Forsterke tv-bord / lage bord

Jeg har et 60l akvarium på dette TVbordet fra Jysk:

[External Image]

Jeg vet ikke hvor lenge det har stått, jeg har nettopp overtatt det, men Jysk mener det bare holder 20 kg. Jeg tror de undervurderer bordet, men nå skal jeg uansett kjøpe et på 120l, og det tror jeg nok blir litt vel tungt.

Er det noen som har konkrete tips til om/hvordan jeg kan forsterke TV-bordet? Alternativt lage et billig et selv?
Hovedsaken er ikke bare den samled tyngden av akvariet, men hvordan denne vekten overføres til bordet. De bærende konstuksjonene (sidene) i bordet må stemme overens med sidene på akvariet slik at tyngden overføres den veien. Hvis akvariet står midt på bordplata, får man ikke rett tyngdefordeling, og trykket blir hovedsaklig på plata. Over tid vil plata bøye seg og skape spenninger både i bordet og akvariet. Men hvis akvariet "passer" på bordet vil det kunne bære mye mer. En forsterkning av de bærende konstruksjonene kan vel gjøres med kryss-avstivere av veggene.
Prøv selv å gå opp på bordet, stå på alle fire og se om du føler at det krenger under deg.

Hadde selv et 54 liter på et gammelt tv bord, av den typen svart finér. På det tv bordet hadde det tidligere stått en sånn type 100kilostv haha, så 54 liter hadde det ikke noe imot. (Jeg gikk uansett opp på bordet og kjente etter, og det sto rimelig støtt)

Men jeg hadde nok ikke turt å sette et 120liters akvarie på et bord som sies å bare skal ta max 20 kg.
Nei, jeg vil ikke risikere at plata buer seg, selv om ikke alt klapper sammen. Jeg kan prøve å stå på bordet, eller hoppe på det om så, men det er vekten over tid jeg bekymrer meg for. Dersom akvariet er bredt nok til at vekten havner på beina kan det hende jeg revurderer, men... Skuffene gjør det litt vanskelig å legge til støtte rett ned fra midten også.

Kanksje jeg får gå for lecablokk-modellen.
Hei,
Jeg bygde om et Ikea tv-bord ved å forsterke sidene og toppen med benkeplate samt en 20mm kryssfinerplate som stiver av hele baksiden. Dette står det et Rio 400 på.
Som SilverShaded skriver er det svært viktig at "beina" på bordet står noe smalere enn lengden på akvariet, slik at vekten (kreftene) fra akvariet blir tatt opp av disse.
La det også være sagt at det fort kan bli dyrere å bygge noe sånt selv enn å kjøpe et ferdig akvariemøbel med mindre man har noe materialer liggende. Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Rønning
Reklame for plussmedlemskap