lage lyskasse.... spm

la oss si at undertegnede skal lage lyskasse til 312 literen... kan jeg da lage dette av finerplater ? og hva kan man ha inne i kassa for å forhindre at dette slår seg pga fuktighet ?
kan en bruke primer beregnet på våtrom f.eks ?

tror ikke det skal være dekkglass da dette skal brukes til saltvann og lyset som skal monteres blir T5 av noe slag.
regner også med å måtte modifisere den ene kortsiden litt pga skummerfestet.

kan det lønne seg å la baksiden være åpen med noen lister for stabilitet med tanke på varmeutvikling ?

forslag til sølvfarget spray som ligner på fargen til rammen rundt karet (dalakar, matt aluminium) ?

har et mentalt bilde av ei litt høy kasse, hengsler på forsiden så dette kan vippes opp for foring etc, er fortsatt i den berømte tenkeboksen med tanke på hvordan jeg skal få tatt av hele kassa hvis det trengs, takfester er antageligvis ikke et alternativ.
I artikkelsamlingen er det ett par meget gode oppskrifter på armaturer. Tror at de fleste spørsmålene vil bli besvart om du titter innom samlingen
Stina Engerud
la oss si at undertegnede skal lage lyskasse til 312 literen... kan jeg da lage dette av finerplater ? og hva kan man ha inne i kassa for å forhindre at dette slår seg pga fuktighet ? kan en bruke primer beregnet på våtrom f.eks ?

Du kan bruke kyssfiner ja. Det beste er en kryssfiner av god kvalitet slik som den Bjarne Sætrang bruker i linken ovenfor. MDF plater er også perfekt. Topplokket ville jeg laget av aluminium, mht brannsikkerhet.

Det meste av maling kan brukes. Alle typer oljemaling både eksteriør og interiør er helt greit. I det hele tatt, det meste av maling går. Kanskje med unntak av de aller svakeste vannbaserte malingene.

Stina Engerud
kan det lønne seg å la baksiden være åpen med noen lister for stabilitet med tanke på varmeutvikling ?

Det beste er å la det være hull i toppen slik at varmen kan stige ut, synes nå jeg.

Stina Engerud
forslag til sølvfarget spray som ligner på fargen til rammen rundt karet (dalakar, matt aluminium) ?

Biltema har sølvfarget hobbyspray. Clas Ohlson også tror jeg. Absolutt verdt et forsøk siden en boks koster under 100 kroner.

er nødt til å ha et forholdsvis solid topplokk hvis jeg skal ha mulighet til å løfte av kassa, ser for meg en løsning hvor jeg monterer avstivere i litt god størrelse på undersiden av topplokket og fester to løftehåndtak på oversiden (har ikke lange nok armer til å rekke til sidene) i disse avstiverne.
hva med å montere ei tynn alu/stål plate på undersiden med tanke på brannsikkerhet ?

er litt usikker på den baderomsplata med tanke på tyngde, jeg innrømmer åpent og ærlig at jeg er jente og ikke verdens sterkeste det var derfor jeg tenkte på baderomsprimer,vi brukte dette i våtromssonen når vi pusset opp badet og i følge snekker og rørlegger gjør dette veggen vanntett, vil ikke dette da forhindre vannslag ? (litt tykk guffe med en lekker rosa farge, hm... lakke hele karet rosa kanskje ?)

borre hull i toppen vil jeg helst ikke, hva med å la baksiden være åpen og montere 1-2 pc vifter på hver kortside ? der hvor den ene siden blåser inn og motsatt side blåser ut ?

kan jeg av vektmessige hensyn bruke tynnere finèr på kortsidene ? innbiller meg at disse i teorien kun vil fungere som avstivere/støtte for festerammen til armaturet ?
Å benytte baderomsplate slik jeg har gjort det (se artikkelsamling) så fungerer dette best (i mine øyne) på et helglasskar uten alu-rammer. Det er derfor jeg har en forkjærlighet for helglasskar Det er litt enklere "å ha med å gjøre". Vil tørre å påstå at å benytte baderomsplater til et alu-rammekar ikke vil se særlig pent ut. At det bryter for mye med "alu-designen". På et helglasskar så så jeg hensikten og fornuften med å kunne tre lystoppen nedover utsiden av karet, nemlig å kunne skjule vannlinjen godt. Dette vil vel fungere dårlig på et alu-rammekar.

BTW: Jeg har ennå tilgode å løfte av lystoppen på mitt 375-liters akvarium og det karet har gått i halvannet år nå.

dette blir nok litt jallamekk ja men å bestille et armatur hvor jeg kan få trykket inn 4 eller kanskje 6 T5 blir forferdelig dyrt så da er det mer fornuftig å lage selv.

finèr får jeg tak i til en rimelig penge, tror jeg skal få fatt i ei stål/aluplate til å legge under lysrørene (brannmessig) ganske rimelig og.
hva vil forresten være best å legge mot finerplaten over lysrørene for å minske brannrisikoen ?

aluminium, stål ?

har jo i tillegg karet stående så har tenkt til å gjøre det beste ut av det. dalakarene er jo runde i rammeskjøtene så jeg leker litt med tanken på å runde av finerplatene nederst (smiske med nabo som har verktøy) og lage en lignende hvilelist som i linken som kassen ligger på, muligens lage den så den ligger kant i kant med bunnen av topplista på rammen ?

nja, jo, å løfte av er jo sikkert ikke det en gjør oftest men for meg går det litt på at jeg vet at jeg har muligheten hvis det trengs. liker å sikre meg med backupløsninger sånn just in case

hadde jeg hatt utstyret og mulighet for å feste i taket hadde jeg sikkert lagd hele rukkelet i stål, denne jenta har hatt sveising på skolen
Driver selv å planlegger ny topp til 375L (planene er så og si klare, utstyret på plass, men hvor i alle dager er arbeidslysta???)

Det jeg vil gjøre der er å lage en ramme ala Bjarnes rundt karet, men ikke bak. Her vil jeg la sideplatene møte veggen.
For å holde platebitene oppe på glasset, vil jeg feste enten biter, eller hele alu-lister.
Selve toppen , vil være en 3mm aluplate, som vil felles ned i treverket i ramma, slik at ikke noe stikker opp.

Til bæring av lysrørene vil jeg benytte firkantrør av alu, ca 60x60mm. Inne i disse rørene vil alt av elektronikk være gjemt. Blir nesten som Juwel-systemet

Fordelene med dette vil være:
Jeg kan sette inn 6, kanskje 8 rør om jeg skulle ønske det, uten at det blir for trangt, og uten å måtte bygge om hele armaturet.
Jeg kan skyve rørene dit jeg vil når jeg skal jobbe i karet, eller rett å slett løfte dem ut med en hånd.

Kanskje noe av dette kan hjelpe på å inspirere, Stina?
hvordan "treverk" er det du tenker på å bruke ?
Hei
Til et såpass stort kar synes jeg det er best å kunne løfte bort hele toppen. Særlig om møbelet det står på ikke er spesilet lavt. I 960 literen min ville jeg ikke rukket ned til bunnen av karet om rammen rundt toppen hadde stått igjen nede. Jeg har laget en hel lyskasse og festet den i bakkant med pianohengsler, slik at den bare kan vippes opp og henges i kroker som er festet i veggen. Dette fungerer veldig gret. Vipper den bare opp når jeg skal slamsuge eller frisere planter. I toppen har jeg laget 2 hull,et foran og et bak på høyre side. Foring og skifte av vann skjer gjennom dette hullet, så toppen vippes opp veldig sjelden. Når jeg har den oppe har jeg full oversikt og tilgang i hele karet samtidig som jeg har godt arbeidslys.
Hadde bestilt alu-plate for å kle innvendig, men fikk rustfritt stål istedet. Det er endel tyngre, så anbefaler alu.
Legger ved et par bilder her, ellers er det mange i byggetråden min på det andre forumet.
Pianohengslene er helt usynlige, og foringshull/vannskifthull er veldig lite synlig.
Beklager ledningkaos, var ikke helt ferdig på bildet her.
Kardinalen... du har ikke lyst på besøk en dag så jeg kan se vidunderet i praksis ?
Stina Engerud
Kardinalen... du har ikke lyst på besøk en dag så jeg kan se vidunderet i praksis ? ;)

Ikke noe problem det (finner vel en dag som passer for begge parter).
Jeg har brukt finerplater, beiset og lakkert. Profil-lister rundt for pryd (smaks-sak som avgjøres av øvrig innredning i stua). Med alu på innsiden av toppen er du sikret mot brann også, samt at det blir mindre varmt enn med stål som jeg har
Sjekket starten av tråden din en gang til, og ser at du skal benytte karet til saltvann. Mener å ha lest at alukar ikke bør benyttes til saltvann da aluminium korroderer av saltvann. Sjekk med noen saltvannsakvarister vedrørende det. Om dette stemmer, bør du heller kjøpe deg et helglass akvarium, samt benytte plate av rustfritt stål i lyskassen i stedet for aluminium.
har sjekket, trenger kun å silikonere litt over metalldelene øverst på karet så skal det gå greit
slettes ikke dum link.. men det jeg tenker å lage med tanke på foring etc er lignende knotetegningen min som er vedlagt.

kassen er sett fra siden og den røde streken er forsidelokket som etter planen skal hengsles og kunne åpnes for tilgang og foring.
MFD-plater er ett meget godt alternativ, da dette er plater som tåler sykt mye vann før dem ser ut som en vasstrukken sild
Ellers er vanlig plank, i 18mm tykkelse, og i ønsker høyde, helt greit. Slik plank er billig, men kan slå seg noe etterhvert.

Har også sett at det er noen som bruker limtre, men dette bør males godt, slik at ikke limet løser seg opp av fuktigheten. Resultatet av oppløst lim trenger jeg vel ikke utdype

Når det gjelder alu og saltvann: noe korosjon vil man kunne oppleve, men ikke så mye mer enn av vanlig ferskvann, da det i all hovedsak er vann som fordamper. Lite salt følger med.
må si jeg fortsatt heller mest mot kryssfiner med tanke på vekt, lurer fortsatt på om primer er noe å bruke for å gjøre det vanntett...

tankene har virret igjen... lage kasse i finer, feste sammen i hjørnene med vinkeljern, prime utvendig og invendig for å gjøre kassa vanntett, lakke/male på utsiden i egnet farge.

skal google litt på den primeren, tror den skal kunne brukes da den i teorien blir vanntett men er litt usikker på om kondens og vannsprut kan dra med seg guffestoffer ned igjen.
Jeg mekket sammen en lyskasse i 9,5mm furu til et 93-liters kar. Dette er nok litt for "bløtt" trevirke. Opplevde at det "slo seg" etter en kort stund selvom jeg benyttet dekkglass.
Har tidligere brukt noe tid på å finne gode datablader på ulike menbraner, uten særlig hell.
Dette er ett produkt som det er gjort relativt lite undersøkelser med tanke på langtidsforurensinger, så erfarigene er fattige.

Imidlertid tror jeg ikke det burde by på noe større problem å benytte akcrylbaserte, flytende menbraner, om man maler over disse med maling som ikke avgir farlige stoffer.

Er jo fint om noen tester det ut, slik at man har konkrete forsøk å vise til i ettertid.
Så om du hiver deg til med snekringa, Stina, er det flotters om du holder oss oppdattert!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap