20.000 liters i stua

Tenkte jeg skulle lage en personlig tråd om mitt nye prosjekt, men kan visst bare ha én slik per medlem her på akvaforum, så da legger jeg det her i stedet..blir ikke så lite gjør-det-selv i dette prosjektet heh.

Har solgt leiligheten min og kjøpt hus for å bygge riktig stort. Galskapen er maksimert. Blir oppussing av huset i tillegg. Og fått baby. Får litt å henge fingra i, men, lever bare én gang!
Målene på tegningene foreløbig satt til 520 x 300 x 130

Huset har kald kjeller, 1 etasje, og kald loft.
Skal støpe en tjukkere såle i kjelleren og legge en firkantstå-lramme på denne, sveise på h-bjelker som står loddrett opp i første etasje hvor jeg sveiser på en ny ramme. Dermed har jeg fått en boks. Støper så en betongsåle på 4-50cm oppå rammen, og avretningsmasse. Pusser evt ujevnheter.

Så kommer det mest sannsynlig et helglasskar. Produksjonssjefen på Akvastabil kommer hjem til meg i neste uke for å se og befare..finne ut hvor stort dette kan gjøres. Karet får tre synlige sider, og siden jeg er litt kresen på design vil jeg ha rammene langs hjørnene så "tynne som mulig", derfor helglass kar.

På kald loftet over akvariet bygger jeg et "våtrom". Tanken er å ikke ha dekkglass. Ønsker et sprinkelanlegg for regnvær inn i karet. Fuktig luft trekkes ut av huset. Skal uansett ha automatisk vannskifte med overrenning, så at vann damper bort gjør ikke noe.

Tror jeg blir å bruke bassengpumpe (som er overraskende billig) og en gedigen sump, samt litt smått som backup.

Lysvalg blir det lommeboka som bestemmer etter hvert.

Oppvarming, tja, en god del tusen watt :p Jeg skal ikke ha annen varmekilde i stuene enn akvariet og en liten ovn.

Oppfôring av fisk har såvidt begynt. Jeg gjør en full circle i akvariehobbyen og går tilbake til stedet der hobbyen begynte for 30 år siden; amazonas. Store carnivore arter. Blir litt av en reise dette. Hørte jeg lykke til?
Inaktiv bruker
Stilig, dette blir spennende, minner meg om da jeg gjore dette selv.
Har i dag to "baseng".
Ja, basseng filter er ikke så dyrt som man skulle tro. Lykke til, blir å følge med her hvordan dette går. :Tommelopp:
Du må være stein hakke gal
Dette gleder jeg meg til å se resultatet av! Denne tråden skal jeg følge med i, håper på mange bilder underveis.
20000L Amazonas, vet nok hva jeg kommer til å drømme om i natt
Lykke til!
Ser du har en zungaro, lenge har du hatt den? Går i 10.000 liter? Fått størrelse på den?? Selge? :p

Jeg har i mange år gått å tenkt på dette innendørs"bassenget" jeg skal igang med om jeg kunne fått det så stort at det kan huse 1 eller 2 arapaima. Monn tro om trykket fra slik gigafisk som skvetter kan knuse glasset. Arapaima hodet er knallhardt også. Jeg har blitt slått i bakken av en storlaks, riktig nok over vann men...
Inaktiv bruker
Ja, har en zungaro, men den skal til danmark i Januar, da en kompis av meg har kjøpt den, var å fisket den i amazonas for han i fjor høst, så skulle han sette opp karet sitt, men det ble noe forsinket, så jeg har bare hatt den her til han klarer å få ferdig karet sitt. Denn er vell 60-65cm ikke så stor enda, og vokser ganske sakte.
Når den kommer til danmark skal den i ett 25,000L Baseng, blir trist å gjøre seg av med den, men den er litt glupsk, så det tar lett fisk som passer i munnen.

Siden jeg satte bort jobben til noen andre vet jeg kun hvordan filteret er bygget, for det gjore jeg selv. Ellers bare sa jeg hva og hvordan jeg skulle ha det og vips.
Dette blir spennnende, håper på masse bilder etterhvert, hehe!
Dette blir nok bra. Masse lykke til! Håper du har tid til å ta noen gode bilder og dele så mye som mulig her på forumet, for dette blir spennende å følge med på.
Dette må jeg bare følge med på
Ohh Lord.. Dette gleder jeg meg til å følge med på. Lykke til
Blir spennende å følge med på hvordan du løser det tekniske på et kar av slike dimensjoner så her må du være flink å oppdatere.

Blir det kun gigafisk og "monster kar" med tynn innredning eller blir det litt mer staselig oppsett og heller fisk i 10-30cm størrelsen?
Velger man først store carnivore arter er det vrient å holde 10-30cm.. men 5cm går mye bedre. Det skaper en dynamikk i karet, så skal helt klart ha det.

Innredningsmessig blir det store røtter på 1.5-2.5 meter (er bestilt), og et digert tre om jeg får tak i (er på saken), samt noen store isopormoduler (ikke lagd enda). Biltema sand. Det blir ikke et nesten tomt kar som alt for mange "monsterfisk" kar har... det skal se naturlig ut!
Har ikke fått gjort så mye konkret enda. Har vært travelt opptatt med å flytte inn i huset først og fremst.
Leiligheten vi har flyttet fra er for salg nå (i Asker), har to store akvarier integrert i veggene. En fantastisk utsikt kan jeg også friste med. Toppetasje. Høy standard. 75kvm. 2 p-plasser. 4 mill.


SE BOLIGANNONSEN HER

Jeg har undersøkt en del på akryl-fronten, men det blir for dyrt. Frakten ble billigere enn jeg først tenkte, men det er selve produksjonen om man skal ha 10cm tykk akryl... koster flesk.

Så jeg blir nok enten å gå for 2x15 eller 2x19 herda glass. Har mest lyst å ikke ha oppdelte glass med vertikale rammer. Norske leverandører lager ikke så lange som 5 meter herda glass, så om jeg kjøper i Norge blir det oppdelt frontrute. Me fer sjå..
Første levering av røtter er kommet.. rundt 2 m lange og 5 stk. Trenger nok 10 til, samt søker etter en monster-rot..finner jeg det ikke så får jeg "spleise" sammen.
Utrolig, blir svære greier.. Skulle ønske samboeren min var like akvarie-medgjørlig som din.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap