Herdetid på silikon ved montering av bakgrunn?

Hei. Jeg holder på å montere en bakgrunn i akvariet, og var egentlig klar for å fylle i akvariet. Det var før jeg leste noen tråder her om fisker som setter seg fast, og jeg lurer på følgende:

1: hvor lenge må silikon få herde før jeg heller i vann når jeg bare monterer bakgrunn?

2: Hvor sannsynlig er det at fisken kiler seg fast og dør, når det er små glipper? Det er jo en skjøtekant på begge platene, og hvis en skal tette igjen hele veien rundt blir det mye silikon! Jeg var så uheldig at platen bøyer seg litt i tillegg...

Er det noen som har noen råd? Jeg har bare et par dager før jeg må reise bort litt.
I en 528l der jeg limte inn bakgrunn tilpasset jeg en bunnfyllingslist og dyttet inn i hele sprekken rundt bakgrunnen.
Lurt! Jeg var litt utolmodig og brukte silikon, men skal definitivt huske på dette neste gang

Er det slik at silikon kan fortsette å herdes etter at karet er fyllt? Eller må det tørke flere dager før en heller på?
Jeg lot glassilikon fra Clas Ohlson herde i et døgn, og det gikk helt fint.
Lurt! Jeg var litt utolmodig og brukte silikon, men skal definitivt huske på dette neste gang

Er det slik at silikon kan fortsette å herdes etter at karet er fyllt? Eller må det tørke flere dager før en heller på?
Bedre å vente to-tre dager for lenge enn to-tre dager for kort. Sammenlignet med den tiden du antakelig skal ha akvariet, er det bare et øyeblikk uansett.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap