Legge ny silikon.?

Hei!
Jeg har endelig fått hentet hjem 350 L akvariet jeg kjøpte av ei venninne. Karet har stått lagret i 10 år i mørkt og kjærlig rom. Silikon er fortsatt myk og gummiaktig. Altså tøyelig. Men jeg ser en litt rufsete kant i ene hjørnet, 4 cm fra toppen av karet. Bør jeg bytte silikon? Eller bare teste at det er tett? Ny silikon sitter jo ikke på gammel, så her er det vel alt eller ingenting som gjelder?
Hva hadde du gjort?
Jeg har kjøpt silikon for akvarium, så den ligger klar, sammen med en fugeskrape. Bare usikker på om det er nødvendig?
Karet er vel 13 år.

Samt, når jeg starter det opp, og ordner med friskt slam fra et annet kar, som har gått i flere år, hvor lenge må det da gå før jeg har fisk oppi?

Jeg har også 110 L, + 72 L, men ettersom jeg nylig hadde sykdom på fisk (antagelig hvitprikk) vil jeg ikke ta slam der fra, selv om de nå er friske.
Legger med noen bilder av "nykaret"

Tips og råd mottas med stor takk
Eeh, det var kjølig rom det skulle stå så klart, men karet, det sto sikkert kjærlig og
Vil tilføye at silikonen virker tett. Får ikke stukket neggel under kanken. Kanskje det er skadet av skrap legger med bedre bilder. e, men like god?
Plussmedlem
Finn deg et sted som har sluk eller som på annen måte tåler en "skvett" vatn, og prøv.

Om det er gjort godt arbeid da det ble lagd, så er sjansen stor for at det er tett og vil være det i mange år ennå. Den lille skaden i toppen tror jeg ikke skal ha stort å si.
Takk for svar men jeg startet på jobben med å bytte silikon i går kveld, fordi jeg fant en fliik hvor jeg fikk til å stikke neilen under. Så jeg turte ikke annet. (har lest for mange skrekkhistorier) Frykten var at det skulle holde noen uker, for så å begynne å lekke :/ hehe

Så nå er karet fix ferdig med ny silikon å for håpentlig vis tett i åresvis! Jeg har ikke gjort dette før, men jeg var nøye. Brukte tapetkniv og malingsskrape for glass. Aseton. Å så noen videoer på youtube før oppstart.
Er fornøyd med resultatet så langt. Ble litt tykke kanskje, men håper at det er bare en fordel.? det skal få stå å herde noen dager nå, før vanntest.
I mens, virrer jeg rundt her i "eddiksus" å håper på det beste * smart å holde på, på stua* eller ikke.. men med mannen på jobb og bare hunden her som hjelper, så var det ikke annen råd. Det måtte jo gjøres, øyeblikkelig Hehe
Jeg har selv hatt akvarier som har stått i nærmere 30 år med original silikon, men det sies at det skal resilikoneres etter 10 år om man skal være trygg.
Takk for svar jeg tok jobben å la ny silikon. Ellers hadde jeg sikkert gått å vært redd for lekkasje :/

Jeg synes selv det ble bra, selv om sømmene kanskje ble litt tykke. Bedre med litt for mye, enn litt for lite
Karet er nå testet og godkjent
Nå sitter jeg bare å spekulerer på om jeg skal bruke akvariebordet som følger med, eller om jeg skal bruke sjenken vår, som jeg nettopp fikk forsterket, til formålet.
Aber med sjenken er at det ble så høyt, at det blir slitsomt å få jobba ned i karet, med slamming å slikt. Fordelen med akvariebord er vel at det er konstruert for å bære alle disse kiloene. Å høyden blir bra. Hmm? Spørs om jeg må finne ny plass til middags service mitt.. Å ta i bruk bordet. Må bestemme meg før jeg fyller i vann i alle fall, hehe
Plussmedlem
Blir kanon det der, Line.

Har forresten sånne vegglampetter som du har, men jeg mangler veggfestene. Du har ikke noen til overs?
Takk, ja jeg tror dette blir bra Jeg har en utfordring med sjenken da. Den er ikke i 100 % vater over hele plata. 95 % av platen er i vater. For å rette det opp er liggeunderlaget lagt dobbelt i venstre hjørne, bak. Men jeg sitter å tenker på om det blir feil belastning på sikt? :o det er noen mm å snakke om. Men det er jo mange kg som skal oppå. Er det trygt?
Utfordringer med gamle hus. Mye er skjevt, å det var toppplaten på sjenken og, i tillegg.. :$ Har høvlet den å lagt på ny plate. A likevel ble det ikke 100 %. *Sukk*
Jeg har lagt liggeunderlag på hele, + en bit av sitteunderlag i ene hjørnet.
Bør jeg heller bruke akvariebordet? Å vatre opp d fra gulvet?

Ang lampettene, Viktor, så har jeg 8 stk av dem, flere kjøpt på bruktbutikk, med noe variabelt veggfeste inntakt. Så jeg har måtte improvisere på flere av dem, så ingen til gode, dessverre hehe
Jeg legger med bilder av akvariebordet også. Det er fordeler og ulemper med begge. Men hva blir penest? Hva er det tryggeste?

Jeg synes jo at sjenken er penere å se på, enn akvariebordet. Men kanskje blir akvariet penere med bordet sitt? Det heter vel akvariemøbel av en grunn jeg klarer liksom ikke å bestemme meg. Så jeg søker innspill. Hva hadde DU valgt, å hvorfor?
Håper det går greit at jeg stiller spørsmålene på denne lenken
Etter mye om å mén så blir det til at jeg skal bruke akvariebordet blir bedre i forhold til pumpen å alt. Å penere tror jeg! Så får jeg heller finne på noe lurt med sjenken å innholdet..
Grus å filter som ble bestilt for en stund siden, har ikke kommet. Så da blir det tvunget "ferie" på meg. Men fiskene har det bra i sine kar i mellomtiden. Og jeg skal bruke noe av påsken til å sette meg inn i den utvendige pumpa å alle slanger som skal hit å dit.
God påske
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap