Rør og slangedeler

Hei, jeg tenkte jeg skulle lage meg et bedre system for vannbytte i karene. Skal bestille noen rør- og slangestumper men har lite erfaring med disse delene siden jeg ikke bruker utvendige filtre.

Har tenkt å kjøpe denne og vil koble den til en gummislange som denne.

Spørsmålet er - kan jeg koble dem sammen ved å tre gummislangen utenpå plastrøret som en sokk, eller trenger jeg et koblingsstykke? Hva heter eventuelt koblingen?
Du kan tre slangen utenpå. Legg slangen i varmt vann først så blir den lettere å tre på. Du har linket til plastbend for 16/22 slange og slange som er 9/12. Disse står for innvendig og utvendig diameter på slangen, følgelig må du bruke 16/22 slange til det bendet du har linket til. Evnt. 9/12 bend til slangen.
Selv bruker jeg 16/22 for å tømme akvariet (slange som jeg legger til sluket på badet. Og JBL 12/16 slange til å fylle akvariet (passer fint på gardenakobling da JBL sine 12mm er litt større enn Eheim sine av en eller annen grunn).
Takk for nyttig info! Var litt kjapp med lenkingen, skal være nøyere med dimensjonene når jeg bestiller...
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap