kokosnøtthuler

hei hå!
jeg vurderer å prøve meg på den edle kunst som ligger i å lage akvariepynt og lurer på hvordan man lager kokonøtthuler? noen hendige tips om redskap?
og hvordan "steriliseerer man nøtten før man skal legge den i akvariet?
Kokosnøtt huler

Du kan koke den før du setter den ned i akvariet, da går litt av fargestoffene vekk..
Jeg benytter en gjærsag for å dele kokosnøtten med. Deretter ligger de to delene til tørk et døgn eller to. Da slipper nemlig innmaten lettere fra kokosskallet når dette skal fjernes. En skarp, kraftig kniv benyttes å skjære "kakestykker" av kokoskjøttet. Skjærer fra bunnen av og ut. Deretter benytter jeg en kraftig stålskje og drar ut de bitene som måtte sitte litt fast. Stort sett "slipper" kakestykkene med kokos lett etter tørketiden.

En drill med en hullsag i kraftig materiale og med diameter ca. 19-20mm duger fint til dvergciklider. Noe større hull til eks. Ancistrus.
Hva med "pelsen" utenpå kokosnøtten, skal den slipes bort eller går det greit å la den være? Er jo ganske stri bust...

Jeg har gjort begge deler,
det virker som om maller liker busten veldig godt
Pelsen kan godt være igjen, denne knasker mallene villig vekk på. Etter ei stund er nøtta skikkelig polert

Hull: om du vil ha en lavere hule, men desto lengre, går det ann å kutte nøtta på langs, og deretter fjerne litt av en ende. Dette er noe jeg selv gjør til mine maller, og dem stortrives i nøttene. Yngler som bare juling, har ikke vett å la være (var sikkert derfor gamlefar ansictrus tok kvelden, etter 3 år med konstant barnepass)
Hei!
Jeg har på en måte kuttet ene kokkosnøtten min på langs og med meg er det Palettene som ELSKER den!
De vil rett og slett ikke ha "standarden" for å kalle den det da...
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA2013
Reklame for plussmedlemskap