- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Montere ekstra armatur i Juwel 54 liter?
Montere ekstra armatur i Juwel 54 liter?
Postet 20.04.06 kl 00:02
Jepp..
Er nybegynner selv jeg og har prøvd meg fram med ditt og datt.. Prøvde først med spotslight, noe som var fryktelig upraktisk, for det første så ble det alt for mye fokusering på to steder i akvariet da jeg kun har et lite på 60L.. for det andre, kokte nærmest vannet på toppen noe som gjorde tempraturen svært vanskelig og holde gjevn..
Så dette ble fort skrudd ut igjen, jeg har da et armatur UTEN noe som helst lys så jeg kjøpte Lysrør sett 15 watt IP 67 fra Arcadia som fungerte veldig greit for min del.. Fikk mye og pent lyst kun med 15watt i akvariet.. om dette er for lite eller ikke er opptil hva du har planer om anngående fisk/planter etc.. man kan enten skru dem fast igjennom akvariumet eller så følger det med en meget solid dobbelteip som man får klistret det med, hvis ikke får man kjøpt det Kjøpte også Arcadia lysrør reflektor 15 w som får lyset til og lyse opp til 100% bedre ned i akvariumet ..
Handle listen min så da slik ut!:
-Lysrør sett 15 watt IP 67
-Arcadia lysrør reflektor 15 w
45watt totalt er jo mye, men en "uskreven" regel sier at man ikke kan få for "mye" lys igrunn, med mindre du monterer en arbeidslampe på 1000watt over
Du har ihvertfall et godt utgangspunk når det gjelder planter som krever mye lys
Så dette ble fort skrudd ut igjen, jeg har da et armatur UTEN noe som helst lys så jeg kjøpte Lysrør sett 15 watt IP 67 fra Arcadia som fungerte veldig greit for min del.. Fikk mye og pent lyst kun med 15watt i akvariet.. om dette er for lite eller ikke er opptil hva du har planer om anngående fisk/planter etc.. man kan enten skru dem fast igjennom akvariumet eller så følger det med en meget solid dobbelteip som man får klistret det med, hvis ikke får man kjøpt det Kjøpte også Arcadia lysrør reflektor 15 w som får lyset til og lyse opp til 100% bedre ned i akvariumet ..
Handle listen min så da slik ut!:
-Lysrør sett 15 watt IP 67
-Arcadia lysrør reflektor 15 w
45watt totalt er jo mye, men en "uskreven" regel sier at man ikke kan få for "mye" lys igrunn, med mindre du monterer en arbeidslampe på 1000watt over
Du har ihvertfall et godt utgangspunk når det gjelder planter som krever mye lys
Postet 20.04.06 kl 02:40
Jeg dev og fiklet litt med samme prosjektet i en juwel 54l. Fikk problemer med å få inn 3 stk rør fornuftig fordelt fordi de originale rørholdrene og ballasten ikke kan flyttes slik at man får det bakerste røret langt nok bak. Et ekstra rør foran går greit. Monterte 2 ekstra i et MP 54L, her var den originale innmaten separat og flyttbar. Måtte kappe ganske mye i plasttoppen. 45w er ganske mye lys for et selskapskar, men ikke for mye for et plantekar med co2, gjerne enda mer da. Her er det bilde av mp-armaturet med 3 rør.
Som du ser så er lysrørene en god del kortere enn karet, det gjør at lyset er for svakt ut mot sidene. Skulle jeg laget et slikt kar til så ville jeg vurdert å scratchbygge armaturet, da litt lengre enn karet slik at jeg kunne bruke 18w istedet. 18w rør er mer kurante og billigere også.
Som du ser så er lysrørene en god del kortere enn karet, det gjør at lyset er for svakt ut mot sidene. Skulle jeg laget et slikt kar til så ville jeg vurdert å scratchbygge armaturet, da litt lengre enn karet slik at jeg kunne bruke 18w istedet. 18w rør er mer kurante og billigere også.
Postet 20.04.06 kl 23:21
Endret: 20.04.06 kl 23:32
Med såpass mye lys, ville jeg tatt det litt gradvis denne økningen, f.eks ett rør av gangen.
Og du bør være klar over at med denne lysmengden, bør du tilsette plategjødning som er av høy kvalitet. Plantene blir å forbruke en god del mere næring enn med orginalbelysningen. PPMD er tingen her, billig og enkel å justere til akkurat dine planters krav!
Å tilsette Co2 vil også være å anbefale, slik at plantene får det som plommen i egget.
Det hele handler om å finne balanse mellom lysmengde, plantenæring og Co2. Blir det stor overvekt av det ene eller det andre, kan algeboom bli resultatet
Og du bør være klar over at med denne lysmengden, bør du tilsette plategjødning som er av høy kvalitet. Plantene blir å forbruke en god del mere næring enn med orginalbelysningen. PPMD er tingen her, billig og enkel å justere til akkurat dine planters krav!
Å tilsette Co2 vil også være å anbefale, slik at plantene får det som plommen i egget.
Det hele handler om å finne balanse mellom lysmengde, plantenæring og Co2. Blir det stor overvekt av det ene eller det andre, kan algeboom bli resultatet
Postet 21.04.06 kl 14:24
Takker for svar
Har satt i ett rør nå. Monterte det under foringsluken. For å montere neste rør må jeg ut med den orginale drosselen. Da må jeg skjere ut boksen denne sitter i. Tenker jeg venter litt slik Frank foreslår.
Jeg har allerede kjøpt MasterGrow og Ferrogan til å ha i substratet. Vil dette bli godt nokk? Har også bestilt meg 15w varmekabel.
Noen som har forslag til et CO2 system til dette karet. En sats er vel kanskje litt risky?
Er ellers veldig åpen for forslag til forbedringer å slikt. Har ikke så mye erfaring med kar dedikert til planter tidligere.
Jeg har allerede kjøpt MasterGrow og Ferrogan til å ha i substratet. Vil dette bli godt nokk? Har også bestilt meg 15w varmekabel.
Noen som har forslag til et CO2 system til dette karet. En sats er vel kanskje litt risky?
Er ellers veldig åpen for forslag til forbedringer å slikt. Har ikke så mye erfaring med kar dedikert til planter tidligere.
Postet 21.04.06 kl 20:20
Jeg kjørte mitt lenge på 2 stk 1.5 liters flasker med en liter sats i hver. Nå går det med en gassflaske og nanometer, men satsflaskene ga sammme resultat på plantene, det var bare mye mer pes å holde i gang med en jevn tilførsel. Jeg bruker en liten co2 diffusor som gir små co2 bobler som fyker rundt hele karet. Forskjellen med og uten co2 er voldsom, det vokser mange ganger fortere. Jeg er ikke så flink med næringsbalanse og gjødsel, baserer meg på att algespisende fisker og mye planter som vokser bra gir litt slingringsmonn. Det får 2x2ml mastergrow i uka, og litt kno3 ved vannbytte.
Postet 21.04.06 kl 21:53