Hjemmesnekra internt filter

Jeg måtte få det gamle Juwel 54l-akvariet mitt opp og gå igjen i en fart siden mallene mine formerer seg. Jeg hadde heldigvis et innkjørt filter i reserve, men det er for høyt for dette akvariet så jeg må sette det på skrå og da henger det ikke skikkelig fast i glasset. Planen var å oppgradere/modifisere det originale Juwel-filteret men impelleren er utslitt og det var ikke så lett å finne en ny til et filter som har vært utgått i et tiår eller to. Andre filter med mye volum blir også for store.

Løsningen ble å lage noe med ting jeg hadde liggende. Jeg hadde en plastboks som jeg egentlig skulle lage sandfilter av, men jeg fikk ikke behov for det da. Perfekt størrelse siden det bare er 30cm høyde på akvariet. En sirkulasjonspumpe på 300l/t er plassert i bunnen. Vannet dras inn fra toppen, så går det gjennom 2 lag grov svamp, 2 lag fin svamp, keramiske ringer, mer fin svamp og til slutt er det små biter av flexrør fylt med svamp som ligger rundt pumpa. Så går vannet ut røret i midten og blir ledet litt vekk fra filteret med slange. Det er sikret til glasset med en sugekopp. Det har bare gått i et par dager, men det ser ut som det fanger opp litt og det er greit med flow i det.

Ble fornøyd med resultatet Jeg har ikke sett såpass lave bokser med så mye filtervolum i butikkene, her er det plass til nesten dobbelt så mye som i Juwel-filteret. Det må stå parallelt med det andre filteret i noen uker, så det blir spennende å se hvordan det klarer seg alene etter hvert.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap