Bære vegg i huset.?

Er det noen "bygg"mestre her?? som enkelt og greit kan fortelle hvordan jeg skjekker om veggen er bærende eller ikke.
Har et drøye 200 liter karr inne bygd i stue veggen. Passa så bra at det gikk akurat immellom "dragerne" eller hva det heter
Har nå, seriøse planer om å begynne å bygge inn et 660 liter karr i veggen.
Der lille karret står så har det vært en dør en gang i tiden, og planen er å sette det andre karret på samme plass men må da kutte "dragerne" der døren en gang har stått. Tror ikke det er bærende vegg, men hvordan være sikker???
Må jo være en måte å skjekke ut det på, som ikke blir for komplisert(har ikke 10 tommel totter da

Så jeg håper på litt hjelp her inne.
Eller er det som en kamerat sier, at det er ytterveggene som bærer og veldig få bærende vegger i huset.
Huset er 2 etg. med kjeller. Og det er 1 vegg i 1 etg. jeg lurer på. Om det hjelper litt med disse opplysningene..?
Greit å vite før jeg begyner å sage ned dragere, kjedelig åfå huset i hue
Kan ikke fortelle deg om veggen er bærende eller ikke men uansett må du passe på at det er en vegg UNDER akvariet, elles vil hele gulvet ditt bule rett og slett

Anbefaler at du spanderer noen kroner på å få noen til å hjelpe deg, evt maser på en bekjent el.lign som jobbe ri bransjen.
Gulvet er av støpt betong, så det skal en del til for åfå det til å bule/eller synke ned tror jeg
Men ja det er en vegg under i kjelleren.
Men uansett så er jeg sikker på at betong gulvet holder det. Men takk for tipset.
Hvis det finnes en vegg
rett under den veggen som du har tenkt å fjerne, da er den en bærevegg.
Vis det er en bære vegg, går det ikke ann å skjekke det på noen annen måte??
Skal gå ned å måle og se i kjelleren om det er vegg rett under.
badat
rett under den veggen som du har tenkt å fjerne, da er den en bærevegg.

Dette er ikke nødvendigvis riktig da , skillevegger i alle eatasjer stort sett er like i hver leilighet. Hvis stenderne i veggen er 73mm er det lite trolig at dette er en bærevegg. Noe du og kan se på er hvordan veggen er i forhold til ytterveggene. Hvis veggen er paralell med gavlveggene, er det helt sikkert ikke en bærevegg.

Så nå at gulvet er av betong; da er det ikke en bærevegg.
Du kan ikke fjerne hele veggen
av en bære vegg men en del. Det er forholdvis tung jobb må du regner med og må utføres av fagfolk. Forteller meg først følgende:
1. hvor lang er veggen
2. målestokk på rom på hver side av veggen.
3. er det en vegg i 2. etasje rettover veggen som skal fjernes
4. hva slags material brukes i etasjeskille og dimensjon.
5. er det andre installasjon i veggen (strømledning, telefon, TV-kabel, vannrør...)
Takker for all hjelpen jeg får. Har vært å målt opp i kjelleren og det er ingen vegg under. Vi kjøpte dette huset for snart 2 år siden, er en stor gammel 2 mannbolig.
Under der karret evt kommer, er det slått opp stendere i 2tomms4, for tidligere eier hadde planer om å lage flere rom i kjelleren.
1. veggen er 396 cm x 454 cm og er soverom.
2.rommet på forsiden av der karret ommer er 594 x 394cm, og er den miderste stuen, er 3 stuer etterhverandre. Og i taket der det en gang har vært vegg(siste stuen som ble bygd på) går det en kraftig metaldrager. Og den andre veggen mot stue nr 1 er det en stor peis med tilhørende pipe.
3. ja det er en vegg rett over de som skal "fjernes"-skal ikke fjernes, "bare lage et hull på 200cm x 60cm.Men ikke under.
4. Usikker på hva du mener med etg skiller. Matrialene jeg nå kan måle etter de gamle døra er 2tomms4.
5. Ja det er strømledning i veggen .

I forhold til ytterveggen så er vegge ikke parallel men rett innover 90 grader.

Tor Egil, er du skker på at så lenge glvet er av betong så er det ikke bære vegg?
Usikker på hva du mener med parallel med gavlveggen? kan du forklare nærmere?
Det er en bærevegg du har å gjøre.
Det det går an å ha den åpning som du ønsker. Hvis du skal bære ha et hull på 200 cm bredd og 60 cm i høyden så er det nok lettere. Jeg tror du må justere høyden litt mer siden kar som er 2 meter lang er også høyere enn 60 cm. Dessuten så skal du ha plass til lysarmartur. HVordan har du tenkt plassering av karet i veggen? Husk at karet ditt er større enn veggen i tykkelse.
Hullet blr "bare 200x60 cm frontglasset skal stike ut så det esten kommer likt med veggen, blir vel 1-2 cm innenfor. Karret er 64 cm høyt med lysarmaturen. Det skal stå på et orginalt stativ, som er 200 cm langt 124 høyt med karret og lysarmaturen på og 60 bredt.
Selve karret kommer jo i sin helhet inne på andre rommet, akurat som nå. Så fra stuen skal bare frontglasset bli sett, ikke lysarmatur eller stativ.
Mener du at huset vil tåle at jeg sager hull? Men hvorfor mener du at det er en bære vegg, er en annen som mener det motsatte.

Er bare ute etter meningen din, du får ikke skylden vis ting går "dritt".

Vis jeg lager hull, så bør jeg vel sette opp noendragere på hver side av karret? Eller er det lekter det heter? Er ikke så bygge kyndig som du skjønner
Stendere heter det vel
Åpning
Det er visst en luke i veggen du ønsker deg. For selve karet står på egne ben inne på soveerom. Du kan bare glemme det der med bærevegg hvis du kan eliminere faren for svikt i konstruksjonen. Regner med at veggen er 396 cm lang siden det er samme mål på midtstuens vegg. Du skal ha lukens nedeste kant like høy som stativet til karet. Da er høyden bestemt. Det gjenstår å finner ut hvor i veggens horisosntal skal luken plasseres?
Luken i veggen må plasseres på den ene siden av veggen og innover. På side av veggen som er lengst fra ytterveggen.
Hva mener du med at jeg kan eliminere det med bære vegg vist jeg kan eliminere fare for svikt i konstruksjonen? Det er jo det jeg vil, men tror du det er sikkertå kappe stenderne som står der det en gang var dør? Vist jeg gjør det, bør jeg da sette oipp en ny på enden av karret? Får på andre siden kommer karret nesten i hørnet, så der får den orginale stenderen stå ifred.

Så hva tror du??
Med det menner jeg
Du skal løse saken som om det er en bærevegg.
Du må finne ut hvor stender står. Beregn avstand slik at du kapper minst mulig antall stender. Kapp ikke stender som står i hjørnet der 2 vegger møtes. Antagelig må du ta 3 stender hvis avstand mellom dem er 60c/c. Da får du en åpning på ca. 240cm. Hvis du setter karet midt i åpningen da må du ha 2 nye stender, en på hver side av karet. Hvis du velger å sette karet hel inntil den enne siden da trenger du bare en ny stender på andre siden. I nedekant av åpning legger du 2 ganger 2x4 tommer liggende som svin opp på stenderne som er blitt kappet. Men oppe skal du legge en drager av 4x6 tommer eller 2 ganger 2x6 tommer hel opp til stenderne som er igjen etter kapp. Begge ender av både drager og svin skal festes fast til stender på hver side. Kapp så korte stender som støtter opp begge endene til både drager og ny svinn, oppe og nede. Da har du det viktigste på plass. Hus å beregne plass til avslutningsbord eller list rundt luken.
Takk for hjelpen/svara.
Må bare kappe dem stenderne som står der døra har vært, mellom dem er det 100 cm.
Men har lurt på om jeg skal vente med inebygingen til vi har fått ferdig soverommet vi skal lage i kjelleren. For karret blir jo ståede på soverommet, og vet ikke om jeg orker mere lyder der når jeg skal sove. Regner med at et pumpesystem tl en 660 liter inkl sirkulasjons pumper bråker litt mer enn til 212 literen.

Men kaper jeg di stenderne som jeg snaker om så bør det holde med at eg setter inn 1 på enden av karret...??
Beste er nok åfå en bygg kyndig person til å se på saken.

Så det er mulig vi bare møblerer litt i stua, sånn at vi får plass til karret. Har 50 kvm stue. Men det blir jo mye vakkrere med et innebygd karr da. Så inn i veggen skal det, men når er jeg usikker på.
Er jo et møbelkarr så utseende er jo okei da.
Tilfeldig bekjentskap
© Susanne Lillejord
Reklame for plussmedlemskap