Yngelsikre innvendig juwel filter?

Hei, var ikke helt 100% sikker på hvor i forumet jeg skulle poste dette men gjør et forsøk her.

Jeg har et flunkende nytt 240l Juwel Rio som ble kjøpt fordi jeg har to lekspar i selskapsakvariet som legger egg, første gangene ble eggene spist opp av andre fisker *kremt* pakistanbotiaen.. Men de har klart å få frittsvømmende yngel 2-3 ganger nå men jeg hadde ikke noe egnet plass de kunne få være i fred, så jeg kjøpte et ekstra kar leksparet kan få legge egg i (er ikke innkjørt enda) og så kan yngelen få bo å vokse opp der etter foreldrene er flyttet tilbake til selskapsakvariet uten at noen spiser de opp. Spennende dette her med yngel når en er ganske ny i "gamet".

Men la fort merke til disse store åpne innsugene på juwel filteret under oppsetting, og leste på forumet om noen som hadde vært uheldig med at yngel og evt andre små fisk tok turen inn i kjøttkverna. Har sett noen forslag i andre tråder men det som går igjen er å "kaste ut det orginale juwel filteret", istedenfor og klare å yngelsikre den på en grei måte. Dette er jeg lite gira på siden akvariet bare er en uke gammelt og jeg har troa på at det må gå an å sikre dette filteret på en måte, har hørt om nylonstrømpe foran innsug men vil tro det blir fort tett og kanskje struper for mye.

Har lest å tenkt litt og kommet frem til et par metoder det kanskje kan gjøres på, men kunne tenkt meg innspill fra andre med med mer erfaring og som kanskje har stått ovenfor det samme.

Alternativ 1: Lage meg noen "vinkler" i plexiglass å silikonere disse fast på hver side av de forskjellige innsugene på pumpa, med litt mindre klaring mellom pumpa og "leppa" på vinkelen enn hva en blåsvamp er i tykkelse sånn at denne står litt i press/holder seg inntil å dekker når den blir "skvist" på plass.

Alternativ 2: bygge et HMF/blåsvamp filter i hjørnet rundt juwel pumpa og bare skjøte på en slangestuss/rørbit for å få utblåsen til å komme på utsiden av blåsvamp filteret?

Setter pris på noen innspill
Øystein.
Jepp, har de to nede på breisida ut mot midten av karet også. De to på andre sida inn mot glasset skal jeg da sikkert klare å sikre ganske enkelt med silikon mellom filter og glass eller trykke filtervatt el lignende for å tette den smale glipen. Er de andre jeg er heller mer usikre på/ikke har bestemt meg hvordan jeg skal gjøre det med.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap