- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Effektiv fjerning av silikon?
Effektiv fjerning av silikon?
Har et tomt akvarie jeg skal legge ny silikon i. Jeg har fjernet all silikon innvendig med et barberblad.
Jeg lurer på om noen har noen gode tips om enkleste/mest effektive måten å få det helt rent på før jeg legger ny silikon? Har lest litt forskjellig her. Er feks. whitespirit og en kjøkkensvamp nok?
Det har jeg nemlig allerede i skapet, så da kan jeg sette i gang med det samme
Jeg lurer på om noen har noen gode tips om enkleste/mest effektive måten å få det helt rent på før jeg legger ny silikon? Har lest litt forskjellig her. Er feks. whitespirit og en kjøkkensvamp nok?
Det har jeg nemlig allerede i skapet, så da kan jeg sette i gang med det samme
Postet 21.04.06 kl 22:36
Postet 22.04.06 kl 00:21
Postet 22.04.06 kl 08:50
Såpe?
Jeg tror ikke jeg ville ha brukt hverken såpe eller Whitesprite. Poenget med å vaske glasset etter at siliconen er fjernet er jo å fjerne fett rester og smuss, for å få siliconen til å feste seg best mulig. Jeg ville ha brukt Aceton for å vaske glassene før de blir limt sammen.
Postet 22.04.06 kl 11:06
Postet 22.04.06 kl 11:46
Enig med siste 2 talere, aceton er mer enn nok for å rense glasset slik at det blir godt feste for ny silicon.
White sprite inneholder masse fett, noe som bare vil skape plunder, i tillegg til masse kjemiske forbindelser som ikke er helt lett å få vekk.
Stålull, uten såpe kan man selvsagt bruke, men dette fjerner ikke fett og slikt på en effektiv nok måte til at siliconet vil få maks vedheft.
Faren for riper er også litt vel stor, etter min smak
White sprite inneholder masse fett, noe som bare vil skape plunder, i tillegg til masse kjemiske forbindelser som ikke er helt lett å få vekk.
Stålull, uten såpe kan man selvsagt bruke, men dette fjerner ikke fett og slikt på en effektiv nok måte til at siliconet vil få maks vedheft.
Faren for riper er også litt vel stor, etter min smak
Postet 22.04.06 kl 12:09
Missfrorstod innlegget
Stålull uten såpe fjerner selvfølgelig ikke fett o.l, trodde trådeier mente å fjerne siliconrester, som ikke fjernes med f.eks kniv. Altså den tynne hinnen med silicon som gjerne blir sittende igjen.
Eller så er aceton veldig effektivt. Bare passe på å få tørket bort så mye som mulig. Gassen som aceton gir fordamper i løpet av 24 timer. Eller det er fullt mulig å få tak i stålull uten såpe. Men man må som sagt være forsiktig og være lett på hånda for å unngå riper.
Eller så er aceton veldig effektivt. Bare passe på å få tørket bort så mye som mulig. Gassen som aceton gir fordamper i løpet av 24 timer. Eller det er fullt mulig å få tak i stålull uten såpe. Men man må som sagt være forsiktig og være lett på hånda for å unngå riper.
Postet 22.04.06 kl 13:03
Endret: 22.04.06 kl 13:05
Isopropanol
Har gode erfaringer med isopropanol ved avfetning av glass (og ved annen liming/lakkering). Er noe dyrere enn aceton, men fordamper raskere (kan lime etter noen minutter) og etterlater ingen hinne.
Postet 22.04.06 kl 16:13