- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Akvarieprosjektet
Akvarieprosjektet
Så fremt jeg får lov, lager jeg denne tråden for et prosjekt jeg har for stue-hjørnet. Innspill og råd om materialer, bygging etc er velkommen!
Målene på karet er beregnet til:
L = 110
B = 80
H = 70
Det skulle gi et volum på 616 liter etter mine beregninger?
Kommoden, med tilhørende bokhylle over, er beregnet til:
L = 120
B = 90
H = 200
Med to skapdører og ei åpning i midten. Hele hylla er tenkt å males/beises i en blåfarge som tilsvarer sofaen. Dørene har jeg tenkt å lage avtrykk på, inspirert av Håvard her på forumet. Innspill på dimensjoner som trengs til glass og materialer, størrelse på filter og lys?
Målene på karet er beregnet til:
L = 110
B = 80
H = 70
Det skulle gi et volum på 616 liter etter mine beregninger?
Kommoden, med tilhørende bokhylle over, er beregnet til:
L = 120
B = 90
H = 200
Med to skapdører og ei åpning i midten. Hele hylla er tenkt å males/beises i en blåfarge som tilsvarer sofaen. Dørene har jeg tenkt å lage avtrykk på, inspirert av Håvard her på forumet. Innspill på dimensjoner som trengs til glass og materialer, størrelse på filter og lys?
Postet 11.04.06 kl 19:23
Endret: 11.04.06 kl 23:39
Generelt sett, kan en si at jo høyere karet er, jo tykkere glass må til for å holde på vannet.
Ut i fra den beregningen jeg gjorde, burde du ha 15mm glass, gjerne 18 i bunnen. Du vil da ha en sikkerhetsfaktor på nesten 4, og det er en fordel syntes jeg. Svake kar, er i alle fall ikke velkommen i min stue
Din beregning av volum stemmer, men du kan jo fort trekke fra ganske mange liter på glass, grus, røtter osv. Å si at karet vil romme 500L vann er vel derfor mer realistisk.
Til ett slik kar, som er såpass dypt, tror jeg nesten at jeg ville gått for en behagelig innvendig bakgrunn, som varmekolbe og filtermasse gjemmes bak.
Om du heller satser på utvendig filter, er Eheim 2250\2260 passende, og selvsagt også 2080. Sistnevnte hadde havnet i karet om det var mitt, uten tvil.
Lys i så dype kar er gjerne en liten utfordring, og T5 er nok å anbefale for å få nok lys.
Siden karet er såpass kort, vil du ikke få plass til kraftigere rør enn 39W. Så du vil fort trenge en del av disse... 5 rør vil gjerne være ett minimum, men om du klasker inn 7-8 av dem, vil du få plantene til å trives bedre. Antar at dette var noe av det siste du ville høre
Lykke til, og hold oss oppdatert
Ut i fra den beregningen jeg gjorde, burde du ha 15mm glass, gjerne 18 i bunnen. Du vil da ha en sikkerhetsfaktor på nesten 4, og det er en fordel syntes jeg. Svake kar, er i alle fall ikke velkommen i min stue
Din beregning av volum stemmer, men du kan jo fort trekke fra ganske mange liter på glass, grus, røtter osv. Å si at karet vil romme 500L vann er vel derfor mer realistisk.
Til ett slik kar, som er såpass dypt, tror jeg nesten at jeg ville gått for en behagelig innvendig bakgrunn, som varmekolbe og filtermasse gjemmes bak.
Om du heller satser på utvendig filter, er Eheim 2250\2260 passende, og selvsagt også 2080. Sistnevnte hadde havnet i karet om det var mitt, uten tvil.
Lys i så dype kar er gjerne en liten utfordring, og T5 er nok å anbefale for å få nok lys.
Siden karet er såpass kort, vil du ikke få plass til kraftigere rør enn 39W. Så du vil fort trenge en del av disse... 5 rør vil gjerne være ett minimum, men om du klasker inn 7-8 av dem, vil du få plantene til å trives bedre. Antar at dette var noe av det siste du ville høre
Lykke til, og hold oss oppdatert
Postet 11.04.06 kl 21:41
Postet 11.04.06 kl 22:05
Postet 11.04.06 kl 22:06
Postet 11.04.06 kl 22:14
Håvard Støre AndresenHøres ut som et fint prosjekt:) Vil nok anbefale å bestille selve akvariet fra Sverige (Imazo) via din lokale akvariebutikk. Det er billigere enn å bygge selv, og du får fine tette siliconfuger i sort. Å skjære og lime glass i slike størrelser er ikke så morsomt;)
Imazo bygger ikke kar høyere enn 60 cm lengre. Akvarium på mål kan også bestilles fra Aqualine igjennom Dyrego
Postet 11.04.06 kl 22:24
Postet 11.04.06 kl 22:26
Postet 11.04.06 kl 23:46
Da skal jeg bestille rør fra Tropefisk.no og et kar på muligens "bare" 60 cm fra Imazo.se, litt fleksibel kan jeg også være ;-o
Frank: en Eheim 2080 virker jo å passe utmerket. I første omgang vil karet inneholde skalare og gibbiceps, med tiden vil det bli L046 og diskus. Det vil ikke bli for sterk gjennomstrømning for diskus, når de en gang kommer?
Frank: en Eheim 2080 virker jo å passe utmerket. I første omgang vil karet inneholde skalare og gibbiceps, med tiden vil det bli L046 og diskus. Det vil ikke bli for sterk gjennomstrømning for diskus, når de en gang kommer?
Postet 12.04.06 kl 00:04
Endret: 12.04.06 kl 00:09
Tror 60 cm er en litt mer arbeidsvennlig høyde, har to kar som er 80 cm jeg og det er et h***** og komme til bunns i.
Men men det går, men må ligge med halve overkroppen i karet når jeg skal få plantet og forandret på ting i bunnen.
Føler at hvis det skal være dypere enn 60 cm så må akvariet være så stort at det går ann og gå oppi karet )
Men men det går, men må ligge med halve overkroppen i karet når jeg skal få plantet og forandret på ting i bunnen.
Føler at hvis det skal være dypere enn 60 cm så må akvariet være så stort at det går ann og gå oppi karet )
Postet 12.04.06 kl 00:17
Ørjan Rasmussen[b]Frank:[/b] en Eheim 2080 virker jo å passe utmerket. I første omgang vil karet inneholde skalare og gibbiceps, med tiden vil det bli L046 og diskus. Det vil ikke bli for sterk gjennomstrømning for diskus, når de en gang kommer?
Tror at gjennomstrømmingen skulle gå helt greit, selv for diskus Og om det blir for mye futt i overflata, er det bare å borre opp hullene i utstrømmerrøret, så blir det mye mindre "trykk" av vannstrålene
Postet 13.04.06 kl 17:22
Postet 13.04.06 kl 17:55