andel av kjøtt og grønt i rekemix

Jeg har ett kar med en liten flokk corydoras, noen unge ancistrus og endel palettciklideyngel.
Jeg tenkte jeg skulle lage rekemix til dem, og lurte på andelen av kjøtt og grønt + om det er en fullgod erstatning for synketabletter.

De får et daglig tilskudd av enten frosne mygglarver eller levendefor og da er det stort sett palettene som storkoser seg. Frem til nå har jeg bare hatt artemia, men i dag får jeg bananfluer, microorm og eddikål i posten. (microormen er mest beregnet på Killiyngel, jeg vet ikke om det er "for smått" til denne gjengen?)
De får også grønnsaker en par tre ganger i uka, og da forsyner hele gjengen seg. Til nå har de fått agurk og salatblader, men jeg tenkte jeg skulle forsøke litt andre ting også nå.

Også lurer jeg litt på rekene. Jeg antar man ikke skal kjøpe ferdigkokte reker? De inneholder jo ganske mye salt... Hvor får jeg da tak i den ukokte typen? Smile pent til mannskapet på en reketråler?
Det er veldig varierende hvordan folk lager rekemixer, og det som bestemmer aller mest er jo matkravene til akkurat den fisken som skal ha maten. I ditt tilfelle ønsker jo fiskene ulik mengde grøntfór og reker - ancistrusen f.eks. har større behov for grøntfór enn hva palettene eller coryene har, som igjen sikkert vil ha mer reker.

Du kan bruke vanlige, hele kokte reker.

Det står litt om fóring og rekemix i denne artikkelen.
Nå får jo Ancistrusene ferske grønnsaker sånn ca annenhver dag. Derfor håpet jeg det oppveide for de ekstra grønnsakene som de trenger.

Hvis ikke så har jeg jo lagt merke til at de er innmari kresne. De spiser ikke hva som helst nei! Så hvis ikke de er fornøyde med blandingen min så gjør de nok det klart og tydelig!!
Tone Andreassen
Du kan bruke vanlige, hele kokte reker. Det står litt om fóring og rekemix i [URLBLOCK1] artikkelen.

Hvis du har en reketråler som legger til "kai" der du bor, så kan du spørre der om å få kjøpt rå reker. Da har ikke all kvaliteten kokt ut i vannet. De koker ikke de rekene som ikke holder minstemål, i alle fall ikke om du spør de i forveien. regn med å betale Kr 40,- + pr kg.
Frys de ned for så å male de opp mens de er frossne med skall og det hele for så å blande det inn i resten av blandingen din.
Dette gir jeg mine discusyngel og de har ikke blitt kvalt enda.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap