Spørsmål om silikon.

Regner med at jeg skal bruke silikon for å lime fast innvendinge bakrunner og steiner til mallegrotte?
Det jeg lurer på er hvor lenge må silikon tørke før jeg kan fylle opp med vann og ha fisk i.

Tips om type silikon som egner seg best mottas også med takk.

Tom
Tørketid kommer vel litt an på hvor tjukke fugene er, men til festing av bakgrunner og slikt trenger man vel ikke akkurat ta i så voldsomt. Jeg lot silikonen tørke litt mer enn et døgn da jeg festa bakgrunnen min. Minimum et døgn er vel det jeg har lest før. Nå skal det sies at jeg ikke hadde i fisk før etter et par uker, siden karet var nytt og jeg ikke hadde innkjørt filter. Kanskje best at noen andre svarer på når det er greit å la fiskene flytte inn...

Når det gjelder silikonen er det viktig at den er merket "akvariesilikon" eller at det er bilde av fisk/akvarium på den. Den skal være eddikbasert og uten soppdrepende midler. Ellers er det vel ett fett om du bestiller fra en akvarierelatert nettbutikk eller Clas Ohlson, Biltema og liknende.
hei og takker for svar.
Akvariet er fullt av vann og fisker så tenkte jeg skulle tappe det halvfullt, skrape frem sanden som ligger langst bakveggen og tre bakrunnen nedi. Deretter lime øverste halvdel, så da regner jeg med at litt over et døgn kanskje er nok før jeg fyller opp igjen med vann.

Tom
Akvariesilicon herder med ca 2mm pr døgn, ved normal romtemperatur og luftfuktighet.
2mm fuger skulle være mer enn nok for å feste bakgrunnen din

Jeg ville gjort akkurat det samme som deg, men latt toppen av akvariet stå på gløtt, gjerne med en vifte eller noe for å sirkulere lufta.
Dette for å få ned fuktigheten, som forlenger herdeprosessen noe. I tillegg er jeg usikker på hvor godt fiskene liker å få vannet sitt mettet med luft med edikkstank
Hater den lukta
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap