Prosjekt "yngelkar". Hjemvendt akvarist, begynner i det små.

Hei alle sammen.
Beklager om denne tråden blir postet på feil sted.. Dersom dette er tilfellet, ber jeg aller nådigst forumets admins om å flytte den.

Navnet er Morten, 32 år og småbarnsfar. Byen er Bergen og laget er ikke Brann, for å si det slik.
Hjemvendt akvarist etter flere år i eksil.
Jeg har i alle år hatt et eller flere kar, men i praksis har hobbyen måtte vike for andre ting, i stor grad diverse samboere med dårlig lynne. Tidligere kar spenner fra 20 litere opp til rundt 300 samt i sin tid en god del rart i mine foreldres badekar, inkluderer Ørret, ål, gullfisk og div. Jeg har alltid vært veldig interessert i fisk, det å skape et miljø som fisk trives med under vann. Med diverse marinbiologer i familien, så er jeg vel arvelig belastet.

Jeg beklager på forhånd dersom terminologi etc. ikke er «up to date», det er noen år siden jeg var i gamet sist. Om jeg i denne tråden gjør noen kardinaltapper, ikke vær redd for å påpeke de, de blir i tilfellet mottatt med takk. Jeg begynner på en måte fra «scratch» igjen, dog med noe (Utdatert?) kunnskap innabords.

Jeg er også fullstendig innforstått med at plexiglass ikke er det som holder best på 3D bakgrunner, men det var det jeg hadde tilgjengelig.. Alt er gjort i mangfoldige operasjoner, rengjort, tatt bort fett og smuss etc. Steiner er også lagt slik at de primært hviler på hverandre, slik at de ikke har for mye "press" på festemiddelet, akvariesilikon.

Tråden blir også en «hobbytråd», forventer du inngående dekorasjoner i et svært kar og latinske gloser servert på løpende bånd, så foreslår jeg «back» kanppen.
For de som har lyst å lese litt om en gammel akvarists som returnerer til den rette sti, så les videre.
Takk for at du tar deg tid!.

Forhistorien.
Jeg overtok et gammel 60 liters Akvastabilkar, fra en annen kar som skulle kaste det. Komplett med mat utgått for 7 år siden og et filter anno 1990. Ønsket å sette opp noe enkelt for vår sønn, så det ble et kar uten varmekolbe, filteret som nevnt over og litt dekorasjoner og gullfisk. Stor suksess! Kjekt å se en mini lære seg å ta vare på dyr, mate og passe på.
Min samboer fant det også for godt å kjøpe en slik «Nemo-sak» som hun plasserte oppi, til min store (og komplett stille og innvendig) frustrasjon. Jeg hadde fått tillatelse til å ha akvarium igjen, så jeg gikk litt stille i dørene. Den forsvant i første revisjon, for å si det slik.

Etter hvert påpekte jeg at fiskene ikke hadde det for godt der de stod, de virket lit «dorsk», og argumenterte meg frem til at vi måtte investere i filterutstyr anno 2013. Kjøpte inn et nytt Eheimfilter samt varmekolbe. På dette tidspunktet var 2 av 4 gullfisker avgått, og jeg så mitt snitt til å introdusere andre arter til dette selskapsakvariet. Bl. annet diverse levendefødende, noe som kjent medfører en rask mangedobling av antallet fisk. Pr. i dag, går det to stykk gullfisker (som ikke kan fjernes, da de kalles «Supermann» og «Batman» av vår 2,5 år gamle sønn), en gul Molly, en Silver, tre sorte, en Sverdrager hann, en hunn og en liten algespiser type Ancistrus. Noen kommer, noen går, men dette er status pr. i dag.

Prosjektet.
Yngelen bor pdd. I en kasse på utsiden av selskapsakvariet. Som dyrevenn så er dette ok en periode, men noe måtte definitivt gjøres. La inn et autosøk på finn.no og fikk napp på et lite Juwelkar, komplett med filter, kolbe og lys. (Som jeg senere kommer tilbake til, da dette selvsagt tok knekken på samtlige sikringer i huset vårt og trenger litt TLC.).
Jeg bestemte meg for å legge litt mer i dette karet, bygge opp en 3D bakgrunn med stein etc. og gjøre litt ut av det. Derfor plasserte jeg denne tråden i dette forumet. ?
Selskapskaret pr. i dag.

[External Image]

[External Image]

Prosjektet begynner:

Etter en tur i skogen, ble det samlet inn en haug med passende stein. Flate og fine. Selvsagt kokt og tørket før de blir montert.

[External Image]

Begynner konstruksjonen av 3D bakgrunn

[External Image]


Jeg er nesten ferdigstilt, men oppdateringene kommer etterhvert, tar litt tid og samle bilder og tekst.

Ønsker dere en fortreffelig helg!

Hilsen Morten
Tanken er å gjøre det "modulbasert" slik at jeg kan ta ut hele innredningen dersom det skulle være nødvendig. Dekorasjonen består i to deler, en for bakgrunnen, med en hule, samt en liten en for kortveggen, dekker da filteret samt en liten hule.

Bestemte meg også for å kombinere hulene med av mange på bedre ord, "plass for planter". De ble da todelt, bunnen blir hule og toppen et passende plass for pene planter.

Her kan du såvidt se fordelingen, to innganger, midt på og til venstre. Selve "hulen" er det i to med skillevegger og oppstivere i midten. Trukket med akvariesilikon og drysset med sand, slik at evt. innsyn blir mye penere. Jeg har også begynt å plassere stein her.

[External Image]

Delen foran pumpen, bygget opp på samme prinsipp, hule delt i to midt på, planter på toppen og skjulested i bunn.

[External Image]
Skal bli spennende å følge med på dette for en fersking som meg! Må nok til med noe av det samme da jeg føler jeg vil forske litt dypere i fiskenes verden Så dette blir ett yngelkar eller er det også ett kar for to fisk som du vil prøve å få i lek ?
Tilfeldig bekjentskap
© Steinar Talmoen
Reklame for plussmedlemskap