det vanlige lyspærer med godt nok lys til akvarieplanter? Hva med disse LED-lyspærene man får billig på Jula? Jeg har en slik pære hjemme, og de gir jo et kjempesterkt lys, men om det er godt nok til planter vet jeg ikke. De har også slik sokkel som passer i vanlige lamper. Kunne det vært noe istede for lysrør? Akvariet står en plass der det blir rimelig hett så jeg vil helst ha hatt minst mulig hete fra lampene.
Vanlige lysarmaturer har vanligvis ikke beskyttelse mot fukt. Ville derfor ikke brukt vanlig armatur på akvarie. Ang.
Åh, det er sant. Det tenkte jeg ikke på. Hmmm. Finnes det ingen slike gummilister eller lignende som fungerer som beskyttelse? Ser at de har jo slike hetter på armaturet i Juwelfilteret, som er for å beskytte der lysrørene fester.
Om du har dekkglass på akvariet så kan du bruke vanlig armatur siden fuktigheten fra akvariet stoppes av glasset
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap