Noen som kan si noe om pumpe jbl cp250?

Kjøpte et brukt 110 liter juwel kar. Medfølgende utvendig pumpe. Jeg fikk også med den orginale filterboksen inkl pumpe som sikkert er orginal.

Utvendig pumpe: jbl cp250
innvendig pumpe: juwel 400

Jeg vet ikke noe om denne jbl pumpen. Er det slik at det er en bra pumpe? passer det fint å bruke en slik til dette karet? Er det greit nok å bruke den orginale pumpen og filterhuset? Filterhuset er skåret løs fra selve karet, så det må evt festes igjen.
Amistadheart
Kjøpte et brukt 110 liter juwel kar. Medfølgende utvendig pumpe. Jeg fikk også med den orginale filterboksen inkl pumpe som sikkert er orginal. Utvendig pumpe: jbl cp250 innvendig pumpe: juwel 400 Jeg vet ikke noe om denne jbl pumpen. Er det slik at det er en bra pumpe? passer det fint å bruke en slik til dette karet? Er det greit nok å bruke den orginale pumpen og filterhuset? Filterhuset er skåret løs fra selve karet, så det må evt festes igjen.


JBL CristalProfi 250 er et helt ok filter. Jeg har selv flere slike gående - som har fungert feilfritt i over 10 år. De har filterkapasitet på ca 5 liter og pumper 700 l/t.

Originalfilteret til JBL karet fungerer også bra - men har kun filtervolum på ca 1 liter og pumper 500 l/t.

Så du bruker selvsagt det utvendige JBL filteret - det passer godt til en 110 liter med "normal" belastning. Men skaff gjerne Eheim SubstratPro filterkuler - og erstatt grovsvampen i den midterste filterskuffen med dette - det øker filterkapasiteten betraktelig.
Takk for utfyllende info.

Jeg monterte opp den utvendige pumpen, men fikk ikke den til å fungere skikkelig.
Det kommer MYE bråkelyd fra den lille " propellen " og det er ikke noe særlig trykk på systemet. Mulig den trenger en form for service.

Så jeg monterte opp den som mulig er orginal. Det kom mye mer treykk fra den, men er usikker om det er nok filtre i den. Jeg har fått opp tempen til 22 grader og fylt på med filtergugge fra et annet kar.

Skal måle verdier i dag. Kanskje det er klart til bruk ?
Det er uønsket luft i systemet som lager bråk og skaper dårlig trykk. Det gjelder altså å få vekk luften i filteret.

Noen ganger hjelper det å vippe filteret frem og tilbake. Det finnes også en luftingsknapp på lokket av filteret.'

Edit: Det er nok en god ide å plukke dette filteret fra hverandre og smøre inn alle aktuelle deler og pakninger med silikonfett for akvariebruk. Det er noen skruer man løsner fra topplokket som gjør at man kan demontere inntak- og uttakskranene - for å få smurt de opp - er noen pakninger osv som trengs å sjekkes her.

Samtidig sjekker man at det ikke ligger gamle avleiringer osv.

Her er et bilde av filteret - med deler demontert:

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?t=e_cp_250&userid=9999

Samme sted kan du bestille alt av reservedeler.
ohh ... jeg brukte den lufteskruen til det fosset vann ut. Jeg måtte også fylle slangen manuelt med litermål for å få den til å trekke vann. Det klakker og plaprer som en annen idiot med den lille magnetpropellen. hopper og rister og skurrer.

Jeg skal forsøke ute i en balje. Sørge for at all luft kommer ut. Se om det blir bedring på den. Tusen takk for god hjelp
Tilfeldig bekjentskap
© Else Therese Sirevåg
Reklame for plussmedlemskap