Stort prosjekt - trenger tips og veiledning

Hei alle,
Jeg har nå vært "off" akvariehobbyen i flere år pga jobb, familie, flytting osv. Nå er jeg(vi) imidlertid permanent inne i drømmeboligen med all den eiendomen og friheten vi har ønsket oss i mange år. Har bodd der en stund nå, men det er mye som skal fikses i eldre boliger, men nå åpner det seg endelig muligheter for å gi litt prioritet til dyreriket.

Planen er å lage vår egen lille "tropiske hage". Jeg har ett "hus" på 30kvm som skal benyttes til formålet.

Jeg ser for meg at det blir å bygge inn en innvendig ferdig-dam innerst i bygget med land-del rundt for planter, bakgrunner etc, ved å bruke noe ala dette:
[External Image]
Denne delen, som vil bli bygget inn med skyveglassdører i front, blir som ett eget lite tropisk rom innerst i bygget.
Resten av bygget skal huse ett passe stort akvarie på rundt 1000 liter (og ha rom for ett til) samt en liten sittegruppe og litt lagringsplass til diverse utstyr osv.

Pr i dag så er det ett uisolert uthus bygd i 2"x4" og betongsåle.
Det første som skal gjøres er å isolere hele bygningen.

Så kommer vi til der hvor spørsmålene begynner....

1: Hva skal jeg kle bygget med innvendig før jeg går videre? Bør jeg gå for noe våtromsaktig i den tropiske delen, eller klarer det seg med sponplater/gips som males med noen type av våtromsmaling eller epoxy?
2: Er det bånnplugg i slike dammer for drenering av vannet? Bør jeg byge den helt inn slik at den står på ett slags stativ, eller kan den stå frittstående slik at jeg kun lager en ramme rundt og i front for land-delen? Landdelen vil i utgangspunktet bli helt flat og vil gå kant i kant med toppen på karet/dammen.

Jeg vet det er flere her som har bygget store innendørs prosjekter, så kom gjerne med noen innspill slik at jeg har noe å tenke på før jeg kommer for langt i arbeidet.
Som rørlegger av yrke og akvarist ville jeg så absolutt tatt dette med fukt problemer veldig alvorlig. Er jo ikke til å stikke under en stol at en åpen dam pluss ett stort og antagelig flere litt mindre karr vil medbringe fuktighet og kondens. Og så har du vannsøl og alt annet som følger hobbyen. Membran og flis er vel den sikreste løsningen. Men også antagelig den dyreste. Epoxy er jo også en god løsning. Men heller ikke billig. Budsjettet styrer jo mye av valgene. Man har jo også våtromsplater. Bakdelen med plater er at det ofte er vanskelig å få det 100% tett mellom gulv og plater og da er du like langt.

Kanskje det er mulig å få tak i flis på det private markedet? Flis kan også males om man kanskje får tak i flere typer flis.

Muligheter for sluk? Er det noenlunde greit fall?

Ventilering er også.viktig. kanskje sette inn ett par avtrekksvifter?

det første som falt meg inn når.jeg leste posten din. Kommer sikkert flere tanker rundt dette. Skal følge med og ønsker deg masse lykke til med ett kjempe rått prosjekt!
Gode råd fra Are. Kanskje en luftavfukter ville bidra også. Men de kan bråke en del, i alle fall den jeg har. Men effektivt.
Jeg håper du lager en egen tråd til dette eller fortsetter å oppdatere denne etterhvert som prosjektet skrider frem! Dette virker utrulig spennende Geophagus 8). På mitt eget akvarierom hadde jeg tenkt å ha både vegger & tak svart som natta. Dette ble jeg overtalt til å ikke gjøre - og har angret siden. Det har blitt klatta på litt svart etterhvert, og jeg synes det virkelig framhever karene og det jeg velger å lyse opp! Mitt råd er at du tenker godt igjennom ditt fargevalg/materialvalg på både vegger&tak. Det kan absolutt gi rommet en ekstra dimensjon. Jeg har forøvrig gipset vegger og tak, og gitt dem noen strøk med "vanlig" vannbasert maling. Dette har foreløpig fungert meget godt i over 3,5 år. Jeg har ikke sett så mye som en anntydning til en jordslagsflekk eller andre ulumskheter sålangt. Så får tiden vise om det tåler tidens tann... Lykke til med det spennende prosjektet!!

Simen
Are
Som rørlegger av yrke og akvarist ville jeg så absolutt tatt dette med fukt problemer veldig alvorlig. Er jo ikke til å stikke under en stol at en åpen dam pluss ett stort og antagelig flere litt mindre karr vil medbringe fuktighet og kondens. Og så har du vannsøl og alt annet som følger hobbyen. Membran og flis er vel den sikreste løsningen. Men også antagelig den dyreste. Epoxy er jo også en god løsning. Men heller ikke billig. Budsjettet styrer jo mye av valgene. Man har jo også våtromsplater. Bakdelen med plater er at det ofte er vanskelig å få det 100% tett mellom gulv og plater og da er du like langt. Kanskje det er mulig å få tak i flis på det private markedet? Flis kan også males om man kanskje får tak i flere typer flis. Muligheter for sluk? Er det noenlunde greit fall? Ventilering er også.viktig. kanskje sette inn ett par avtrekksvifter? det første som falt meg inn når.jeg leste posten din. Kommer sikkert flere tanker rundt dette. Skal følge med og ønsker deg masse lykke til med ett kjempe rått prosjekt!


Takker for svare Are.
Membran og flis er ett alternativ. Er det type smøremembran man bruker da?
Jeg har mulighet for modifisere alt jeg orker, så muligheter for både sluk og fall, selv om det i dag er helt flatt.
Bygget står dessuten på skrå tomt, så jeg har tenkt å trekke rør fra tanken og rett ut for enkel og hurtig tapping.
Jeg ville klint godt på med smøremembran ja. Jeg er kanskje litt overnøye med å få gjort det skikkelig med en gang. Da sparer du deg kanskje for en skikkelig møkkajobb etter x antall år. Kan ta alt fra 3-6 år Før du merker noe da fukten først frem krabber innover i den tørre isolasjonen.

Kan fungere godt også som Simen har gjort, men du er bedre sikret med membran og flis (no offense simen)

Som han også foreslår så kan svart fremheve karr osv veldig bra. Ville tatt det opp til vurdering.

Fall og sluk er definitivt en meget lur ide. Kan du få til det ville jeg absolutt gjort det. Sparer deg for mye styr og skulle uhellet være ute så forsvinner alt vannet.
No offence taken! Synes det er flott at du kommer med faglige råd Are. Mitt var bare erfaringsbasert da gips med maling var tema. Ser jeg satte meg litt dårlig inn i spm 2. Her kan det jo komme en real bølge hvis ulykka først er ute her. Beklager for det Geophagus. Er dønn enig med Are om fall og sluk på rommet. Det har redda meg ved flere anledninger, og var grunnen til at jeg utvidet hobbyen i det hele tatt - med nattesøvn inntakt
Det er bra Simen hvis budsjettet strakk til ville jeg lagt fall med sluk, smøret godt med membran over hele gulvet pluss vegger helt opp til taket. Deretter flisa gulv og vegger. Selvsagt greit å få lagt opp el punkter på strategiske plasser. Litt godt opp på veggen mtp vannsøl.

Innlagt vann? Er det på plass?
Ikke innlagt vann pr. i dag, men det kommer til våren.
Venter på at snø og is skal smelte sånn at det går ann å komme i gang.

Har fundert litt på en selvbygd dam i betong og glassfiber også - det åpner for ett litt mer spennende utseende på det hele.
Fortsatt litt tid å fundere på

Har laget ett lite utkast til hvordan jeg kunne tenkt meg at dette blir, og har gjort meg noen tanker rundt hvordan det skal gjøres....

Ønsker å benytte hele bredden i rommet, som er ca. 4 meter, samt en dybde på rundt 2,5 meter totalt. Jeg har gått litt bort fra idèen med å bruke en ferdig tank, selv om dette kanskje hadde vært den billigste løsningen, men da mister jeg muligheten til å se inn i tanken... noe som jo ikke er noe særlig gøy for en som elsker å se hva som skjer i vannet
Så det jeg tenkte (kun som en tanke i første omgang), er å bygge en "ringmur" i leca armert etter alle kunstens regler, på ca. 200x200x100cm innvendige mål - bortsett fra ett felt i fronten hvor glasset skal være, på ca.200x50cm (mulig litt smalere avhengig av hvordan rammen til glasset lages).
Videre så tenker jeg at full vanndybde på 1 meter er litt i overkant av hva jeg ønsker, og tenker derfor at jeg kan fylle på med ca. 20-30cm isopor/styrofoam i bunnen av ringmuren for å isolere mot varmetap - deretter armering og et lag med betong på toppen slik at total dybde blir ca. 60-70cm. Avløp/innløp blir installert i denne prosessen.
Vil det være lurt å legge isopor rundt sidene for å isolere mot varmetap også der? Ser da for meg at det kan bli noe vanskeligere å legge betongen loddrett.
Når selve fundamentet er klart, så kles hele tanken med glassfiber og topcoating, og glass kan installeres.
Deretter kan jeg lage rammeverk for landdelen i tre, og kle gulv, tak og vegger med plater som deretter males med noen type av vannbestandig maling. Tror også jeg vil laget ett eget tak i denne delen som blir lavere enn selve bygget, da vil jeg kunne integrere lamper, ventilasjon osv mellom taket i "vivariumet" og taket i bygget.
Mellom fronten/toppen av tanken og det kunstige taket lages skyvedører i glass.
Ved å bygge slik så har jeg mulighet til å oppdage evt fuktgjennomslag eller lekkasjer på de fleste steder i dette rommet. I tillegg kan jeg gjemme filtersystem og teknisk utstyr under landdelen både på høyre og venstre side av tanken.

Alt i alt så vil det bli en tank på rundt 2500 liter hvis jeg går for dette alternativet.

PS: Proposjonene på tegningen er ikke helt 100... kun for illustrasjon.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap