Luft i pumpesystem i kaimandam

Terrariet er bygd med en vanndel og en landdel.

Under landdelen står pumpene som renser vannet og et problem som dessverre blir større og større er at ett-eller-annet sted i røret mellom innsuget i vannet og første rensefilter blir det sugd inn luft. (Jeg tror jeg har brukt for kraftig pumpe til vannbytte, noe som har sugd inn limet i en av koblingene.)

Røret er koblet sammen 2 steder med 90 graders koblinger, disse koblingene ligger inne i betong med varmekabel rundt over en membran. Jeg har veldig lite lyst til å pigge opp betongen for å komme ned til koblingene.

Da kan det være at det blir rift i membranen eller at man ødelegger varmekabelen, noe som er sikkert er at kaimanen blir forbannet....

Jeg har aldri lest om det så det er vel ønsketenking, men finnes det noe man kan koble på et av rørene som slipper ut luften? Eller finnes det tynnere slange som man kan trekke gjennom røret med de 90 graders koblingene??

Gratis holding av kveleslange til den som kommer med tips som funker
Mvh Are Oslo Reptilpark
Hva slags dimensjoner og rørlengder er det snakk om ? En mulighet er å bruke en ledningstrekker og få gjennom en ny slange inni den gamle. Med en overgangskobling i filterenden burde det gå. Men det kommer som sagt an på hva slags rørdimensjon det er snakk om...og det måtte være myk slange, for å komme igjen rørbendene. Du ville få noe mindre kapasitet på gjennomstrømningen, men bedre enn luftlekkasje (og tett).
Du har selvfølgelig sjekket at pumpen ikke suger falsk luft ved kobling pumpe/slange?
Er dessverre helt sikker på at det pumpen ikke suger falsk luft, røret fra damen til første pumpe er gjennomsiktig og jeg kan se luftbobler.

Rørene er 30 mm utvendig, og ca 3 meter langt. Det kan trekkes en ledningstrekker igjennom.
Finnes det slanger som er myke nok til trekkes forbi rørbendene? Slangen skal jo gjerne være med litt dimensjon.
Ta en titt på Aquaworld.no, de har flexi-slanger som burde kune brukes her.
Norges trolig største forhandler av slanger "av alle slag" er firmaet TESS. De er dyre på det meste av det de fører, men de har også folk med stor sak- og fagkunnskap.

Kanskje det er en tanke å forklare problemet for en av deres spesialister og be om råd/forslag til løsning.

Supert, takker for svar.
Drar til aquaworld og ringer Tess, så håper jeg det ordner seg
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Németh
Reklame for plussmedlemskap