Silikonere akvarium etter at noen har vært litt vel generøse med silikon

Hei, etter og ha kjørt in 220 literen og nå kjøpt et 540 liter har jeg en del spørsmål. Tidligere eiere har vært veldig sjenerøs med silikonen ( Les: tømt en hel tube i bunnen av det og litt til) Uten at det ble tett av den grunn. skal derfor ta av igjen denne silikonen. Jeg lurer litt på framgangsmåte med silikonering osv. Skal den legges på i en rett strek, flere rette streker eller åssen er det enkleste og få et pent resultat og et tett kar? Jeg har ikke lyst på over en halv kubikk med vann på gulvet. Er forsikret mot vannskader men ikke død fisk. Det er jo et relativt stort kar, hvor mange tuber trenger jeg? Jeg kjøper fra en akvarie butikk da jeg ikke tar sjangsen på noe clas ohlson greier selv om de sikkert kan funke for noen andre.
Hvordan får jeg letteste av de klumpene med silkon de har pøst på?
I tillegg tror at jeg må ta ramma en tur også da den er full av drit og skrapt opp her og der, Er det bare og bruke bengalakk?
Jeg fant en fin film å YouTube, og resilikonerte nettopp to akvarier på 112 liter. Kjøp en vindus-/maleskrape på Coop Bygg mix e.l., med ekstra barberblader. Så bare skraper du av alt av silikon. Rens av restene med en eller annen løser. Jeg brukte rødsprit. Deretter bør du vaske grundig. Så legger du opp maskeringstap langs alle kantene (på hver side) som du har tenkt å silikonere, fyller i en stripe og stryker det godt inn i kantene. En film vil si mer enn beskrivelsen her. Dra tapen av relativt raskt, før det tørker. Deretter tørker det 1-2 døgn, til det er luktfritt.

Jeg brukte Casco glass-/akvariumsilikon kjøpt på Coop. Funker bra. Egen type ute soppmiddel. Pass på at du får den riktige. 69 kroner tuben. Jeg brukte ca en halv tube til sammen på begge akvariene, 75X40X37,5 cm.
Helt som KjettaRaketta sier. Men husk; Viktigt å rense gammel silicone Helt vekk. Og husk Viktigt, silicone uten Soppmiddel.
Ja jeg regner med å måtte skrape og gnukke relativt mye here. Hele bunnen er dekt med et tykt lag av silikon. De de har tatt i hjørnene også er ikke helt pent. Det er alt for mye Jeg vil gjette de har brukt 3-4 tuber til sammen. Skal ikke klage da jeg fikk akvariumet billig og så etter et oppusingsprosjekt. Prøver og overbevise dama om å la meg beholde det men enn så lenge vil hun ha det solgt når det er ferdig så desto bedre det ser ut desto større sjangs for at jeg får beholde det og heller selge 220 literen når vi er ferdig med det.
God video for resilokonering av akvarie:
https://www.youtube.com/watch?v=I3nNJ0PRhB0

Nettopp gjort dette selv.
Utstyr
Casco glass silikon (se at det står akvarie/Akvarium) fra Clasohlson
Barberblad holder og minst 10 blad (også på clasohlson)
Aceton for rengjøring fikk jeg tak i på Coop Bygg

Bruk god maskeringsteip for å på fine kanter på silikoneringen. Denne taes av med en gang du er ferdig å silikonere
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap